Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Enkle logiske spørsmål du lurer på om din bil!


Anbefalte innlegg

Er ikke hundre prosent sikker, men mener det er fordi noe av drivstoffet eksploderer istedenfor å brenne som vanlig. Dette fordi det ikke er varmt nok i forbrenningskammeret når det første drivstoffet injiseres.

Litt som å poppe popcorn i panne. Om du har i ett korn om gangen i den kalde panna vil det ikke starte å poppe før panna er varm nok, og da popper plutselig 10 korn på likt. Om du hadde hatt i et korn om gangen i en glovarm panne ville de poppet en om gangen.

 

Et søk på "diesel rattle" kan gi deg alternative svar, men mener at detonering er den vanligste årsaken :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Min peugeot 307 vil av og til ikke ned i revers, og da må men lette litt på clutchen slik at den ikke er helt nedtrykt. Er dette normalt? Er dette en "funksjon" som tilsvarer at andre må trykke ned girspaken for å få den i revers?

Tipper dårlig synkroniseringsring på reversgiret ;) Hadde slikt på galanten også, og kjent det på ganske mange andre biler. Når du letter litt på clutsjen begynner det å bevege seg og tannhjulene treffer inni hverandre igjen ;)

Lenke til kommentar

Det høres logisk ut! Men synes det er litt merkelig at når jeg kjører sakte fremover og sitter bilen i revers så kommer det ulyder selv om jeg holder inne clutchen. Er ikke bilen i fri så lenge jeg holder inne clutchen? Hadde forstått om ulydene kom når jeg slapp clutchen.

 

Om du gjør det omvendte, altså å rygge og så legge den i første gir så kommer det ingen ulyder verken om du har clutchen inne eller ikke. Du kan altså gå fra revers til å kjøre fremover ved å ligge den i første og løse bilen uten å bruke bremsen, men du kan ikke gjøre det omvendte! Litt rart :hmm:

Lenke til kommentar
Er det mulig å kjøre med en bil uten clutch uten å skade girkassen (vesentlig) ved giring? Noen fortalte om en fyr som hadde kjørt en gammel bil i mange måneder med defekt clutch, og bare giret på riktig turtall for å ikke skade kassen.

Er ikke noe problem å gire uten clutch om du bare øver deg litt og lærer deg turtallene. Da vil du kunne gire silkemykt uten clutch. Å løse bilen uten clutch er dog værre...

Lenke til kommentar
Er det mulig å kjøre med en bil uten clutch uten å skade girkassen (vesentlig) ved giring? Noen fortalte om en fyr som hadde kjørt en gammel bil i mange måneder med defekt clutch, og bare giret på riktig turtall for å ikke skade kassen.

Er ikke noe problem å gire uten clutch om du bare øver deg litt og lærer deg turtallene. Da vil du kunne gire silkemykt uten clutch. Å løse bilen uten clutch er dog værre...

Det var mulig på min camry på flat mark, bar presset den forsiktig i gir, da begynnte den å rulle, så smatt den helt inn.

Kjørte slik i en mnd pga. lekkasje på clutchsylinder.

Lenke til kommentar
Er det noen logisk grunn til at jeg noen ganger må inn med 1.giret før den glir lett og normalt inn i revers på Astraen min? Når dette skjer, så får jeg den absolutt ikke direkte inn i revers fra høyt gir.

 

Sånn bortsett fra det så er både kløtsj og gir i god form til å ha gått 200k.

Slitasje sikkert, er slik på min å, merker ikke det uten at jeg tenker over at det er slik.

Vanesak!

Lenke til kommentar
Hva kommer den høy kakklelyden de første sekundene når du kaldstarter en diesel

Det er korrekt som ble nevnt lengre opp her, at dette er "tenningsbank". Det kommer såvidt jeg vet av at forbrenningen går for sakte eller ujevnt fordelt i sylinderen, og varme får diesel til å fordampe og dampen fyrer og eksploderer.

 

Å redusere tenningsbank i dieselmotorer er et større kapittel i seg selv. En måte å hindre det på er å sørge for at noe brenner før selve hovedinnsprøytingen starter. Dette ble i gamle dieselmotorer med indirekte innsprøyting gjort ved å tenne en egen blanding av diesel i et eget kammer med en liten åpning til hovedkammeret. Ved å sprøyte inn diesel tidlig i dette kammeret, og la det antenne hovedblandingen reduseres tenningsbanken noe. På nyere direkteinnsprøytede dieselmotorer med kun ett kammer og full elektronisk styring av innsprøytingen gjøres det samme ved å sprøyte inn en liten mengde diesel som antenner før hovedinnsprøytingen skjer (noen motorer kan også gjøre flere hovedinnsprøytinger etter hverandre, altså sprøyte inn en ny blanding når den forrige er brent opp).

 

På gamle dieselmotorer er det et problem at tidspunktet for innsprøytingen er for tidlig på tomgang siden dette er vanskelig å styre skikkelig, så tenningsbank vil alltid være der når motoren går på tomgang.

 

Det som skal skje i en dieselmotor når den brenner korrekt er at hele sylinderen skal fylles med dieseltåke, og dette skal fyre ca. samtidig over hele sylinderen umiddelbart for å få en jevn forbrenning som dekker hele sylindervolumet.

Endret av gxi
Lenke til kommentar
Er det noen logisk grunn til at jeg noen ganger må inn med 1.giret før den glir lett og normalt inn i revers på Astraen min? Når dette skjer, så får jeg den absolutt ikke direkte inn i revers fra høyt gir.

Det er normalt ja. Selv min girkasse med 5000km på veien er slik. Grunnen til at det skjer er at når bilen står stille har man èn aksling som står låst helt stille, og det er den som går ut fra girkassen til hjulene. Akslingen mellom girkassen og clutchen surrer normalt sett en stund etter at den er frakoblet. Når giret skal treffe tenner i girkassen må den roterende akslingen stoppe helt opp for å synkronisere seg med den faste akslingen ut av girkassen. For å få inn giret skal tenner fra den ene akslingen treffe hull på den andre. Noen ganger kan disse bomme slik at tennene ikke treffer hullene. For å få det til må akslingen roteres litt, og det kan gjøres enten ved å bruke et annet gir eller la bilen trille litt frem eller bak.

Lenke til kommentar

Tja, jeg er ikke helt sikker, men det trenger ikke være noe særlig fort. Jeg tror faktisk jeg har merket det (om enn noe svakere)når bilen står i ro (f.eks. enkelte ganger når den har blitt parkert i andregir). Det er akkurat som om det hadde vært et hakk i sporet som stopper stanga, men som gir etter, og med det forsvinner helt.

Lenke til kommentar
Har hørt at man unngår fuktproblemer nå om vinteren om man passer på å fylle bensin litt før det blir skikkelig tomt i tanken. Stemmer dette? Hvor mye bensin må man la det være igjen for at det skal virke? (Foretrekker å strekke det lengst mulig mellom hver fylling...)

Ideelt sett burde du ikke ha mindre enn halv tank igjen. Dette betyr ikke at det gjør noe om tanken nesten er tom, men det er større sjanse for kondens jo mindre du har i tanken.

Lenke til kommentar
Har hørt at man unngår fuktproblemer nå om vinteren om man passer på å fylle bensin litt før det blir skikkelig tomt i tanken. Stemmer dette? Hvor mye bensin må man la det være igjen for at det skal virke? (Foretrekker å strekke det lengst mulig mellom hver fylling...)

Ideelt sett burde du ikke ha mindre enn halv tank igjen. Dette betyr ikke at det gjør noe om tanken nesten er tom, men det er større sjanse for kondens jo mindre du har i tanken.

Har kjørt på kvart tank siden september jeg :D merker ikke noe kondens (student ja :D)

Lenke til kommentar
Neinei, jeg fylte opp tanken min i dag jeg, var nesten tom. Det jeg prøver si er at minsker risikoen jo mer bensin du har i tanken.

Og du Zepticon, jeg fylte opp tanken i min 626 2.5 V6 sist fredag. Hadde ca 10 liter igjen i dag. Brukt 50L på en uke, ca 1.3 liter milen. DET er studentbilen sin det vettu :D

tror min 1.8 bruker det samme :D (selv om jeg kjører pent!!! :ph34r: )

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...