Jann - Ove Skrevet 18. mars 2010 Del Skrevet 18. mars 2010 (endret) Fins det noen relativt rimelig måte å få bilen min stivere, gjerne med justerbar stivhet? Spesielt med piggfrie vinterdekk er den for myk. Har en '98 Astra G. Er f.eks dette senkesettet noe som kunne fungere? Endret 18. mars 2010 av Jann - Ove Lenke til kommentar
Bruno Mars Skrevet 18. mars 2010 Del Skrevet 18. mars 2010 Nye fjærer, lavere profil på dekk og stabstang. 3 ting jeg kom på, som vel gjør bilen stivere. Coilovers kan du justere høyde og stivhet på, men dette er en del dyrere enn fjærer. Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 18. mars 2010 Del Skrevet 18. mars 2010 £162.00+moms er jo ikke dyrt. Hvor mye arbeid er det å bytte fjærer? Er det så lite at det er uproblematisk å ta det på en kveld med en bekjent som kan å mekke bil? Lenke til kommentar
dinosauren Skrevet 18. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2010 Beklager men jeg tror jeg forklarte problemet mitt dårlig. Det er ikke hengslene som er treg, men håndtaket. Håndtaket må dras veldig langt ut, og så kommer det til et "hakk", drar du hardt nok går håndtaket over det hakket og døren åpnes. Lenke til kommentar
raid2 Skrevet 18. mars 2010 Del Skrevet 18. mars 2010 Beklager men jeg tror jeg forklarte problemet mitt dårlig. Det er ikke hengslene som er treg, men håndtaket. Håndtaket må dras veldig langt ut, og så kommer det til et "hakk", drar du hardt nok går håndtaket over det hakket og døren åpnes. Åja, sånn å forstå.. Er usikker på mekanismen her, men tror nok du må skru opp panelet på døra for å få ordnet dette. Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 18. mars 2010 Del Skrevet 18. mars 2010 Nye fjærer, lavere profil på dekk og stabstang. 3 ting jeg kom på, som vel gjør bilen stivere. Coilovers kan du justere høyde og stivhet på, men dette er en del dyrere enn fjærer. dempere, fjører alene med samme demperene vil ikke være særlig merkbart, med mindre du kan få tak i tunglastsfjører e.l. kanskje. har bytta dempere og fjører i to runder på en bil med fjørene først, merka ingen forskjell selv om det var senkefjører men når sportsdemperene kom på da ble det merkbart. £162.00+moms er jo ikke dyrt. Hvor mye arbeid er det å bytte fjærer? Er det så lite at det er uproblematisk å ta det på en kveld med en bekjent som kan å mekke bil? har aldri skrudd astra, men vis du har riktig verktøy og minst en med riktig kunnskap så går det fint å bytte alle demperene og fjørene på bilen på en kveld. bare husk firehjulskontrollen etterpå. Lenke til kommentar
Takkformeg Skrevet 19. mars 2010 Del Skrevet 19. mars 2010 Kjøp deg en Haynes bok på biltema. Litt knot hvis du sliter med svensk, men du lærer deg alle de teite ordene etterhvert. Jeg klarte fint å få av dempere og fjører på Vectraen min. Dette var ikke for å bytte da. Lenke til kommentar
Postkassestativ Skrevet 20. mars 2010 Del Skrevet 20. mars 2010 Funker radiatorsementen fra biltema? Lenke til kommentar
Effectiv Skrevet 21. mars 2010 Del Skrevet 21. mars 2010 bilxtra sin Bars sealer funker meget godt iallefall Lenke til kommentar
Takkformeg Skrevet 21. mars 2010 Del Skrevet 21. mars 2010 Brukte radiatorsement fra biltema på radiatoren til gokarten min.. Den er tett enda, så reserveradiatoren vi kjøpte er fortsatt innpakket.. Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 22. mars 2010 Del Skrevet 22. mars 2010 (endret) £162.00+moms er jo ikke dyrt. Hvor mye arbeid er det å bytte fjærer? Er det så lite at det er uproblematisk å ta det på en kveld med en bekjent som kan å mekke bil? Bruker vell kansje to timer på selve jobben. Spørs hvor fast boltene i fjørbeina sitter. Senkefjører vil hjelpe en del. Vil anbefale å kjøpe kvalitet. Eibach for eksempel. Dårlige(billige) fjærer kan gjøre det vondt værre. Betalte litt voer 2000kr for mine. Dempere som er stivere hjelper også mye. Jeg har røde Konidempere på min. Stivt i massevvis. Koni dempete er litt jobb med siden du må bruke de gammle fjærbeina men fjerne innmaten i disse. Dette er litt jobb. Brukte ca en dag på å montere mine første gang jeg prøvde. Hadde sikkert klart det en del kjappere om jeg skulle gjøre det på nytt. Siden du har Tysk bil, vil jeg tro du har flere alternativer på stive komplette dempere. Jeg betalte litt over 4000 for fire dempere. Sway-bar /krenge stag. Dette er vell en av de MEST effektive måtene å gjøre bilen "stivere" på veien. Denne regulerer hvor mye bilen kan "krenge", dvs at i en sving så vil bilen prøve å tippe utover, krengestag motvirker dette. Dette vil igjen hindre understyring. jo stivere(tykkere) stag, jo mer overstyrt blir bilen. Enkelt å instalere og det er en slitedel så ditt er sansynligvis modent for utskiftning. Tror jeg ga mellom 1000kr og 2000kr fra whiteline.com.au addco.net har også sway-bars, men disse er noe stivere og baken vil dermed bli mer aggresiv (overstyrt). EDIT: er desverre ikke mye du kan gjøre med vinterdekk. Min er steinhard på 225/35-18 sommerdekk. Men det er som å kjøre småbåt på vinteren med 185/65-14 vinter. Dekkene har mest av alt å si. Endret 22. mars 2010 av Zepticon Lenke til kommentar
Bruno Mars Skrevet 9. april 2010 Del Skrevet 9. april 2010 (endret) 2 ring; - Lakkering. La oss si en pris på 15 000,-. Regner med det er ca det en må ut med for å lakkere hele utsiden av bilen. Men uansett; hvor mye er det som går til arbeid og hvor mye er det som går til lakk? - Girkasse. Er de universale i forhold til motorer? Jeg har oppfattet det slik at de passer om hverandre. Men samtidig så har jeg mine tvil... Endret 9. april 2010 av mx1000 Lenke til kommentar
rublings Skrevet 9. april 2010 Del Skrevet 9. april 2010 Girkasser passer som oftest IKKE om hverandre. Eneste unntaket er motorer som er i samme familie, slik som mazda sin K-serie V6. Den motoren får du i 1.8, 2.0 og 2.5, og alle girkassene passer overens. Eneste forskjellen er utvekslingen, men alt passer. Angående lakk, så går det vel en 2-5000 på lakk, alt ut ifra hvilken lakk du skal ha. Veldig mye arbeid å omlakkere bil, så det koster. Her i bergen må du nok ut med rundt 20.000 med kvittering, og det er hvis du demonterer lister og slikt selv. Tror du må gjøre en del av grunnarbeidet som pussing div selv også. Hvis du bare leverer inn bilen uten å gjøre noe så stiger prisen fort opp mot 30.000,-. Uten kvittering varierer det selvsagt veldig, men 5000-10000,- alt ettersom hva du gjør selv, og hvor proff lakkereren er. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 9. april 2010 Del Skrevet 9. april 2010 Rent monteringsmessig passer nok endel girkasser på flere motorer, men girmessig passer de ikke. De fleste girkasser, selv om de ser like ut har forskjellig utveksling som er helt nødvendig i forhold til hvor mye moment/turtall motoren produserer. En girkasse for en motor med lite moment vil gire slik at motoren går på høyere turtall, mens på en motor med mye moment er det giret slik at motoren går på lavere turtall. Lenke til kommentar
Bruno Mars Skrevet 9. april 2010 Del Skrevet 9. april 2010 Så hvis jeg finner en skole som kan lakkere hele bilen for meg så må jeg opp til ca 5000,-? De tar nemlig ikke noe for arbeid men for materialer/lakk. Eventuelt kanskje et fengsel. Lenke til kommentar
Takkformeg Skrevet 9. april 2010 Del Skrevet 9. april 2010 Finnes det noe billig alternativ til senking som ikke innebærer å kappe fjærene? Og som ikke gjør bilen helt j* å kjøre? Satt på sommerfelgene og.. vel ser ut som jeg skal kjøre rally med bilen.. Makan til plass over hjula xD Lenke til kommentar
Kasper22 Skrevet 9. april 2010 Del Skrevet 9. april 2010 Kjøp større hjul Har jo hørt om de som har rigget klosser under kanalene i den høyden de vil ha bilen, for så å varme fjærene til bilen treffer klossene. Vet ikke hvordan det er å kjøre med.. Lenke til kommentar
Takkformeg Skrevet 10. april 2010 Del Skrevet 10. april 2010 Nye hjul er dyrt;) og større hjul ekle fint på små 15 tommere. ... Lenke til kommentar
dinosauren Skrevet 12. april 2010 Forfatter Del Skrevet 12. april 2010 Hvordan kan man bestemme alderen på dekk? Jeg kjøpte en bruktbil for et halvt år siden, og byttet i går til sommerdekk. Da kom jeg til å tenke på hvor gamle dekkene mine egentlig er? Lenke til kommentar
gxi Skrevet 12. april 2010 Del Skrevet 12. april 2010 (endret) Det skal stå en firesifret kode (3-sifret før år 2000), hvor første to siffer sier ukenummer, og andre to siffer (ett siffer før år 2000) sier året dekket er produsert. Koden skal være trykt på siden av dekket. Dersom du finner en firesiret kode på dekket er det sansynligvis denne koden, da de fleste koder der enten inneholder bokstaver og tall eller er mer eller mindre enn 4 siffer. Endret 12. april 2010 av gxi Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå