Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Enkle logiske spørsmål du lurer på om din bil!

Anbefalte innlegg

Vet ikke om jeg får svar her, men skader ikke å prøve.

Hva er det som skiller en Kia- mekaniker fra en Porsche- mekaniker?

Kontakter? Karakterer? Annet?

Går selv IT- utdanning, men er det en ting jeg kunne tenkt meg mer enn det så måtte det vært mekaniker eller noe innenfor bil (gjerne hos Chip Foose eller West Coast Costums :love: ). Men så er det noe som heter status og penger... Derfor valgte jeg å heller ta IT. Men på en annen side; Porsche- mekaniker er kanskje litt status og tjener mer penger enn en gjennomsnitts- mekaniker?

Tja, dyktighet og hvor du er i verden avgjør hva du tjener, en som driver med spesielle og attraktive biler vil nok muligens få bedre kvalifiserte søkere enn ett Kia-verksted.

Hvor mye lønnsforskjellen blir er vanskelig og gjette, men bilmekaniker er ikke veldig godt betalt og andre mekanikere tjener mer, kjenner folk som skrur som har ca 700000,- eller mer i året for det men de skrur ikke bil.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette blir jo helt feil måte å regne på. Hvis han kræsjer vil g-kreftene øke vekten på hundene dramatisk mye. Tenk deg at du kaster to 50 kilos sandsekker mot baksetene i en hastighet på 70 km/t, lite trolig at de vil holde da.

Jajaja, det var ikke ment å si så mye om hvor mye krefter som virker inn. Dersom vi først skal dra inn fysikk, så er det bevegelsesmengden og kinetisk energi som er problemet. "Vekten" det kunne tilsvart i et kort øyeblikk i en kollisjon er også noe missvisende, og vil også variere fra situasjon til situasjon. Saken er bare at et nokså normalt lastet bagasjerom gjerne kan ha rundt 100 kg last, og ville det være rart om ikke seteryggene ble laget sterke nok til å tåle en kollisjon, om enn ikke i 150 km/t (i såfall ville uansett alle passasjerer blit most, så da er bagasjen et mindre problem). I en kollisjon er ofte ikke kraften 100 % rettet forover. Ofte slenges bilen litt rundt om kring, slik at en del av den kinetiske energien blir absorbert av sideveggene i bilen.

Lenke til kommentar

Tenker på å få nye dekk og felger på bilen min. Hva må jeg ta hensyn til da? Har lest om både boltsirkel, og innpress uten at jeg blir så mye klokere av det. Jeg har en peugeot 307, 03-modell. Tror det nå står noen 15-toms stålfelger på.

Kan noen forklare hva jeg bær passe på?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Vi har en bil vi skal kvitte oss med, og vi har en bil vi nettopp har kjøpt. På den vi skal kvitte oss med så står det på continental premiumcontact2 sommerdekk som har vært brukt bare en sesong. På den andre bilen står det på noen viking helårsdekk som egentlig er uønsket her oppe, siden det må til skikkelige vinterdekk om vinteren her.

Dimensjonene er 195/55 R16 og 205/55 R16. Burde det være uproblematisk å få byttet om dekkene?

På en liten og lett bakhjulstrekker (bmw z3), er det smart å gå for smalere dekk når vi skal investere i vinterdekk?

Lenke til kommentar

Jeg trenger nye hjulskruer. Hvordan vet jeg hvilke jeg skal kjøpe? Er det slik at alle av samme dimensjon passer? F.eks. at alle 20 mm passer? Eller er det mer jeg må ta hensyn til?

Edit:

Fant på mekonomen.no da jeg tastet inn reg. nr:

bolt M12x1.25 26mm konet

...uten at jeg forstår hva alt dette er.

Edit 2:

Har forstått det slik at 1,25 er stigningen i millimeter pr. runde, konet sier at det er til rette sider (ikke runde) ytterst i skuehullene i felgen(som stemmer), 26 mm er diameteren du trenger på fastnøkkelen til å skru fast bolten. Jeg derimot ikke peiling på hva M12 kan bety. Kan det ha med lengden å gjøre?

Endret av grizzlyx
Lenke til kommentar

M12 er vel bare tykkelsen på bolten over gjengene. Er ikke verre enn å ta med en hjulbolt til feks Biltema, så sjekker de hvilken bolt du skal ha.

Forresten noen som vet prinsippet på sparcers på biler med hjulmutre? Er det rett og slett bare en plate som settes mellom felg og nav slik at boltene som stikker ut av navet blir litt kortere?

Lenke til kommentar

M12 er tykkelse/diameter ja. M8 er for eksempel 8 millimeter i diameter mens m12 er tilsvarende 12 millimeter.

Når det gjelder spacere så ja, den plasseres mellom nav og felg. Men boltene som stikker ut blir ikke kortere. Fordi først så festes spaceren på omtrent samme måte som felgen. Og på spacere så kommer det da noen nye bolter som er like lange. Jeg er ganske sikker på at det er slik, men det kan vel hende det er noe forskjeller ute å går.

Men hvordan er det med godkjenning av lykter... Kjøpte sideblinkere fra biltema for en uke siden. De er E- merket. Men hvordan skal det bli godkjent på f.eks EU- kontroll? Leser man bare på lykteglasset?

Lenke til kommentar

Hvorfor skulle det være lov? Uvettig bruk av slikt fører til unormal slitasje i forhold til orginalfelger. Ikke alt av tilsynelatende harmløs modifikasjon er bra.

Bytte av dekk/felg

6.1 Ved bytte av felg eller dekk kan dimensjon og/eller sporvidde tillates endret under følgende forutsetninger:

a) Sporviddeendringen må ikke overskride det som er tillatt av kjøretøyfabrikanten eller godtatt av TÜV (Technische Überwachungs Verein) i Tyskland for vedkommende motorvogn. Det kan kreves dokumentert at sporvidde eller innpresning er tillatt. Dokumentasjon i form av ABE (Allgemeine Betriebserlaubnis) for felg eller utdrag (kopi) av TÜV Raderkatalog eller separat TÜV godkjenning godtas.

b) Plassforholdene i hjulhuset må være tilstrekkelige slik at dekk og/eller felg ikke kommer i kontakt med kjøretøydetaljer ved fullt styreutslag og/eller maksimale fjæringsbevegelser.

c) Rulleomkretsen på hjulene må holdes innenfor ± 5% av rulleomkretsen på de hjul som kjøretøyet normalt er utstyrt med fra kjøretøyfabrikanten.

d) Dekkene må være godkjent for en belastning som minst tilsvarer kjøretøyets tillatte aksellast.

e) Dekkene må være beregnet for minst den maksimale hastighet kjøretøyet er konstruert for. For vinterdekk er det tilstrekkelig at dekkene er beregnet for 130 km/t.

f) Felg og dekk må passe sammen i henhold til STRO-normen.

g) Det må ikke brukes mellomlegg/plate/« spacer » som øker sporvidden med mindre kjøretøyfabrikanten har tillatt dette eller det foreligger dokumentasjon som nevnt i nr. 6.1 a.

h) Dekkene må ha samme dimensjon. På kjøretøyer som originalt er utstyrt med dekk av ulike dimensjoner foran og bak skal størrelsesendringen være lik. Ved endringer utover dette må kjøretøyfabrikantens tillatelse foreligge eller det må foreligge dokumentasjon som nevnt i nr. 6.1 a.

i) Dersom kjøretøyets originale felger er skiftet ut med andre stål- eller lettmetallsfelger, skal disse enten være merket med innpresning eller det skal medfølge dokumentasjon for innpresning i kjøretøyet.

Med innpresning forstås avstanden mellom felgplatens anleggsflate mot navet og felgens senterlinje. Se for øvrig fig. 2.

http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=113947

En litt lengre tråd med flere saklige argumenter om hvorfor det ikke er helt bra: http://www.bilforumet.no/annet-bilrelatert/43443-spacere.html

Lenke til kommentar

Spacere bør vel først og fremst brukes om felgene har feil innpress i forhold til originalt. Ikke til å få dekkene lengre ut/økt sporvidde. Og selvsagt må de være TUV- godkjent.

For å ta et eksempel. Bilen skal ha 48 i innpress. Men de kule felgene du fant produseres bare med 38 i innpress. Da bruker man en spacer på 10 mm og får riktig innpress. Da gjør den ingen skade.

Lenke til kommentar

Spacere bør vel først og fremst brukes om felgene har feil innpress i forhold til originalt. Ikke til å få dekkene lengre ut/økt sporvidde. Og selvsagt må de være TUV- godkjent.

For å ta et eksempel. Bilen skal ha 48 i innpress. Men de kule felgene du fant produseres bare med 38 i innpress. Da bruker man en spacer på 10 mm og får riktig innpress. Da gjør den ingen skade.

du bruker det kun hvis du kan få tak i godkjent utstyr hvis du vil følge loven.

Lenke til kommentar

Da vil du vel ende opp med ET28. I såfall måtte du dreiet av felgen 10mm.. Og hvis du skal være helt lovlig så kan du bare endre sporvidden 7,5mm pr. side.

Og til han som lurte på lykter; Så lenge de er E-merket så trenger du ikke godkjenne noe som helst, og ingen kan ta deg på noe. Så lenge de har den fargen de skal osv.. Brukt 45min i telefon kø hos SV for å spørre om lykter i fjor, så dette vet jeg ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...