Postkassestativ Skrevet 5. februar 2010 Del Skrevet 5. februar 2010 Dere må ikke blande ESP og Traction Control. ESP stabiliserer bilen ved skrens og TC hidrer hjulspinn. Faren min har en Vectra C med ESP, den er det ikke antispinn på, spinner som f når jeg gir på, på glatta Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 5. februar 2010 Del Skrevet 5. februar 2010 (endret) Dere må ikke blande ESP og Traction Control. ESP stabiliserer bilen ved skrens og TC hidrer hjulspinn.Faren min har en Vectra C med ESP, den er det ikke antispinn på, spinner som f når jeg gir på, på glatta Javel? Såvidt meg bekjent finnes det ikke VectraC som har ESP men ikke TC. Skal ikke være mulig, enkelt og greit. Enten har den ingen av delene, kun TC, eller både TC og ESP. Vær obs at VectraC har en ganske avansert utgave av disse systemene; blant annet så tillater TCen at du kan fortsette å trykke pedalen i bånn, og turtallet økes, for ikke å kvele motoren helt når du f.eks må opp en bratt bakke hvor du trenger å spinne litt. På mange andre biler med TC må du slå av TCen for å klare å komme opp de bratteste kneikene. Liten hensikt med TC da... På de fleste Vectra-er er det ikke knapp for å slå av ESP/TC, rett og slett fordi knappen er unødvendig. Systemet på Vectraen forventer at føreren er edruelig nok til å roe ned pådraget _litt_. ESP/TC-lampen skal du se blinker om du spinner. Gjør den ikke det, men den likevel blinker om du skrenser med bilen, er jeg ganske sikker på at det er en feil på systemet på bilen, og det er i så fall første gang jeg hører om en VectraC med feil på TC men ikke ESP. Hvilken årsmodell og utgave er det snakk om? Endret 5. februar 2010 av fikse Lenke til kommentar
Exiter Skrevet 5. februar 2010 Del Skrevet 5. februar 2010 (endret) Bare for å ta litt igjen: Traction control og ESP betyr ikke at bilen automatisk har elektronisk diffbrems, i mange tilfeller er det bare systemer som gjenvinner grep ved å bremse på ett/flere hjul eller strupe motorkraften. Hvis ett spinnende drivhjul bremses overføres automatisk mer krefter til begge drivhjul. Det er det som er elektronisk differensialbrems. Kutte motorkraften gjøres sekundært hvis ikke moderat bremsing er tilstrekkelig til å forhindre spinning. Hjul som ikke spinner har som kjent større friksjon og kan dytte med større kraft på bilen. Med elektronisk differensialbrems tenker jeg på f. eks den Haldex tilbyr, som kan overføre moment mellom drivhjulene og er en ekte differensialbrems integrert i differensialen. Endret 5. februar 2010 av Exiter Lenke til kommentar
Postkassestativ Skrevet 5. februar 2010 Del Skrevet 5. februar 2010 Det kan jeg gå med på at det er på vectra c. Biler er jo laget for at de mest inkompetente kan kjøre de uten problemer. Lenke til kommentar
Hellemyr Skrevet 6. februar 2010 Del Skrevet 6. februar 2010 Kan ikke helt se at dette er helt feil, har ikke vært noe problem å få de bilene jeg har kjørt til å stå å spinne på ett hjul hvis man setter seg litt fast.. Hjulet som står rolig dytter med like stor kraft på bilen, som hjulet som spinner. Det er fordi en differensial alltid fordeler 50% kraft til hvert hjul. Så hvordan har seg da at man kan stå stille å spinne bare på ett dekk da? Lenke til kommentar
spøkelse Skrevet 6. februar 2010 Del Skrevet 6. februar 2010 (endret) Så hvordan har seg da at man kan stå stille å spinne bare på ett dekk da? Hjulet spinner ikke fordi friksjonen mellom dekk og underlag er større enn tilført kraft. Hjulet kunne overført enda større kraft, men det får aldri tilført mer (eller mindre) kraft enn det spinnende hjul. Endret 6. februar 2010 av spøkelse Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå