Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Enkle logiske spørsmål du lurer på om din bil!


Anbefalte innlegg

Allikevel syntes jeg det er rart at man lukter det når en f.eks kjører 100km/t på E18.

 

Syntes det heller ikke "god eksos". Ikke den samme lukta som den man merker i en tunnel. Litt verre. Så jeg kan liksom tenke meg enten noe med cat'en eller så kanskje det du sa med oljebrenning. Merker ikke noe spesiell farge på eksosen og har ikke sett noe blå eksos.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bilen er vanskelig å starte.. Vis en celle er gåen vil du se at volten er drastiskt mye lavere en 12volt :p Tja. Kan ta en batteri-test og se om den leverer så mye som den skal.

Hvis feks skinningen blir tregere og tregere, til det til slutt dauer helt. Da er batteriet ganske dødt :p

Men som effectiv over her sier, batteritest er å anbefale. De skal vel ha dette på de fleste verksteder.

Endret av rublings
Lenke til kommentar

post-91285-1267883240,9925_thumb.jpg

 

Noen som vet hva dette betyr? Det er luftfilteret og som dere ser så er det en liten del av det som er veldig mørkt på venstre siden. Lukta lit mer olje, bensin eller eksos av akkurat den delen.

 

Tror også jeg har funnet ut hva som lager eksoslukten i kupeen min, gxi. Leste buyers guide til bilen min og der står følgende;

 

Open the bonnet and have someone else rev the engine. Listen for a whistle or blowing noise coming from the engine.

 

This noise means there is a crack in the manifold. The car will pass its emissions test, but the manifold should be replaced or repaired.

 

Jeg greier ikke å se noen sprekk, høre denne lyden eller se noe eksos når jeg var ute å prøvde nå, men det ville jo være en logisk forklaring. Den guiden hadde rett på den tikke- lyden jeg hadde som jeg trodde var ventiltikking. Det var derimot lite olje som hadde skylda.

 

Er "cam belt" registerreim?

Lenke til kommentar

Var ute å henta min aller første bil Ford Focus 99mod i dag. Kjørte den hjem og parkerte, men når jeg skulle ut en tur senere så fikk jeg ikke bilen i gir. Den låste seg. Fikk skifta gir et par ganger når tenninga var av, men fikk den ikke i 1. gir når tenninga var på. Har clutchen gått? På tilstandsrapporten som ble gjort i midten av februar så stod clutchen oppført som b (god).

 

Må jeg eventuelt betale 2k i egenandel under mobilitetgarantien? Har kjørt maks en halv mil.

Endret av Teac
Lenke til kommentar

Hvis det er veldig kaldt kan det være at det er nødvendig med ekstra kraft, er ikke unormalt.

 

Og, dersom clutchen er deffekt og du har fått opplyst at den er "god" er det en reklamasjonssak siden dette er en mangel, og ikke noe du skal betale en krone for.. bare så det er sagt. Egenandeler på garanti er i ca. alle tilfeller ulovlig, ettersom det vil være en degradering av forbrukerkjøpsloven (men med unntak siden forbrukerkjøpslovens reklamasjonsregler ikke dekker absolutt alt som garantier typisk gjør).

 

Hvis det er veldig kaldt kan det være at det er nødvendig med ekstra kraft, er ikke unormalt.

 

Og, dersom clutchen er deffekt og du har fått opplyst at den er "god" er det en reklamasjonssak siden dette er en mangel, og ikke noe du skal betale en krone for.. bare så det er sagt. Egenandeler på garanti er i ca. alle tilfeller ulovlig, ettersom det vil være en degradering av forbrukerkjøpsloven (men med unntak siden forbrukerkjøpslovens reklamasjonsregler ikke dekker absolutt alt som garantier typisk gjør).

Lenke til kommentar

Takk for input. Tørr ikke å presse hardere enn det jeg har gjort. Vil ikke gjøre vondt verre. Tilstandsrapporten er fra 17.2 og da ble clutchen oppført som B, eller god. Han jeg kjøpte bilen av skulle ringe tilbake i morgen etter at han hadde vært i kontakt med verkstedet. Da skal jeg hvertfall ikke betale noe.

Lenke til kommentar

Tja, motorrommet er litt skittent men oljesøl er det ikke, så jeg tipper heller det er noe hull på anlegget.

For å sjekke om det er hull i anlegget starter du bilen når den er helt kald, og tetter helt over endestussen med hånda.. Hører du noe blåsing noe sted under bilen, har du hull. Hvis det er helt framme med foilen får du en kompis til å kikke under panseret når du tetter. Funker også med talkum/mel/whatever som kan blåses bort, og drysse det på de synlige skjøtene i motorromet for å se om det.. ja blir blåst bort. =)

Hope it helps

Lenke til kommentar

Var ute å henta min aller første bil Ford Focus 99mod i dag. Kjørte den hjem og parkerte, men når jeg skulle ut en tur senere så fikk jeg ikke bilen i gir. Den låste seg. Fikk skifta gir et par ganger når tenninga var av, men fikk den ikke i 1. gir når tenninga var på. Har clutchen gått? På tilstandsrapporten som ble gjort i midten av februar så stod clutchen oppført som b (god).

 

Må jeg eventuelt betale 2k i egenandel under mobilitetgarantien? Har kjørt maks en halv mil.

Quoter meg selv. Han som solgte meg bilen vare ute og så på den idag. Han fant ut at clutchen hadde låst seg. Noe som aldri skulle ha skjedd om som sannsynligvis aldri kommer til å skje igjen. Tror han dro ut pedalen eller noe sånnt. Har noen av dere vært borti dette og skal jeg bare ta dette for god fisk og regne med at ting er som de skal. Kjørte en tur etterpå og bilen virket veldig fin.

Endret av Teac
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Om du åpner døra så mye du klarer så skal du kunne se de delene som beveger på seg. Ha på litt "fett på boks" og beveg døra frem og tilbake et par ganger (les mer her). Vet ikke om kun smøring hjelper på problemet ditt for øvrig, da treg dør også kan bety at hengslene er skadet/skjeve eller rustet. Smøring er vel verdt et forsøk uansett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...