Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Enkle logiske spørsmål du lurer på om din bil!

Anbefalte innlegg

Sette merker selv funker...

Tenkte faktisk å nevne akkurat det i forrige innlegg, enten merker på hjulene og motoren/dekslet, eller sette tusj/blanko-merker på reima (og hjulene, selvsagt) som overføres til den nye reima. Men droppet likså godt å nevne det, siden jeg aldri har sett en motor uten original merking...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Må investere i nytt batteri, siden det gamle er så dårlig at det nesten ikke tar lading, og gir startproblemer nå, altså vil det være helt ubrukelig når vinteren kommer. Orginalt står det i et 55ah-batteri, men det er plass til 70ah. Bilen er en '01 Astra Coupe 1.8i 16V, med AC. Har planer om et moderat annlegg, med frontsett og sub - men ikke noe ekstremt. Har det noe for seg med større batteri? Tenker spesielt mtp. at det er vanlig at det blir meget kaldt her, -20 er vanlig, og -30 hender av og til.

Om jeg ikke kjøper batteri fra den lokale Opel-forhandleren, hvilke merker bør jeg se etter om jeg vil ha et godt batteri med gode vinteregenskaper? Er det noen merker jeg bør unngå?

Lenke til kommentar

Hva har ingenting å si? Dynamostørrelsen? Dersom bilen med anlegg gjennomsnittlig bruker mer strøm enn det som blir ladet opp, vil batterinivået fort synke om man ikke har en ekstra lader som man også gidder koble på jevnlig.

Edit: Sorry, siterte innlegget over :ph34r:

Endret av grizzlyx
Lenke til kommentar

Dynamoen er oppgitt til å levere rett under 1kW ved 14.2V. Den lader godt, selv ved tomgang leverer den 14.4V.

Større batterikapasitet har jeg vel mest bruk for på den verste vinteren. Når kuldegradene halverer kapasiteten og vel så det, så kommer den ekstra kapasiteten godt med.

Jeg kommer ikke til å gå for noe værsting-annlegg, tenker det blir noe ala 2x100W til frontsettet, og 1x100W til subben. Men jeg vet ikke engang om jeg orker å ta meg bryet med sub, skal jo dempe dørene allikevel, og da får jeg nok bass før dørene resonerer stygt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...