Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Enkle logiske spørsmål du lurer på om din bil!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Forskjellen mellom bolter og muttere mener du?

 

Av erfaring så er det "mye" enklere med muttere når du skal sette på hjul. Med bolter så må du liksom holde hjulet, passe på at du treffer et hull og plassere bolten. Med muttere så henger du bare dekket på og passer på at det ikke ramler av mens du setter på mutterne.

Lenke til kommentar

Med den logikken må jeg jo skru ut de "boltene" som sitter fast på navet.

Kanskje jeg virker helt blåst her nå, men klarer virkelig ikke å se logikken.

 

Jeg skjønner hva du mener med ny bolter på spacerne og slikt, men hva man gjør med boltene som sitter fast på navet fra før skjønner jeg ikke.

Jeg forstår hvordan er spacer fungerer på en bil med hjulbolter...

Lenke til kommentar

Med den logikken må jeg jo skru ut de "boltene" som sitter fast på navet.

Kanskje jeg virker helt blåst her nå, men klarer virkelig ikke å se logikken.

 

Jeg skjønner hva du mener med ny bolter på spacerne og slikt, men hva man gjør med boltene som sitter fast på navet fra før skjønner jeg ikke.

Jeg forstår hvordan er spacer fungerer på en bil med hjulbolter...

Jeg er ikke allverdens god til å forklare men dette er nok egentlig ganske enkelt. :)

 

De boltene/skruene som stikker ut av navet stikker du inn i de nevnte hullene. Deretter trer du på mutterne. Ut fra spaceren kommer det nye bolter/skruer tilsvarende de i navet. Der trer du på felgen. Og til slutt festes felgen med muttere. :)

Lenke til kommentar

Er jo en grunn til at spacere mellom felg og nav må være godkjent for å kunne brukes. Det skal da være testet at det fungerer med det antall mm i forhold til lengde på bolter, og hvis det ikke fungerer tilstrekkelig blir det ikke godkjent. Dersom det er godkjent skal det ikke være noe problem med det som da gjenstår av lengde på boltene.

Endret av gxi
Lenke til kommentar

Noen her som har kjørt/kjører biler med instrumenter plassert i midten? Type X- Trail (se bilde nedenfor) eller Prius. Hvordan er det? Jeg syntes det ser skikkelig upraktisk ut og ikke minst ser det helt for jævlig ut (med store bokstaver)! Det er altså så stygt og jeg håper jeg aldri kommer til å skaffe en bil som er slik.

 

nissan-xtrail.interior-01-100.jpg

Endret av Gregory House
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hei.

Holder på å demontere registerreim nå, fant en guide på engelsk step by step.

Men det er en ting jeg ikke skjønner:

Remove the starter motor. Place the ring gear stopper to fix the crankshaft

 

Hva har startmotoren med registerreimen å gjøre, og hva vil "ring gear stopper" si ?

Lenke til kommentar

Noen her som har kjørt/kjører biler med instrumenter plassert i midten? Type X- Trail (se bilde nedenfor) eller Prius. Hvordan er det? Jeg syntes det ser skikkelig upraktisk ut og ikke minst ser det helt for jævlig ut (med store bokstaver)! Det er altså så stygt og jeg håper jeg aldri kommer til å skaffe en bil som er slik.

 

http://www.autointell.com/asian_companies/nissan/nissan-xtrail.interior-01-100.jpg

 

Enig, det aleine er dealbreaker når jeg ser på biler. Det ser helt grusomt ut, og jeg kan virkelig ikke tenke meg noen som helst logisk grunn til at det skal være slik.

 

ag_08clubman_dash.jpg

 

Jeg kunne muligens tolerert det i en Mini, ettersom det er noe bak rattet.

Endret av Atald
Lenke til kommentar

Hei.

Holder på å demontere registerreim nå, fant en guide på engelsk step by step.

Men det er en ting jeg ikke skjønner:

Remove the starter motor. Place the ring gear stopper to fix the crankshaft

 

Hva har startmotoren med registerreimen å gjøre, og hva vil "ring gear stopper" si ?

 

Slik jeg tolker teksten er grunnen til å fjerne startmotoren for å få plassert et spesialverktøy (ring gear stopper) som skal låse fast startkransen (ring gear) mot å rotere, når du skal løsne bolten som holder reimhjulet på veivakselen. En enklere løsning er å sette bilen i høyeste gir og få noen til å stå på bremsene i stedet.

At veivakselen er fastlåst hjelper også for å få alt i rett posisjon ved monteringen, men det bør også være merker som skal stemme overens, slik at dette lar seg gjøre også uten å låse fast akslingene før man demonterer den gamle reima.

Lenke til kommentar

Nei, fordelene. Forskjellen vet jeg utmerket godt.

 

Det er jo ikke vanskelig å treffe på med bolter på første forsøk.

Kanskje ikke hvis du har riktige senterringer nei, men det er også den eneste oppgaven disse ringene har. Når hjulet først er montert og fastskrudd, har de ingen misjon, i motsetning til hva mange tror, nemlig at disse ringene er "livsviktige".

 

Og pinneskruer+muttere er enklere; med bolter og senterringer, så må du lete (=bøye deg ned og se) etter det første hullet, siden hjulet kan dreies rundt uhindret (kanskje også bremseskiva snurrer fritt rundt, enda et ekstra irritasjonsmoment), og hullene ikke stemmer overens. Med muttere ser og kjenner du dette umiddelbart.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...