Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kan kommunen kreve tvangssalg

Super_Glue

Anbefalte innlegg

Vi er en liten guttegjeng som møtes å spiller fotball en gang i uken i en idrettshall i vår hjemkommune. Jeg har stått som kontaktperson mot kommunen.

Pga av omstendigheter tildels utenfor min kontroll (men allikevel har jeg sovet i timen) har ikke regningen blitt betalt. Saken har gått så langt som at jeg har fått bejæring om tvangsalg av mitt hus for kravet på under kr 2.000,-.

Saken vil bli ordnet opp i økonomisk, så huset ryker nok ikke, men mitt store spørsmål er:

- Kan kommunen kreve tvangssalg av mitt hus selv om at fakturaen gjelder noe som ikke har noe med eiendommen å gjøre. Dvs kommunale avgifter osv?

Dette bare pga av at de bruker mitt navn og adresse som fakturamottaker for leie.

Endret av Super_Glue
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

du som privatperson har hus, dvs en "formue" i kommunens øyne

du som privatperson betaler ikke en regning regningen.

kommunen krever da tvangssalg av din "formue" for å løse ut verdier store nok til at de får det du skylder dem.

Endret av stich_it
Lenke til kommentar

Kven som helst kan nok true med eller begjere tvangssalg sjølv om dei ikkje har juridisk grunnlag for det. Om dei har rett til å begjære eit tvangssalg er avhengig av kva slags avtale du har. Lovdata seier blandt anna dette:

§ 8-2. Tvangsgrunnlag

Grunnlag for tvangssalg etter dette kapitlet er foruten de alminnelige tvangsgrunnlag: (a) avtale om pant som har rettsvern etter panteloven kapittel 3, en skadesløspantsettelse likevel bare når kravets omfang er fastsatt ved dom eller annet tvangsgrunnlag,

(b) utlegg som har rettsvern etter panteloven kapittel 5, og

© lovbestemt panterett.

Grunnlag for særskilt tvangssalg av lagrede reservedeler som omfattes av rettigheter i luftfartøy, er grunnlagene som nevnes i § 11-2.

For utlegg etter første ledd bokstav b som er stiftet av namsmyndighetene, kan salg begjæres uten forutgående varsel etter § 4-18, men ikke før to uker etter at underretning om utlegget ble sendt saksøkte. Dersom tvangsgrunnlaget for utlegget er et alminnelig tvangsgrunnlag, må dessuten dette grunnlaget ha blitt rettskraftig. Selv om vilkårene ikke er oppfylt, kan salg begjæres dersom fullbyrdelsen ellers ville bli vesentlig vanskeliggjort.

Endret ved lov 1 juni 2001 nr. 28 (se dens VI, i kraft 1 juli 2001 iflg. res. 1 juni 2001 nr. 560).

Lenke til kommentar

Helvete. Fantastisk taklet av kommunen, må jeg si. Løp til lokalavisen, så dukker det nok opp et lite oppslag.

Edit: Ganske finurlig å hyle om tvangssalg uten å sende ut ett hav av purringer, inkasso og andre koselige ting.

Endret av J@cob
Lenke til kommentar

det er konklusjonen din

Helvete. Fantastisk taklet av kommunen, må jeg si. Løp til lokalavisen, så dukker det nok opp et lite oppslag.

Edit: Ganske finurlig å hyle om tvangssalg uten å sende ut ett hav av purringer, inkasso og andre koselige ting.

etter informasjonen til trådstarter

Vi er en liten guttegjeng som møtes å spiller fotball en gang i uken i en idrettshall i vår hjemkommune. Jeg har stått som kontaktperson mot kommunen.

Pga av omstendigheter tildels utenfor min kontroll (men allikevel har jeg sovet i timen) har ikke regningen blitt betalt. Saken har gått så langt som at jeg har fått bejæring om tvangsalg av mitt hus for kravet på under kr 2.000,-.

Saken vil bli ordnet opp i økonomisk, så huset ryker nok ikke, men mitt store spørsmål er:

- Kan kommunen kreve tvangssalg av mitt hus selv om at fakturaen gjelder noe som ikke har noe med eiendommen å gjøre. Dvs kommunale avgifter osv?

Dette bare pga av at de bruker mitt navn og adresse som fakturamottaker for leie.

sitter du med masse informasjon som ikke trådstarter har gitt oss i denne tråden?

eller bare antar du hen hel masse?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234

Har de tatt utleggspant i huset ditt?

Lenke til kommentar

Har de tatt utleggspant i huset ditt?

Har fått brev fra namsmananen, og jeg har akseptert kravet, da jeg fullt og helt har ansvaret.

Da kravet er gjort opp, så håper at inkassoselskap og kommunen er fornøyde.

Har diskutert saken med gutta, og vi er blitt enige om å stifte en liten fotballklubb, så da kan vi få støtte fra kommunen.

:-)

-takk for svar

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...