Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Enkle logiske spørsmål du lurer på om din bil!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Beklager men jeg tror jeg forklarte problemet mitt dårlig. Det er ikke hengslene som er treg, men håndtaket. Håndtaket må dras veldig langt ut, og så kommer det til et "hakk", drar du hardt nok går håndtaket over det hakket og døren åpnes.

 

Åja, sånn å forstå.. Er usikker på mekanismen her, men tror nok du må skru opp panelet på døra for å få ordnet dette.

Lenke til kommentar

Nye fjærer, lavere profil på dekk og stabstang.

 

3 ting jeg kom på, som vel gjør bilen stivere. Coilovers kan du justere høyde og stivhet på, men dette er en del dyrere enn fjærer.

dempere, fjører alene med samme demperene vil ikke være særlig merkbart, med mindre du kan få tak i tunglastsfjører e.l. kanskje.

 

har bytta dempere og fjører i to runder på en bil med fjørene først, merka ingen forskjell selv om det var senkefjører men når sportsdemperene kom på da ble det merkbart.

 

£162.00+moms er jo ikke dyrt.

 

Hvor mye arbeid er det å bytte fjærer? Er det så lite at det er uproblematisk å ta det på en kveld med en bekjent som kan å mekke bil?

har aldri skrudd astra, men vis du har riktig verktøy og minst en med riktig kunnskap så går det fint å bytte alle demperene og fjørene på bilen på en kveld.

 

bare husk firehjulskontrollen etterpå.

Lenke til kommentar

£162.00+moms er jo ikke dyrt.

 

Hvor mye arbeid er det å bytte fjærer? Er det så lite at det er uproblematisk å ta det på en kveld med en bekjent som kan å mekke bil?

 

Bruker vell kansje to timer på selve jobben. Spørs hvor fast boltene i fjørbeina sitter.

 

Senkefjører vil hjelpe en del. Vil anbefale å kjøpe kvalitet. Eibach for eksempel. Dårlige(billige) fjærer kan gjøre det vondt værre.

Betalte litt voer 2000kr for mine.

 

Dempere som er stivere hjelper også mye. Jeg har røde Konidempere på min. Stivt i massevvis. Koni dempete er litt jobb med siden du må bruke de gammle fjærbeina men fjerne innmaten i disse. Dette er litt jobb. Brukte ca en dag på å montere mine første gang jeg prøvde. Hadde sikkert klart det en del kjappere om jeg skulle gjøre det på nytt. Siden du har Tysk bil, vil jeg tro du har flere alternativer på stive komplette dempere. Jeg betalte litt over 4000 for fire dempere.

 

Sway-bar /krenge stag. Dette er vell en av de MEST effektive måtene å gjøre bilen "stivere" på veien. Denne regulerer hvor mye bilen kan "krenge", dvs at i en sving så vil bilen prøve å tippe utover, krengestag motvirker dette. Dette vil igjen hindre understyring. jo stivere(tykkere) stag, jo mer overstyrt blir bilen. Enkelt å instalere og det er en slitedel så ditt er sansynligvis modent for utskiftning. Tror jeg ga mellom 1000kr og 2000kr fra whiteline.com.au

addco.net har også sway-bars, men disse er noe stivere og baken vil dermed bli mer aggresiv (overstyrt).

 

EDIT: er desverre ikke mye du kan gjøre med vinterdekk. Min er steinhard på 225/35-18 sommerdekk. Men det er som å kjøre småbåt på vinteren med 185/65-14 vinter. Dekkene har mest av alt å si.

Endret av Zepticon
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

2 ring;

 

 

- Lakkering. La oss si en pris på 15 000,-. Regner med det er ca det en må ut med for å lakkere hele utsiden av bilen. Men uansett; hvor mye er det som går til arbeid og hvor mye er det som går til lakk?

 

- Girkasse. Er de universale i forhold til motorer? Jeg har oppfattet det slik at de passer om hverandre. Men samtidig så har jeg mine tvil...

Endret av mx1000
Lenke til kommentar

Girkasser passer som oftest IKKE om hverandre. Eneste unntaket er motorer som er i samme familie, slik som mazda sin K-serie V6. Den motoren får du i 1.8, 2.0 og 2.5, og alle girkassene passer overens. Eneste forskjellen er utvekslingen, men alt passer.

 

Angående lakk, så går det vel en 2-5000 på lakk, alt ut ifra hvilken lakk du skal ha. Veldig mye arbeid å omlakkere bil, så det koster.

Her i bergen må du nok ut med rundt 20.000 med kvittering, og det er hvis du demonterer lister og slikt selv. Tror du må gjøre en del av grunnarbeidet som pussing div selv også.

Hvis du bare leverer inn bilen uten å gjøre noe så stiger prisen fort opp mot 30.000,-. Uten kvittering varierer det selvsagt veldig, men 5000-10000,- alt ettersom hva du gjør selv, og hvor proff lakkereren er.

Lenke til kommentar

Rent monteringsmessig passer nok endel girkasser på flere motorer, men girmessig passer de ikke. De fleste girkasser, selv om de ser like ut har forskjellig utveksling som er helt nødvendig i forhold til hvor mye moment/turtall motoren produserer. En girkasse for en motor med lite moment vil gire slik at motoren går på høyere turtall, mens på en motor med mye moment er det giret slik at motoren går på lavere turtall.

Lenke til kommentar

Det skal stå en firesifret kode (3-sifret før år 2000), hvor første to siffer sier ukenummer, og andre to siffer (ett siffer før år 2000) sier året dekket er produsert. Koden skal være trykt på siden av dekket. Dersom du finner en firesiret kode på dekket er det sansynligvis denne koden, da de fleste koder der enten inneholder bokstaver og tall eller er mer eller mindre enn 4 siffer.

Endret av gxi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...