Jann - Ove Skrevet 27. april 2010 Rapporter Del Skrevet 27. april 2010 Hva er fordelene/bakdelene med et slikt system som på bildet ovenfor? Det må jo være en grunn til at det er blitt gjort litt "bakvendt" Lenke til kommentar
Bruno Mars Skrevet 27. april 2010 Rapporter Del Skrevet 27. april 2010 Forskjellen mellom bolter og muttere mener du? Av erfaring så er det "mye" enklere med muttere når du skal sette på hjul. Med bolter så må du liksom holde hjulet, passe på at du treffer et hull og plassere bolten. Med muttere så henger du bare dekket på og passer på at det ikke ramler av mens du setter på mutterne. Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 27. april 2010 Rapporter Del Skrevet 27. april 2010 Nei, fordelene. Forskjellen vet jeg utmerket godt. Det er jo ikke vanskelig å treffe på med bolter på første forsøk. Lenke til kommentar
rublings Skrevet 27. april 2010 Rapporter Del Skrevet 27. april 2010 Med den logikken må jeg jo skru ut de "boltene" som sitter fast på navet. Kanskje jeg virker helt blåst her nå, men klarer virkelig ikke å se logikken. Jeg skjønner hva du mener med ny bolter på spacerne og slikt, men hva man gjør med boltene som sitter fast på navet fra før skjønner jeg ikke. Jeg forstår hvordan er spacer fungerer på en bil med hjulbolter... Lenke til kommentar
Bruno Mars Skrevet 27. april 2010 Rapporter Del Skrevet 27. april 2010 Vanskelig er det ikke nei, men muttere er hakket enklere. Husker de første gangene jeg skiftet dekk hjemme hos meg. Da var jeg vel 13-14 kanskje. Irritere meg grønn over at V70'n hadde bolter mens den lille Starlet'n hadde muttere. Noe som var mye lettere for en pinglete tenåring. Lenke til kommentar
Bruno Mars Skrevet 27. april 2010 Rapporter Del Skrevet 27. april 2010 Med den logikken må jeg jo skru ut de "boltene" som sitter fast på navet. Kanskje jeg virker helt blåst her nå, men klarer virkelig ikke å se logikken. Jeg skjønner hva du mener med ny bolter på spacerne og slikt, men hva man gjør med boltene som sitter fast på navet fra før skjønner jeg ikke. Jeg forstår hvordan er spacer fungerer på en bil med hjulbolter... Jeg er ikke allverdens god til å forklare men dette er nok egentlig ganske enkelt. De boltene/skruene som stikker ut av navet stikker du inn i de nevnte hullene. Deretter trer du på mutterne. Ut fra spaceren kommer det nye bolter/skruer tilsvarende de i navet. Der trer du på felgen. Og til slutt festes felgen med muttere. Lenke til kommentar
rublings Skrevet 27. april 2010 Rapporter Del Skrevet 27. april 2010 Men hvis du da slenger på en 10mm spacer vil du fortsatt sitte igjen med 30mm av de gamle boltene. Det vil si 4 nye bolter på 40mm og 4 gamle på 30mm. Da vil jo felg stange i de gamle bolten, Lenke til kommentar
Bruno Mars Skrevet 27. april 2010 Rapporter Del Skrevet 27. april 2010 Akkurat det er jeg ikker sikker på... Mulig de må/kan kappes litt? Lenke til kommentar
rublings Skrevet 27. april 2010 Rapporter Del Skrevet 27. april 2010 Hehe, der ser du problemet mitt ja Alternativet er jo såklart å bruke de gamle boltene, da det fint går an å feste godt med 30mm kontra 40mm. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 28. april 2010 Rapporter Del Skrevet 28. april 2010 (endret) Er jo en grunn til at spacere mellom felg og nav må være godkjent for å kunne brukes. Det skal da være testet at det fungerer med det antall mm i forhold til lengde på bolter, og hvis det ikke fungerer tilstrekkelig blir det ikke godkjent. Dersom det er godkjent skal det ikke være noe problem med det som da gjenstår av lengde på boltene. Endret 28. april 2010 av gxi Lenke til kommentar
Bruno Mars Skrevet 29. april 2010 Rapporter Del Skrevet 29. april 2010 (endret) Noen her som har kjørt/kjører biler med instrumenter plassert i midten? Type X- Trail (se bilde nedenfor) eller Prius. Hvordan er det? Jeg syntes det ser skikkelig upraktisk ut og ikke minst ser det helt for jævlig ut (med store bokstaver)! Det er altså så stygt og jeg håper jeg aldri kommer til å skaffe en bil som er slik. Endret 29. april 2010 av Gregory House Lenke til kommentar
rublings Skrevet 29. april 2010 Rapporter Del Skrevet 29. april 2010 Eneste bilen som passer det er Mini, men det er fortsatt utrolig upraktisk om man ikke har en liten digital visning i kjørekomputeren. Lenke til kommentar
Bruno Mars Skrevet 29. april 2010 Rapporter Del Skrevet 29. april 2010 Sorry, men akkurat det er faktisk den eneste grunnen til at jeg eventuelt ikke ville kjøpt Mini... Lenke til kommentar
rublings Skrevet 29. april 2010 Rapporter Del Skrevet 29. april 2010 Virkelig? Syns det ser så retro ut med stooort speedometer og me like retro.. Lenke til kommentar
Bruno Mars Skrevet 29. april 2010 Rapporter Del Skrevet 29. april 2010 Hadde de bare plassert det foran rattet... Lenke til kommentar
Iceman22 Skrevet 19. mai 2010 Rapporter Del Skrevet 19. mai 2010 Hei. Holder på å demontere registerreim nå, fant en guide på engelsk step by step. Men det er en ting jeg ikke skjønner: Remove the starter motor. Place the ring gear stopper to fix the crankshaft Hva har startmotoren med registerreimen å gjøre, og hva vil "ring gear stopper" si ? Lenke til kommentar
Atald Skrevet 19. mai 2010 Rapporter Del Skrevet 19. mai 2010 (endret) Noen her som har kjørt/kjører biler med instrumenter plassert i midten? Type X- Trail (se bilde nedenfor) eller Prius. Hvordan er det? Jeg syntes det ser skikkelig upraktisk ut og ikke minst ser det helt for jævlig ut (med store bokstaver)! Det er altså så stygt og jeg håper jeg aldri kommer til å skaffe en bil som er slik. http://www.autointell.com/asian_companies/nissan/nissan-xtrail.interior-01-100.jpg Enig, det aleine er dealbreaker når jeg ser på biler. Det ser helt grusomt ut, og jeg kan virkelig ikke tenke meg noen som helst logisk grunn til at det skal være slik. Jeg kunne muligens tolerert det i en Mini, ettersom det er noe bak rattet. Endret 19. mai 2010 av Atald Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 20. mai 2010 Rapporter Del Skrevet 20. mai 2010 Hei. Holder på å demontere registerreim nå, fant en guide på engelsk step by step. Men det er en ting jeg ikke skjønner: Remove the starter motor. Place the ring gear stopper to fix the crankshaft Hva har startmotoren med registerreimen å gjøre, og hva vil "ring gear stopper" si ? Slik jeg tolker teksten er grunnen til å fjerne startmotoren for å få plassert et spesialverktøy (ring gear stopper) som skal låse fast startkransen (ring gear) mot å rotere, når du skal løsne bolten som holder reimhjulet på veivakselen. En enklere løsning er å sette bilen i høyeste gir og få noen til å stå på bremsene i stedet. At veivakselen er fastlåst hjelper også for å få alt i rett posisjon ved monteringen, men det bør også være merker som skal stemme overens, slik at dette lar seg gjøre også uten å låse fast akslingene før man demonterer den gamle reima. Lenke til kommentar
Takkformeg Skrevet 21. mai 2010 Rapporter Del Skrevet 21. mai 2010 Sette merker selv funker... Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 21. mai 2010 Rapporter Del Skrevet 21. mai 2010 Nei, fordelene. Forskjellen vet jeg utmerket godt. Det er jo ikke vanskelig å treffe på med bolter på første forsøk. Kanskje ikke hvis du har riktige senterringer nei, men det er også den eneste oppgaven disse ringene har. Når hjulet først er montert og fastskrudd, har de ingen misjon, i motsetning til hva mange tror, nemlig at disse ringene er "livsviktige". Og pinneskruer+muttere er enklere; med bolter og senterringer, så må du lete (=bøye deg ned og se) etter det første hullet, siden hjulet kan dreies rundt uhindret (kanskje også bremseskiva snurrer fritt rundt, enda et ekstra irritasjonsmoment), og hullene ikke stemmer overens. Med muttere ser og kjenner du dette umiddelbart. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå