Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Enkle logiske spørsmål du lurer på om din bil!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...

Jeg skal ha av vindusviskerarmene på bilen min, men den venstre sitter dønn fast, og får den ikke løs. Hvordan skal jeg få løsnet den? I tillegg prøvde jeg å feste på igjen den høyre, men det gjorde jeg tydeligvis ikke riktig, for fikk ikke vindusviskerne til å funke igjen etterpå. Hjelp en nub? :(

Lenke til kommentar

Du får kjøpt egnet ters-verktøy til å ta av visker armer. Hvis du ikke vil investere i det er det smørning og makt som gjelder. Prøv med gummihammer, til nød vanlig hammer, og slå forsiktig til å begynne med ved siden av der det sitter fast. Prøv å få nedi noe rustløser.

 

Hva mener du med at det ikke virker? Går ikke motoren rundt når du slår viskerne på?

Lenke til kommentar

Okei.

 

Det jeg mener er at jeg har festet på begge viskerne igjen, og når jeg beveger på dem for hånd så ser det da ut som jeg har festet dem riktig, fordi de beveger seg synonymt. Men når jeg vrir om tenninga og prøver å slå på vindusviskerne, så skjer det ingenting.

Endret av Larsemão
Lenke til kommentar

Kanskje ikke viskerarmene står ordentlig på akslingene?

Når begge armene beveger seg synkront når han beveger dem for hånd, så sitter de fast på akslingene; "synkroniseringssystemet" ligger mellom motoren og akslingene.

Det som er mer bekymringsfullt er at det faktisk går an å bevege dem for hånd; så vidt jeg har erfart er det oftest et selvsperrende snekkedrev i motoren/nedgiringen...

 

Sjekk sikring først, deretter måle om motor får strøm, prøve motor med strøm rett fra batteri, eventuelt bytte motor.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...

Hvilken type pære/lyskilde brukes i varsellampene på instrumentpanelet i dagens biler? (typiske batterilampe, airbag-varsellampe osv.) Hvilken livslenge har disse og hvordan går man frem for å bytte en?

 

Varsellampene er gjerne av denne typen: Biltema 35-15341 eller 15342, pærene som gir bakgrunnslys i hele instrumentet kan være av typen 35-15338 e.l.

Lenke til kommentar

Hvilken type pære/lyskilde brukes i varsellampene på instrumentpanelet i dagens biler? (typiske batterilampe, airbag-varsellampe osv.) Hvilken livslenge har disse og hvordan går man frem for å bytte en?

I "dagens biler" er det loddet LED som ikke er "mulig" å bytte. De skal holde ut bilens levetid.

 

Før "dagens biler" bruktes det pærer kalt W1,2W som er små push-fit-pærer på 1,2W.

 

Disse pærene har også noen typer holdere de kan være montert i. Av de typene holdere som finnes er det to typer hvor den ene er pæra integrert i holderen, og den andre er pæra separerbar fra holderen.

 

post-19072-1280932451,3241_thumb.jpg

 

Å bytte disse kan være et problem i noen tilfeller. Instrumentpanelet må plukkes løst, osv. Veldig varierende avhengig av hvilken type bil det er.

Endret av gxi
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Noen som har tips hvordan man lufter en clutch på enkleste måte?

Prøvde her om dagen å lufte ved å ta av nippelen fra clutchen, og ha en slange mellom som går til en væske beholder (akkurat samme metode som lufting av bremser).

Problemet da var at det var så høyt trykk når jeg tråkket i clutchen så slangen ikke holdte, som resulterte i at det sprutet bremsevæske fra nippelen utover hele motoren... :blush:

Endret av Iceman22
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...