Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilen går på en drivaksel, normalt?


salah

Anbefalte innlegg

Har en Opel Astra F som har hatt noen problemer med forstillinga. Riktignok ble den feilen rettet trodde jeg, men det viser seg at det fortsatt er der.

 

Feilen er at bilen hopper inn i spor, dette har jeg merket mer og mer som det har blitt kaldere, og spesielt godt når det er mye snø.

 

Garasjen hjemme ligger i en "kjeller", dvs. jeg må kjøre bilen opp på veien hver gang jeg skal ut og nå som det er større mengder med snø spinner man mye. Og det jeg har lagt merke til er at det ene hjulet spinner såpass at det kaster snø. Er dette normalt på alle biler med forhjulstrekk? Bør ikke begge hjula spinne (noenlunde) like mye?

 

Denne kraftforskjellen mellom hjula resulterer at jeg sladder meg inn og ut av fil og ser ut som en total idiot da jeg må desperat rette opp bilen når jeg bytter fil selv langt under fartsgrenser. Hvis jeg trår inn clutchen og bytter fil går det helt ok, men uten clutch kan en som ikke er kjent med bilen få sitt livs siste kjøretur.

 

Dessuten går rattet i diverse retninger, men dette har helt sikkert med å gjøre at det ene dekket spinner mer enn andre og har derfor mer drivkraft enn dekket som ikke spinner (virker som om dette dekket omtrent er i fri). Jeg merker dette i oppoverbakker når man gjerne småspinner litt hele veien (bor langt nede ved sjøen kan man si).

 

Det er alltid drivakselen på høyre side (altså høyre side dersom du sitter i bilen) som spinner. Denne drivakselen ble byttet rett før desember grunnet ABS-krans som var gåen.

 

Er det noen som har forslag til hva som kan være galt? Evt. deler jeg må sjekke?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Grunnen til at bilen spinner kun på et hjul er diffensialen.

Dersom bilen din ikke hadde hatt det ville du ikke kunne svinge med bilen da man er avhengig av at det innerste hjulet må rulle kortere enn det ytterste i en sving.

 

Moderne biler har noe som heter ESP som fordeler kraften på diffrensialen slik at det hjulet som spinner mister motorkraft, mens det som fremdeles har grep vil få mer kraft slik at man kan forsette å komme seg fremover.

 

For å mestre dette må man være varsom på gassen, ikke gi full gass når bilen slipper taket.

Dersom du sliter mye med dårlig grep kan det gjerne være en ide og kjøpe nye/bedre vinterdekk. Virker ikke det vil kjettinger være en løsning eller kjøpe deg en bil med firehjulsdrift.

Lenke til kommentar

Takker for raske svar. Det er ikke spinninga som er problemet, men at bilen stadig mister grep.

 

Bilen har følgende symptomer:

* Under kjøring må du konstant svinge begge retninger for å kunne opprettholde en rett vei.

* Kjører du på asfalt og kommer inn i snø, mister du grepet på en rar måte, føles som om det ene hjulet svinger til en retning mens det andre hjulet fortsetter rett fram.

* Selv om jeg har helt nye dekk med bra mønster og alle pigger er hele, har jeg ufattelig dårlig grep. Da snakker jeg om såpass dårlige grep at folk lurer på hvordan det er mulig med så gode dekk. Snakket med en som jobbet i Avinor og han hadde ikke akkurat noen klager på dem.

* Bytter jeg felt må du svinge mye da bilen nekter å dra seg over snøen mellom fila. Når det ene dekket har kommet seg over midtsnøen hopper bilen med sterk kraft over snøen med det andre dekket. Altså dekka følger på en måte ikke rattet, men heller der det er lettest å komme fram. Det resulterer i et sladd og du må konsentrere deg om kjøringa for å ikke miste kontrollen.

* Rattet reagerer av og til ikke på mindre svinger i noen sekunder, men plutselig svinger. Virker som om den hopper over noen av staga på rattstaget.

* Bilen svinger av og til lettere svinger av seg selv dersom du holder rattet helt rett. Noen ganger må du ha litt sving i rattet dersom den skal kjøre rett. Andre ganger ikke.

 

Jeg er dessverre helt avhengig av å bruke bil og men har ikke råd til å betale verkstedregning for tiden grunnet økonomisk situasjon.

 

Håper det er noe hjelp å få, å kjøre en drapsmaskin med høyere sannsynlighet enn en normal bil er ikke morro.

Lenke til kommentar

Du bør så absolutt la noen som er bilkyndig prøve bilen, og se på den. Slik du beskriver det så er det noe galt.

 

Og som en liten tilleggsopplysning til flere her i tråden (de vet det kanskje fra før): en åpen differensial vil ALLTID fordele kreftene LIKT mellom hjulene.

Lenke til kommentar
Og som en liten tilleggsopplysning til flere her i tråden (de vet det kanskje fra før): en åpen differensial vil ALLTID fordele kreftene LIKT mellom hjulene.

pirk: fordele momentet likt mellom hjulene...

 

til trådstarter:

har du mye slakke i styringa? Hvis du står i døren og ser på venstre forhjul med motoren av, skal du se at det rører på seg når du forsiktig vrir rattet fra side til side.

Lenke til kommentar
Grunnen til at bilen spinner kun på et hjul er diffensialen.

Dersom bilen din ikke hadde hatt det ville du ikke kunne svinge med bilen da man er avhengig av at det innerste hjulet må rulle kortere enn det ytterste i en sving.

 

Moderne biler har noe som heter ESP som fordeler kraften på diffrensialen slik at det hjulet som spinner mister motorkraft, mens det som fremdeles har grep vil få mer kraft slik at man kan forsette å komme seg fremover.

 

Tror du blander litt her jeg.. :) ESP er Electronic Stability Program eller Elektronisk stabilitetsprogram om du vil. Har lite med å komme seg frem slik du foklarer det. Du blander kanskje med antispinn/TCS Traction Controll System? På min bil fungerer det slik at det reduserer hjulspinn med bremsene - altså bremser ned hjulet som spinner.

Lenke til kommentar

Traction control = elektronisk differensialbrems. ESP = elektronisk differensialbrems + noe annet leamikk.

 

Trådstarter har en bil der de samme dekkene skal gjøre to oppgaver (styre og trekke). Slutt å gasse hvis du har brukt opp all veigrep til styring.

 

Jeg kan love deg at du har samme grep som andre biler med samme dekk. Dekkene bryr seg null om hva slags bil de er festet til, så lenge du har OK dempere og ABS-brems.

 

Det er ganske så normalt:) vis det ene hjulet spinner så vil det andre ikke ha noen kraft.

det vil si at vis at det ene hjulet bare spinner så kommer du ingen vei:)

Helt feil.

 

Som trondtang sier. Så lenge der ikke er noen brems eller sperre på differensialen, så vil den overføre kraften til hjulet med minst grep, ja.

Helt feil.

Lenke til kommentar
Traction control = elektronisk differensialbrems. ESP = elektronisk differensialbrems + noe annet leamikk.

 

Trådstarter har en bil der de samme dekkene skal gjøre to oppgaver (styre og trekke). Slutt å gasse hvis du har brukt opp all veigrep til styring.

 

Jeg kan love deg at du har samme grep som andre biler med samme dekk. Dekkene bryr seg null om hva slags bil de er festet til, så lenge du har OK dempere og ABS-brems.

ESP står er antiskrenssystem og står for Electronic Stability Program som TomasK skriver. Har ofte en eller annen form for elektronisk differensialbrems i tilegg, men først og fremst antiskrens.

Det er ganske så normalt:) vis det ene hjulet spinner så vil det andre ikke ha noen kraft.

det vil si at vis at det ene hjulet bare spinner så kommer du ingen vei:)

Helt feil.

Kan ikke helt se at dette er helt feil, har ikke vært noe problem å få de bilene jeg har kjørt til å stå å spinne på ett hjul hvis man setter seg litt fast..

Lenke til kommentar
Ville tatt en hjulstillingskontroll på et verksted hvis jeg var deg. Litt vanskelig pga at du har nye dekk, men er de skjeivslitte? Opplever du det samme om sommeren? Da tenker jeg på at det virker som at bilen ikke vil kjøre rett frem.

 

Nei, på bar asfalt sitter jeg som klistret på veien, men med en gang det er noe snø eller is, er det direkte livsfarlig.

 

Kjørte idag på bar (men litt våt) asfalt og merker at bilen plutselig drar til en side. Trolig i dump. Jeg sparket til dekkene og alle ser greie ut, men på dekket til førersiden kan du sparke "forsiden" dvs. hvis du sparker på den siden som er nærmest frontfangeren (ikke den siden nærmest døra) så kan du sparke den innover, trolig grunnet noe feil i støtdemper. Den er litt løs, slarkete på en måte. Du kan sparke den med mindre motstand, sparker du på passasjersiden rikker den ikke på seg og du får bare vondt i foten. Skal få en til å se på dette på søndag og ta en skikkelig kontroll på understellet.

 

Midlertidig står den bilen parkert, nekter å sitte to timer med hjertet opp i halsen hvor jeg uten å overdrive er usikker på om jeg kommer meg fram eller ikke.

Lenke til kommentar
Traction control = elektronisk differensialbrems. ESP = elektronisk differensialbrems + noe annet leamikk.

 

Trådstarter har en bil der de samme dekkene skal gjøre to oppgaver (styre og trekke). Slutt å gasse hvis du har brukt opp all veigrep til styring.

 

Jeg kan love deg at du har samme grep som andre biler med samme dekk. Dekkene bryr seg null om hva slags bil de er festet til, så lenge du har OK dempere og ABS-brems.

 

Det er ganske så normalt:) vis det ene hjulet spinner så vil det andre ikke ha noen kraft.

det vil si at vis at det ene hjulet bare spinner så kommer du ingen vei:)

Helt feil.

 

Som trondtang sier. Så lenge der ikke er noen brems eller sperre på differensialen, så vil den overføre kraften til hjulet med minst grep, ja.

Helt feil.

Ja, jeg formulerte den helt feil. Momentet er likt på begge hjulene, men de står fritt til å rotere i forskjellig hastighet. En brems eller sperre vil henholdsvis begrense eller eliminere forskjellen i turtall mellom drivhjulene.

 

Bare for å ta litt igjen: Traction control og ESP betyr ikke at bilen automatisk har elektronisk diffbrems, i mange tilfeller er det bare systemer som gjenvinner grep ved å bremse på ett/flere hjul eller strupe motorkraften.

Lenke til kommentar
Kan ikke helt se at dette er helt feil, har ikke vært noe problem å få de bilene jeg har kjørt til å stå å spinne på ett hjul hvis man setter seg litt fast..

Hjulet som står rolig dytter med like stor kraft på bilen, som hjulet som spinner. Det er fordi en differensial alltid fordeler 50% kraft til hvert hjul.

Lenke til kommentar
Bare for å ta litt igjen: Traction control og ESP betyr ikke at bilen automatisk har elektronisk diffbrems, i mange tilfeller er det bare systemer som gjenvinner grep ved å bremse på ett/flere hjul eller strupe motorkraften.

Hvis ett spinnende drivhjul bremses overføres automatisk mer krefter til begge drivhjul. Det er det som er elektronisk differensialbrems.

 

Kutte motorkraften gjøres sekundært hvis ikke moderat bremsing er tilstrekkelig til å forhindre spinning. Hjul som ikke spinner har som kjent større friksjon og kan dytte med større kraft på bilen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...