Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Enkle logiske spørsmål du lurer på om din bil!


Anbefalte innlegg

Hva er forskjellen eller likheten mellom effekt (hk/kw) og dreiemoment (Nm)?

Ingenting, det er to måleenheter for to forskjellige ting (som er relatert). Når man snakker om dreiemoment er det kraften som motoren maksimalt kan vri akslingen mellom motoren og girkassen. Dette kombineres med turtallet for å gi en enhet for effekten til motoren (kW), hvor effekten = hvor mye drakraft motoren har. I motsetning til dreiemomentet er effekten i kW lik ut fra girkassen som den er inn til girkassen (minus tap). Girkassen konverterer i all hovedsak turtall til dreiemoment, og motsatt i overdrive-gir (5. og evt. 6. gir, i noen tilfeller også 4.).

 

Det som får mange misforståelser til å oppstå her er det at dreiemomentet øker med turtallet til motoren. Siden både turtallet og dreiemomentet bidrar til hver sin bit av effektøkningen vil effekten øke enda mer enn bare det turtallet gir når turtallet øker. Motorer som har høyt tall for dreiemoment har den høyeste toppen ofte lengre ned på turtallskalaen enn en motor med mye effekt og lite dreiemoment, som betyr at dreiemomentet øker raskere for hver rpm. Når dreiemomentet øker raskere betyr det at _effekten_ (i kW) fra motoren øker raskere under aksellerasjon, og dermed bidrar det til en i teorien raskere aksellerasjon. Det er altså ikke dreiemomentet som gir mer aksellerasjon, men det at mer effekt oppnås raskere.

Endret av gxi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Storartet svar, takker og bukker :) Ble en del klokere på det nå.

Når dreiemomentet øker raskere betyr det at _effekten_ (i kW) fra motoren øker raskere under aksellerasjon, og dermed bidrar det til en i teorien raskere aksellerasjon. Det er altså ikke dreiemomentet som gir mer aksellerasjon, men det at mer effekt oppnås raskere.

Betyr det at dreiemomentet på en måte er evnen til å øke effekten? (Eller kanskje dette ikke skal forenkles i det uendelige :p)

Endret av grizzlyx
Lenke til kommentar
Betyr det at dreiemomentet på en måte er evnen til å øke effekten? (Eller kanskje dette ikke skal forenkles i det uendelige :p)

Det er nok ganske korrekt det. Man må tilføre dreiemoment over det som kreves for å holde hastigheten konstant for å øke hastigheten hvir belastningen er konstant. Man kan ikke øke turtallet direkte.

 

Det er slik at det er momentet på _hjulene_ som må økes, og hvor mye dreiemoment som ligger der avhenger av turtall * dreiemoment (altså effekt, kW) fra motoren og girforholdet totalt sett i drivverket. Man kan godt bruke lite dreiemoment fra motoren kombinert med mye turtall for å produsere dette dreiemomentet. Girkassen som står i en bil er dimmensjonert og tilpasset til motoren slik at en motor med mye dreiemoment og lite turtall (hovedsaklig turbodieselmotorer) vil ha en girkasse som gir høyere utveksling (altså mer hastighet ut fra girkassen enn inn), mens en girkasse til en motor med mye turtall og lite dreiemoment (hovedsaklig selvpustende bensinmotorer) vil ha en lavere utveksling så mer av momentet til hjulene kommer fra turtallet.

Lenke til kommentar
Betyr det at dreiemomentet på en måte er evnen til å øke effekten? (Eller kanskje dette ikke skal forenkles i det uendelige :p)

Dreiemoment er evnen (kraften tilgjengelig) til å øke turtallet. Det er ingen forenkling.

 

Effekten er mer komplisert å forholde seg til. Effekten kan både gå opp og ned selv om turtallet blir større.

Endret av spøkelse
Lenke til kommentar

Bilen til mor har ikke turteller. Er det da sannsynlig at det er en turtallsperre relativt tidlig for å unngå motorskade? Man hører/føler jo turtallet, så om man ikke er helt grønn forstår man jo at man ikke bør ligge konstant på turtallssperren i lang tid. På kald motor må man jo være forsiktig, men det gjelder jo alle biler, så vi kan se bort fra det her. Man blir jo ikke direkte varslet om at man kommer opp mot "det røde feltet", som man ser på biler med turteller.

Endret av grizzlyx
Lenke til kommentar
Bilen til mor har ikke turteller. Er det da sannsynlig at det er en turtallsperre relativt tidlig for å unngå motorskade? Man hører/føler jo turtallet, så om man ikke er helt grønn forstår man jo at man ikke bør ligge konstant på turtallssperren. Men man blir jo ikke direkte varslet om at man kommer inn i "det røde feltet", som man ser på biler med turteller.

Turtallsperra er den samme med og uten turteller, de fleste hører når det er dags for å gire.

De med turteller ser og hører det.

Gammlinger skulle ha hatt turtallsperre på 3000rpm for de verken ser eller hører turtallet.

Hadde en nabo med en helt ny Golf II GTI bånn gass og fartsjustering med cluchen.

Han kunne ikke ha hørt turtallet i værtfall heller ikke visst hva turtelleren var til.

Lenke til kommentar

Er turbo bra for miljøet?

 

Jeg mener den blir etter det jeg skjønner drevet av eksos og gjør slik at mer luft blir presset i motor -> mer krefter. Det hele virker liksom så miljøvennlig da det er gjenbruk.

 

Vil da en motor med f.eks 200hk med turbo være mer miljøvennlig enn samme motor tunet til 200hk uten turbo være mer miljøvennlig, om man kan spørre på den måten?

Lenke til kommentar

Lurer virkelig på hvorfor kjørelærere absolutt skal ha de nyeste, mest velutstyrte, største motorvolum og masse krefter på biler som brukes til opplæring av nye potensielle sjåfører.

 

For etter alt jeg vet kjøper jo alle 18-åringer SUV fra Porsche med en gang de får førerkortet i hånda.

 

Hun ene i klassen min visste ikke helt hvordan man slo av og på fjernlys fordi Audien hun satt i gjorde det automatisk for hun. Vindusviskerne gikk også automatisk. I tillegg nevnte hun en del andre funksjoner jeg er ganske sikker på en 18-åring ikke får med sin første bil til 20 000 kr.

Endret av salah
Lenke til kommentar
Jeg mener den blir etter det jeg skjønner drevet av eksos og gjør slik at mer luft blir presset i motor -> mer krefter.

Mer luft alene inn i motoren gir ikke mer krefter. Derimot gjør mer luft at man kan sprute mer drivstoff inn i sylinderne. Det ekstra drivstoffet gir høyere effekt (og forbruk).

 

Hensikten med turbo er å få høyere effekt fra en fysisk liten motor.

Lenke til kommentar
Lurer virkelig på hvorfor kjørelærere absolutt skal ha de nyeste, mest velutstyrte, største motorvolum og masse krefter på biler som brukes til opplæring av nye potensielle sjåfører.

 

Nei si det du. Vet at en del kjørelærere bruker samme bilen privat, så de velger vel biler de selv liker. Selv kjørte jeg Jaguar da jeg hadde kjøretimer.. Om jeg drev kjøreskole og hadde god råd, så ville nok mine elever lært å kjøre bil i en EVO eller noe.

 

Kanskje de prøver å underbevisst pushe nyere biler på ungdommen sånn at bilparken i Norge blir bedre? :p

 

(For øvrig foreslår jeg å lage en egen tråd for videre diskusjon rundt dette temaet)

Lenke til kommentar
Lurer virkelig på hvorfor kjørelærere absolutt skal ha de nyeste, mest velutstyrte, største motorvolum og masse krefter på biler som brukes til opplæring av nye potensielle sjåfører.

 

For etter alt jeg vet kjøper jo alle 18-åringer SUV fra Porsche med en gang de får førerkortet i hånda.

 

Hun ene i klassen min visste ikke helt hvordan man slo av og på fjernlys fordi Audien hun satt i gjorde det automatisk for hun. Vindusviskerne gikk også automatisk. I tillegg nevnte hun en del andre funksjoner jeg er ganske sikker på en 18-åring ikke får med sin første bil til 20 000 kr.

 

Årsaken til dette er at bilene elevene kjører også er kjørelærernes private bil, den de disponerer på sin fritid. Både bil, forsikring og servicer får kjørelærerne nok dekket av kjøreskolen. Hadde jeg også fått disse utgiftene dekket så tror jeg nok at jeg også hadde valgt meg en dyr og velutstyrt bil.

Endret av dinosauren
Lenke til kommentar

Enig. Kjørte opp i 2008 og her i Larvik kjørte jeg en Volvo V50. Selv om den var relativt nye så var den iallefall ikke proppet med hightech- stuff. På glattkjøring koblet vi faktisk av det elektriske (ESP, traction og ABS). Kjekt å vite hvordan det er å kjøre biler uten dette også.

 

Husker hu ene i klassen var sså glad for at bilen hu brukte på kjøreskolen hadde sånn automatisk bakkestart, eller hva de kalte det. Hjalp hu sikkert etter oppkjøringa... Men her i byen så hadde de ganske gjennomsnittlige biler på kjøreskolene. Golf V, Volvo V50 og 320i var noe av det de forskjellige kjøreskolene hadde husker jeg.

Lenke til kommentar

Når jeg kjøret opp var det kun esp som var moderne på bilene. Da måtte vi slå på alt selv.

ESP og ABS ble avslått på glattkjøringa, så vil fikk kjenne hvordan en "gammel" bil var på glatta.

Motoren ble også avslått så vi fikk prøve og bremse uten vacuumreserve.

Vi fikk også prøve ABS, men ikke ESP for det kunne føre til at vi fikk for mye tillit til systemet.

Det var ikke nødvendig å prøve ESP da vi sikkert fikk oppleve det i dagliglivet en gang.

Synes nå det er kjempemorro å kjøre sikksakk på glatta med esp, å kjenne at bilen tar helt overhånd...

Lenke til kommentar
Vi fikk også prøve ABS, men ikke ESP for det kunne føre til at vi fikk for mye tillit til systemet.

Det var ikke nødvendig å prøve ESP da vi sikkert fikk oppleve det i dagliglivet en gang.

Jeg ville heller sagt at alle MÅ få prøve dette, da de ser mer nytten i det etter å ha prøvd det. Det gjør at man gjerne prioriterer å få ESP når man får råd til å kjøpe en bil med det. Jeg prøvde både med og uten ESP både på glattkjøringskurset og på særdeles glatte (lite traffikerte) veier under kjøreopplæringen, og har ikke hørt om noen andre som ikke får prøve ESP på glattkjøringen. Man må jo få vite hvor stor fordelen er. Vi prøvde naturligvis også å kjøre så fort at vi snurret rundt i sving (på glattkjøringsbanen) med ESP aktivert, slik at vi kunne få utforske slippgrensen litt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...