Gunfreak Skrevet 3. februar 2010 Del Skrevet 3. februar 2010 Etter 10 år med venting har spillet kommet, først så det ut som det ikke kom, så så det ut som spillet var langt fra det man håpet, men VELDIG mye har blitt fikset på bare 2 måneder og for noen dager siden ble spillet sluppet. Det var veldig hemmelig for oss som har forhånds bestillt det, vi fikk en mail, med 2 attachments, det ene var en link for nedlasting, den andre var en film som man måtte ha i spillet for at det skulle funke. Spillet består av følgene ting. Selve spillet, som inneholder 10 historiske slag, hvert slag innholder det historiske kartet, og to historiske OOBs(order of battles) Men det er ikke noe som stopper deg fra å mixe og matche, så du kan ta OOBs fra borodino slaget og kartet fra wagram, eller et OOB fra wagram og et fra austerliz og spille på borodino kartet osv. så det er mange dusin variabler. Det er også mulig å velge tid på året og været, så du kan ha en stekende sommer dag, eller en isklad vinter dag med snø osv. Tid på året og været påvirker sikt og hvor lenge slaget varer, da slag bare varer når det er lyst, så fort det begynner å mørkne ta soldater å "disengage" fra kamper og trekke seg tilbake. På options kan man velge vansklighets grad, gjennom div variabler, du kan gjøre det veldig enkelt, som at alle enheter er syndlige(fiendens også) Eller at bare dine egene er synlige, mens bare fiendes soldater som blir sett av dine soldater er synlige. Eller helt mørtk, at du kan bare se dine og fiendens soldater om du(generalen) kan se dem. Du kan også bestemme om ordrene er instant, altså du sender en ordere og den blir fulgt med lysets hastighet. Eller mer og mer realistisk opp til at det kan ta 2 timer å få et korps til å starte å bevege seg, så alt er opp til deg. Vanlige slag varer fra 3 til 14 timer, men du kan øke hastigheten, så at selv et 14 timer slag bare tar 90 minutter å spille. Måten man spiller på er enkel, du klikker på en korps general og gir en av 3 generelle ordere, Angrip, fake angrip eller forsvare, Det er de 3 enkle ordrene alt er styrt rundt, men du kan legge lag på lag, si at du skal slåss mot fienden, og du skal angripe, du har 6 krops under kontrol, Du tar 3 av kropsene i reserve, du må altid ha reserver, så du skal til å begynne med angripe med 2 korps og fake angripe med et. Så du gir ordere til feks. et korps under Bernadotte(senere kjent som Karl Johan) han skal late som han tar et fult angrep, så han masjere mot fienden og angriper dem "litt" altså han tvinger fienden til å forsvare seg, og kanskje fienden til og med tror at dette er et fult angrep, Så da har du 2 krops som du skal gjøre det ekte angrepet med, du velger Davout krops til å angripe først, du gir orderen ved å klikke på davout ikonet på kartet og lager en strek på kartet der han skal angripe, Du velger så Ney han skal hjelpe Davout, men det hjelper ikke å bare sender alle soldater til et vildt angrep, det jeg gjør er å å gi en order til ney om å angripe ca. der Davout angriper, men setter et klokke slett eks. at han skal angripe 2 timer etter davout har startet sitt, 2 timer er kanskje litt for tidlig, så kanskje 3 og en halv time er bedre, da har Davout enten greid alt selv, eller gjort fienden så sliten eller isønder skutt at når Ney angriper er det faller fienden tilbake. Det er en enkel plan, hemligheten ligger i passe på hva som skjer utover slaget. Men dette er ikke alt man får, det er 3 "ekstra" deler til spillet, OOB editor, Map Editor, doctrine editor OOB Editor Her kan du lage dine egene hærer Det du gjør et at du føst velger et år og hvor "stor" hæren skal være, årene er mellom 1805 og 1814 året er viktig da allianser forandrer seg og du må altid ha to fiender mot hverandre når man skal ha slag, og siden er altid "fransk" eller "Alliert" Feks. I år 1814 er nesten alle land MOT frankrike, da er sverige, russland, østrike, prøysen osv, alle mot frankrike, men viss du velger år 1809 er bare østrike og svergie mot frankrike og alle andre er på fransk side, Så utifra hvilket år du velger kan feks. land være på lag eller mot hverandre. Feks. Lagde jeg to OOBs i dag, de var begge små, med bare ca. 30 000 soldater og ca. 30-50 kanoner, begge var satt til 1809 dem eme siden var svensk, den andre var russland, så jeg kan derfor ha et slag der frankrike ikke er med i det hele tatt. Russland og sverige var som kjent i krig fra 1808 til 1809, i den såkalte finske krigen. Som sagt er det 2 ting man justerer på første side, det ene var året det andre var størrelsen, man justerer størrelsen ved forandre CEH value, det gjør at man kan ha forskjellige størrelser og oppbygging på hærene men fremdeles ha ca. balanserte salg. Så en hær kan ha mye infanteri, mens den andre siden har mindre infanteri, men infanteriet er bedre eller har mer kanoner osv. På samme måte som man kjøper enheter i Total war, bare i stede for penger, er det mer en value på hver enhet. Størrelsen OOBs er fra ca. 30 000 soldater til ca. 250 000 soldater, Det er faktsk KJEMPE gøy å bare bygge hærer, jeg har holdt på med det i hele dag og er kjempe gøy. På dette bilde ser man at jeg har valgt en russisk jeger. Man bygger opp hæren på følgede måte Velger General for hæren, velger en divisjon velger en enhet(er ca. 1100 forskjellige enheter, all av dem historiske enheter som har eksister,) når man velger enhet velger man land, type enhet(kavaleri, garde, infanteri, lett infanteri, elite, tung kaveleri osv.) Når man velger enhet, velger man brigaden enheten tilhærer. Så når man er ferdig har man 1 hær, opp til 11 krops, opp til 22 divisjoner, 50+ brigader og opp til 110 enheter(kavaleri regimenter, infanteri regimenter/battaljoner eller artileri batterier. Som sagt jeg stor koster meg med å bygge hærer, du kan virklig gjøre hva du vil, bygge hærer av bare et land, eller en blanding av mange osv. Det er velidg lett å sette seg inn og fyklig gøy. Map Editor Det er også lekende lett å lage kart, du kan til og med scane inn ekte kart og map editoren vil lage et spillbart kart ut av det, du har random generator osv. Du kan lage elver, bakker, broer, byer, landsbyer, jorder, slått, gårder, veier, stier, myrer, skoger av forskjellige menger trær, insjøer og andre ting. Jeg brukte 30 minutter på å lage et veldig enkelt med kult kart som er gøy å spille på. Man har 4 størrelser på kart, 6km, 10km og 15km er vanlige "slag" kart 15km kartet er stor nok for fulle salg med en halv million soldater og over 1000 kanoner, så har du et siste "campaign" kart, som er stort!!! 700kvm, det er meningen at man skal bevege å ha mange slag på kartet, her er det viktig å bruke lett kavaleri til å speide og finne fienden, viss ikke kan du pluttselig oppdage at du har 100 000 fiender i baken Doctirne Editor Her kan du persjonliggjøre hærene dine, du kan enten bruke doctrines som er, eller forandre dem, eller lage helt nye, kort fortalt er doctrine hvordan en hær oppfører seg, hvilke formasjoner enheter bruker i forskjellige sitvasjoner, hva artillery bør skyte på først. Man kan lage så mange forskjellige doctrines man vill men kan bare aktive en av gangen for hvert land, Jeg har nå 3 forskjellige doctrines for frankrike, en spesiel for 1805, en kjenneral og en jeg har laget spesielt for min spille stil. Bortsett fra Single player, har du multiplayer, enten vanlig eller gjennom email, opp til 6 persjoner kan spille samtidg, 3 mot 3 eller 6 mot pc osv. Spillet er ikke perfekt, er en god del grafiske bugs og Ai blir hele tiden forbedret En virklig bra og stort spill, som vil vare i mange mange år. 10/10 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå