Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Enkle logiske spørsmål du lurer på om din bil!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I fjor startet ikke bilen pga noen korroderte kontakter på ECUen (aka "hjernen" eller motorstyingsenheten). Dette ble midlertidig fikset, men uten at vi foreløpig har gjort noe mer. Nå har vindusviskeren bak begynt å oppføre seg merkelig. Den fungerer, men den har vanligvis en liten forsinkelse fra vi skrur den på til den reagerer, og den parkeres litt opp på ruta (ikke helt nederst der den skal, men 5-6 cm over dette). Kan et tenkes at dårlig kontakt på ECUen kan ha noe med dette å gjøre? Eller har ECUen og vindusviskeren fint lite å gjøre med hverandre?

Lenke til kommentar

De har nok fint lite med hverandre å gjøre, men avhengig av alder på bilen kan de ha noe kommunikasjon med hverandre. F.eks kan det være at intervallet er justert etter hastigheten på bilen, eller at den automatisk skal slå seg på ved bruk av revers samtidig med viskere foran på. Denne kommunikasjonen er mest sansynlig da bare at styringen til viskeren lytter på samme kanal som speedometer og lignende for å få med seg disse dataene.

 

På generell basis er det lite sansynlig at det er relatert. Parkeringen er somoftest noe mekanisk i selve motoren/giret.

Endret av gxi
Lenke til kommentar

Èn mulig feil jeg kan tenke meg er slitasje på giret som er koblet på motoren. Er somoftest/alltid ei plastskive med tenner på utsiden som blir skrudd rundt akslingen fra motoren (spiralgjenget aksling). Det som skjer er at tennene på skiva blir utslitt, og skruen fra motoren ikke får skikkelig tak og dermed går viskeren sakte helt til den treffer på et område med bedre tenner.

Lenke til kommentar

Traff på en nabo (pensjonert bilmekaniker) i dag. Han mente det bare var viskeren som parkerte litt feil, uten at det var noe mer. Klikkingen er når den når bunnposisjonen og når den stopper (den går helt ned, snur og stopper noen få cm opp på ruta). Så ikke noe å bry seg om.

Endret av grizzlyx
Lenke til kommentar

Er det noe å hente på å bytte bremseskiver, bremseklosser, bremseslanger og bremsevæske om jeg vil få bedre bremser i forhold til orginalt på en '01 Astra G? Har 280mm bremseskiver fram, og det er ikke plass til større siden jeg vil ha en fornuftig dekkdimensjon på vinteren.

 

Hvor komplisert er det eventuelt å gjøre slikt selv? Har vært borti endel bremse-reperasjoner på gokart, men luftingen av slike bremsesystemer er vel vesentlig enklere enn en moderne bil med abs?

Lenke til kommentar

Må investere i nytt batteri, siden det gamle er så dårlig at det nesten ikke tar lading, og gir startproblemer nå, altså vil det være helt ubrukelig når vinteren kommer. Orginalt står det i et 55ah-batteri, men det er plass til 70ah. Bilen er en '01 Astra Coupe 1.8i 16V, med AC. Har planer om et moderat annlegg, med frontsett og sub - men ikke noe ekstremt. Har det noe for seg med større batteri? Tenker spesielt mtp. at det er vanlig at det blir meget kaldt her, -20 er vanlig, og -30 hender av og til.

 

Om jeg ikke kjøper batteri fra den lokale Opel-forhandleren, hvilke merker bør jeg se etter om jeg vil ha et godt batteri med gode vinteregenskaper? Er det noen merker jeg bør unngå?

 

Din dynamo er en 100A som er en kraftig dynamo, jeg ville valgt et gel batteri som feks Maxxima Exide eller Optima Redtop disse leverer mye større startstrøm enn vanlige batterier.

 

Ũkalde dager så hjelper det med 800A i startstrøm.

Lenke til kommentar

Er det noe å hente på å bytte bremseskiver, bremseklosser, bremseslanger og bremsevæske om jeg vil få bedre bremser i forhold til orginalt på en '01 Astra G? Har 280mm bremseskiver fram, og det er ikke plass til større siden jeg vil ha en fornuftig dekkdimensjon på vinteren.

 

Hvor komplisert er det eventuelt å gjøre slikt selv? Har vært borti endel bremse-reperasjoner på gokart, men luftingen av slike bremsesystemer er vel vesentlig enklere enn en moderne bil med abs?

Med vassere bremseklosser, stålomspunne slanger og "fersk" bremsevæske vil du merke en vesentlig forbedring i bremseeffekt ja.

Jeg vet ikke noe om gokart, men det er utrolig enkelt å bytte bremser og lufte. ABS eller ikke spiller ingen rolle..

Lenke til kommentar

Med vassere bremseklosser, stålomspunne slanger og "fersk" bremsevæske vil du merke en vesentlig forbedring i bremseeffekt ja.

Jeg vet ikke noe om gokart, men det er utrolig enkelt å bytte bremser og lufte. ABS eller ikke spiller ingen rolle..

hvordan hjelper stålomspunneslanger på bremseeffekten?

Lenke til kommentar

Stivere slanger = mindre tap.

Når du trykker inn bremsen vil bremsevæsken både presse inn stempelet og samtidig utvide slangen. Med stivere slanger vil all trykket gå med på å bevege stempelet. Eller noe sånt.

 

Sikkert noen her som vet mer enn meg om slikt, jeg bare skriver ting jeg har blitt fortalt :p

Lenke til kommentar

Slanger som utvider seg kan vel til en viss grad gjøre at pedalen kjennes "svampete" og fjærende, og kan trykkes lenger ned, men så lenge du bruker like mye kraft, så vil bremseeffekten bli den samme, selv om pedalen kommer noen millimeter lenger ned. Med forbehold om at du ikke klarer å trå pedalen helt i bunn til den stopper, såklart...

Lenke til kommentar

I min brors Z3 kommer det en irriterende høyfrekvent summelyd lyd bakfra som varierer med hastighet. Hva kan dette være? Høres først når man passerer 60, og blir mer intens opp mot 80-90.

 

Er det sånt som man må regne med på en halvgammel bil med bakhjulstrekk som har rullet 110k, eller er det en ulyd som bør undersøkes nærmere?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...