Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Enkle logiske spørsmål du lurer på om din bil!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Når kan det være smart å kvitte seg med sin eldre bruktbil?

 

F.eks. min fikk kr 3000,- i resultat på bruktbilkalkisen til Dinside.no

 

Synes likevel at bruksverdien er betraktelig høyere foreløpig. Hva med EU-godkjenningene, hvor mange måneder EU-godkjenning bør være igjen ved ett bruktbilsalg? Om jeg husker riktig nå i farten, så tror jeg neste EU-korsvei blir omkring februar 2011.

 

Noen fakta om kjøretøyet:

1995 modell, diesel, elektronikk-/kontakt-feil som innimellom gir juletrebelysning på panelet men det er kun ukorrekte feilindikasjoner som ikke plager meg. Kunne sikkert sagt mere ting om den, men det blir sikkert kjedelig lesning.

Lenke til kommentar

Bilkalkulatorer er tull inn og ut. Bilen min nygodkjent i perfekt stand kosta rundt 20-25 000 kr i markedspris, Dinside.no sin kalkulator ga den 1500 kr i verdi (vrakpantpris). Har fått dette med tre andre biler jeg har testet. Også nyere biler får 20-40-60 000 kr feil.

 

Hold deg derfor unna slike "kalkulatorer" og ikke bruk dem som utgangspunkt. Beste er vel å sjekke Finn.no og sjekke hva listeprisene på nærmeste biler er og derfor trekke noe ifra for feil du har på din bil.

Lenke til kommentar

Hvorfor er diesel turn- off for mange? Mer dreiemoment, mindre forbruk og utslipp. Hva er negativt?

 

For min del er det lyden jeg ikke tåler. Bor rett ved en slags hovedfartsåre til nabolaget og de helvetes dieselbilene hører jeg på lang avstand, *CHUG CHUG CHUG CHUG* høres det fra krysset her borte. En annen grunn til at jeg ikke ønsker diesel er fordi det virker som om de er konstruert for å kjøres på maks 3000 omdreininger. En venn av fattern kjøpte seg en helt ny Audi A5 diesel, og den gikk passe suppe. Etter 3-4000 rpm var det helt dødt, samme gjelder andre dieselbiler jeg har kjørt (nei, jeg har ikke kjørt din bil, så inb4 "da har du ikke prøvd min ToyZuki en komma durp-di-durp").

 

Dieselmotorer jeg kunne tenkt meg er stort sett Cummins 5.9L, enkelte chevy small blocks og kanskje duramax V8. Lastebilmotor er for lastebil.

Finnes også noen mindre motorer som høres awesome ut, men de er heller sjeldent å se på veiene.

 

Noen dieselbiler lukter møkk ja, men det er bare å stenge AC-en når du ser en nedoverpotte ;)

 

Forbruk og utslipp bryr meg egentlig midt i brunøyet. Kunne sikkert spart en tusenlapp eller to i året ved å kjøre en dieselbil med lavt forbruk, men de penga hadde jeg nok brukt på noe annet unødvendig, så da bruker jeg de heller på noe jeg synes er moro. Kjører ikke bil for å spare penger uansett, da kunne jeg heller tatt bussen.

Lenke til kommentar

Boxer dieselen til subaru har en artig effektkurve.. Når den passerer 3000, da kjenner man virkelig at turboen slår inn.. Den akser som ett uvær opp til 4500 aktig og sperrer på 5. Er helt perverst å ligge i 50 og kjøre ut på e18 i fjerde gir og trø.. Den akser så vilt at man passerer 80 før man rekker å blinke seg ut...

 

Jeg er imponert over den dieselen, but still... Bensin :love:

Lenke til kommentar

Takk for tipsene til å vurdere prisen på bruktbiler.

 

Jeg synes det er litt ubekvemt av og til når folk snur seg rundt og kikker på hva det er som kommer. Jo nettopp en diesel..

 

Men egentlig, så synes jeg det er ganske artig når jeg kjører forbi bussholdeplasser og folk snur seg i angst fordi de har stått der trøtte om morgenen og ikke ønsker å "miste" bussen "sin".

 

Ennå artigere er det om en får noen til å løpe bortover til bussholdeplassen. Kjenner meg nok for godt igjen, etter å ha vært busspassasjer selv i en årrekke. :!:

Lenke til kommentar

Vet ikke om jeg får svar her, men skader ikke å prøve.

 

Hva er det som skiller en Kia- mekaniker fra en Porsche- mekaniker?

 

Kontakter? Karakterer? Annet?

 

Går selv IT- utdanning, men er det en ting jeg kunne tenkt meg mer enn det så måtte det vært mekaniker eller noe innenfor bil (gjerne hos Chip Foose eller West Coast Costums :love: ). Men så er det noe som heter status og penger... Derfor valgte jeg å heller ta IT. Men på en annen side; Porsche- mekaniker er kanskje litt status og tjener mer penger enn en gjennomsnitts- mekaniker?

Endret av Gregory House
Lenke til kommentar

Hunder regnes som last ("bagasje") og to hunder på 50 kg vil være omtrent tilsvarende to sandsekker på 50 kg, sett bort ifra tyngdepunkt. Nå er det ikke vanlig å krasjteste bur for sandsekker, men det er jo likevel lov å ha med seg dette, så om det bare er solid skal det være greit. Nå tåler jo heller ikke alle bakseter uendelig mye, så dersom det er mulighet for å feste litt med lastestropper i tillegg kan det være en fordel (men det ville overraske meg om setene ikke tålte 100 kg engang, de fleste vil nok tåle langt mer).

Lenke til kommentar

Hunder regnes som last ("bagasje") og to hunder på 50 kg vil være omtrent tilsvarende to sandsekker på 50 kg, sett bort ifra tyngdepunkt. Nå er det ikke vanlig å krasjteste bur for sandsekker, men det er jo likevel lov å ha med seg dette, så om det bare er solid skal det være greit. Nå tåler jo heller ikke alle bakseter uendelig mye, så dersom det er mulighet for å feste litt med lastestropper i tillegg kan det være en fordel (men det ville overraske meg om setene ikke tålte 100 kg engang, de fleste vil nok tåle langt mer).

 

Dette blir jo helt feil måte å regne på. Hvis han kræsjer vil g-kreftene øke vekten på hundene dramatisk mye. Tenk deg at du kaster to 50 kilos sandsekker mot baksetene i en hastighet på 70 km/t, lite trolig at de vil holde da.

Lenke til kommentar

Ting som er lastet på tilhenger skal være sikret tilsvarende hele lastens vekt forover. Altså har man 200 kilo på tilhengeren, skal lastesikringen tåle 200 kilo. Men er vel lite sannsynlig at dette gjelder ting som er inne i bilen. Ser for meg at det ville blitt lite populært og stroppet hundene fast med lastestropper. :p

Lenke til kommentar

Eller legge hunden i tvangstrøye som igjen er bundet fast i noen fester rundt omkring flere steder i rundt hundekroppen. Kanskje litt mer skånsomt for dyret. Selv om hundekroppen likevel vil få en del belastning ved kollisjon, nesten uansett hva du finner på. Kanskje du kan finne opp en tvangstrøyeanordning som fjærer på riktigst mulig måte. Hunden blir vel ganske sjøsyk da tenker jeg etter en tur på Kiwi-butikken, eller på en kjøretur til skogen. :!:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...