Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Enkle logiske spørsmål du lurer på om din bil!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er nok et godt poeng mange steder. Og det er ikke veldig rart heller. Hvorfor kjøre billig bil hvis du kan kjøre en finere? Jeg valgte en kjøreskole hvor jeg fikk kjøre en BMW 3-serie fremfor en annen blant annet pga bilen (ville heller kjøre den enn f.eks. en traust Opel). Men uansett tror jeg ikke det er så viktig. Her omkring er det mange måneders ventetid på samtlige skoler, og da sliter de ikke skolene med å fylle opp timeplanene sine.

Endret av grizzlyx
Lenke til kommentar

 

Det var ikke nødvendig å prøve ESP da vi sikkert fikk oppleve det i dagliglivet en gang.

Synes nå det er kjempemorro å kjøre sikksakk på glatta med esp, å kjenne at bilen tar helt overhånd...

 

Tror det var gjort en undersøkelse ang dette. Og det viste seg at de med ESP kjørte oftere ut enn de uten. Grunnen var så enkel at de med ESP, tar større sjanser. Og når det først glipper, så glipper det.

 

edit: Mer morro å kjøre sikksakk uten ESP, helst med bakhjulsdrit :) Teste ferdighetene på en parkeringsplass eller noe.

Endret av Ziuuung
Lenke til kommentar

Joda. Men å kjøre ut fordi ESP-en ikke redder deg er bedre enn å rette opp manuelt og havne rett i fronten på møtende trafikk. Selv om man spiser opp den ekstra marginen ESP gir ved å øke farten så øker sikkerheten, siden man ikke lenger er avhengig av at sjåføren kan å rette opp manuelt. Ingen klarer å slå ESP på effektivitet siden ESP-systemet har kontroll på de individuelle hjulene.

 

Jeg skjønner ikke helt den tankegangen med å teste ferdighetene på en parkeringsplass. Det blir noe helt annet når man får skrens i 60-80 enn i den lave farten man holder på en parkeringsplass.

 

Selv foretrekker jeg en lokal sidevei om jeg vil ha utfordrende kjøring på vinterstid. Den er usedvanlig lite trafikert, samtidig som den er oversiktlig og svingete på en gang. På sommerstid en gøyal og smal grusvei - på vinteren, en fantastisk vintervei. Når føret er rett så er det mulig å teste grensene uten å risikere mer enn å skli ut i brøytekanten.

Lenke til kommentar

 

Tror det var gjort en undersøkelse ang dette. Og det viste seg at de med ESP kjørte oftere ut enn de uten. Grunnen var så enkel at de med ESP, tar større sjanser. Og når det først glipper, så glipper det.

 

Dataene i disse rapportene sier noe helt annet:

 

http://www.esafetyaware.eu/en/activities/esc_information.htm

 

Klippet:

 

*

Mercedes data indicates that the installation of ESC as standard equipment on all of its vehicles has resulted in a 29 percent reduction in single-vehicle crashes and 15 percent fewer crashes overall. Based on these figures, the widespread installation of ESC in the United States could save as many as 5,000 lives and nearly $35 billion in economic losses annually. This study, which implements German government data, is especially significant because all new Mercedes vehicles are equipped with ESC as standard equipment.

*

DEKRA Automotive Research in Germany indicates a 27 percent reduction in serious loss-of-control crashes. It also reports that 37 percent of corner accidents are definitively influenced by ESC, confirming the Mercedes findings.

*

The European Accident Causation survey, conducted throughout Europe, shows that ESC had a positive influence on the total number of loss-of- control accidents.

*

The Swedish National Road Administration study shows that ESC was found to reduce accidents with personal injuries. It goes on to recommend the implementation of ESC in new cars as quickly as possible and also advises consumers to choose vehicles with ESC, especially in countries with wet and icy roads.

*

A study by Toyota in Japan reports that vehicles with ESC showed a 35 percent reduction of single-vehicle crashes, which could save an estimated 6,000 lives annually in the United States, and a 30 percent reduction of head-on crashes, saving another 2,500 lives. The study also confirms Mercedes' conclusion that ESC is more effective in higher speed ranges when vehicle dynamics play a greater role and when the crashes that occur are more severe.

Lenke til kommentar

Hva er en dobbelclutch

Det er det man kaller en type girkasse med to drivakslinger og to clutcher. Akslingene inn til kassen er splittet (en inneraksling og en ytteraksling) hvor den ene akslingen er koblet på oddetallgir (1. 3. 5.), og den andre på partallsgir (2. 4. 6.). Ved hjelp av to akslinger med hver sin clutch kan man gire sekvensielt (1. => 2., 2. => 3., osv.) raskere ved at giret kan puttes inn samtidig som forrige gir er koblet inn og overfører kraft. Når man skal bytte etter å ha puttet inn giret bytter man bare om på clutchene. Dette er selvsagt en automatisk prosess.

 

og hva er dobbel- clutching?

Det er det man gjør på en manuell girkasse med dårlig eller ingen synkronisering. Man clutcher ut motoren, setter girkassen i fri, slipper ut clutchen og ruser opp turtallet til ca. der neste gir ligger, så trykker inn clutchen igjen og putter inn giret.

Lenke til kommentar

Aha. Men angående det siste der; husker jeg så f&f- filmen (den første av de 4) hvor vin Diesel sier at Paul Walker ikke dobbelclutcha slik han burde gjort. Da snakker vi jo vel ikke om dårlig synk. Hvordan kan dette hjelpe i kappløp, da dette høres ut som en prosess som går mye tregere enn vanlig clutching?

 

Og dette med synk på manuell girkasse. Jeg lurer på om jeg har det. Sliter noen ganger med å sette den i revers. Gjelder mest når bilen er kald, men også når den er varm. Ikke noe verre på vinteren enn sommeren. Gjelder ikke alltid, bare noen ganger. Det jeg gjør er å sette bilen i første gir, slipper opp clutchen litt og gasser. Akkurat nok til at bilen rører på seg. Da går det greit å sette den i revers.

 

Hva vil det koste å fikse slik? Noe av det første jeg gjorde når jeg fikk bilen var å skifte girolje, så skal ikke være noe problem.

Lenke til kommentar

En liten ting jeg lurer på, sikkert ikke noe fasitsvar, men. Hvordan er det med langkjøring og turtall motoren trives best i? Når jeg kjører i femte gir og ca 80-90 km/t, hvilket rpm punkt er optimalt - så motoren akkurat ikke jobber for "tungt". Det er snakk om bensinmotor og økonomisk langkjøring. Jeg har pleid å legge turtallet jevnt på 2000 omdreininger...

Lenke til kommentar

Aha. Men angående det siste der; husker jeg så f&f- filmen (den første av de 4) hvor vin Diesel sier at Paul Walker ikke dobbelclutcha slik han burde gjort. Da snakker vi jo vel ikke om dårlig synk. Hvordan kan dette hjelpe i kappløp, da dette høres ut som en prosess som går mye tregere enn vanlig clutching?

Jeg vet ikke nøyaktig hvilken situasjon dette er i, men det er slik at om man f.eks står i 5-gir og vil ned i 2.-gir for ekstra effekt i høy hastighet, så vil ikke synkroniseringen klare å endre hastigheten så mye pga den må øke hastigheten på girene for mye. For å få dette til kan man dobbeltclutche ved at man tar turtallet vesentlig opp slik at turtallet er høyere enn det vil være når man slipper clutchen i giret man vil inn i. Synkroniseringen vil da heller måtte redusere hastigheten, noe den klarer uten problem, og dermed går giret inn mye lettere.

 

Og dette med synk på manuell girkasse. Jeg lurer på om jeg har det. Sliter noen ganger med å sette den i revers. Gjelder mest når bilen er kald, men også når den er varm. Ikke noe verre på vinteren enn sommeren. Gjelder ikke alltid, bare noen ganger. Det jeg gjør er å sette bilen i første gir, slipper opp clutchen litt og gasser. Akkurat nok til at bilen rører på seg. Da går det greit å sette den i revers.

Dette er veldig normalt og ikke nødvendigvis noe feil. Det er vanligvis ikke synkro på reversen, så man er avhengig av at alt i kassen står helt stille for å kunne putte inn reversen. Det at det ikke er synkro der betyr også at akslingene i kassen kan stoppe i en slik stilling at det ikke er mulig å få inn giret (tennene treffer imellom hullene de skal inn i).

 

Kasser med revers og 5-gir på samme arm (da står reversen bak 5.-giret på girstanga) kan bruke synkroen til 5.-gir også til reversen, men siden 5-giret går motsatt retning av revers betyr det at alt må stå helt fullstendig stille for at dette skal fungere. Altså klarer den å synkronisere hastigheten så lenge bilen står helt stille, men går den noe som helst fremover eller bakover vil synkronseringen synke akslingen til å gå rundt, men da med feil hastighet og feil retning.

 

Om du virkerlig tror det er noe feil der kan feilen likegodt ligge i at clutchen ikke slipper helt eller at du ikke trykker pedalen langt nok inn slik at det er en liten kraftoverføring fra motoren. Dette vil ikke gi noe problemer annet enn slitte synkroer over tid i fremovergir, men for reversgiret vil det gi store problemer-

 

Noe av det første jeg gjorde når jeg fikk bilen var å skifte girolje, så skal ikke være noe problem.

Dersom du skifter girolje kan det ta noe tid før kassen fungerer som den skal igjen som følge av at kassen har tilpasset seg den typen olje den hadde som da ikke har samme egenskaper over lengre tid. Det er derfor ikke anbefalt å bytte girolje med mindre den byttes på spesifisert intervall (stort sett bare nye biler har intervall på dette), eller dersom noe er feil slik at oljebytte er nødvendig.

Lenke til kommentar

En liten ting jeg lurer på, sikkert ikke noe fasitsvar, men. Hvordan er det med langkjøring og turtall motoren trives best i? Når jeg kjører i femte gir og ca 80-90 km/t, hvilket rpm punkt er optimalt - så motoren akkurat ikke jobber for "tungt". Det er snakk om bensinmotor og økonomisk langkjøring. Jeg har pleid å legge turtallet jevnt på 2000 omdreininger...

Alle "vanlige biler" som selges med 5-trinns girkasse vil ha det mest optimalt i 5.-giret i 80. Området hvor 5.-giret skal legges inn for mest optimal drift er rundt 60km/t.

 

Generelt kan man si om bensinmotorer at de er mest effektiv når de høres ut som en bensinmotor. Bensinmotorer uten noen form for kompressor vil ha et område hvor de ikke responderer på gasspedalen. Det området er det man skal holde seg unna, fordi det er området hvor motoren jobber på maksimal belastning, og på lave turtall vil det området bevege seg godt oppover arbeidsområdet til gasspedalen.

Lenke til kommentar
Min peugeot 307 vil av og til ikke ned i revers, og da må men lette litt på clutchen slik at den ikke er helt nedtrykt. Er dette normalt? Er dette en "funksjon" som tilsvarer at andre må trykke ned girspaken for å få den i revers?

Tipper dårlig synkroniseringsring på reversgiret ;) Hadde slikt på galanten også, og kjent det på ganske mange andre biler. Når du letter litt på clutsjen begynner det å bevege seg og tannhjulene treffer inni hverandre igjen ;)

Det er ikke synkronisering på reversgiret. Det er jo ingen grunn til at det skal være det. Med mindre du har to reversgir som du vil skifte i mellom da?

 

Og grunnen til at det skraper når du prøver å sette bilen i revers mens du triller framover er pga. at hjulene fortsatt triller og beveger på gira. Du prøver å sette i reversen og da vil drevene dra hver sin vei og skrape. Dette har ingen ting med clutch eller ikke å gjøre. Bilen SKAL stå HELT stille når du skal endre rotasjonsretning.

 

Til opplysning er det ikke så innmari farlig å skrape litt på kassa inni mellom, de tåler en god del, så lenge du ikke bruker makt på stikka.

 

Haha, jeg fikk høre at en kamerat klarte å skrape girkassa i over 100km/t! Han skulle legge bilen i 6. gir, men jaggu var det ikke noe 6. gir på den bilen, og han satte heller nesten i revers :!: :!: :!:

Lenke til kommentar

Hvorfor lukter man spylevæske inn i bilen når man bruker det?

 

Når jeg gir litt ekstra turtall, over 5000 iallefall, i bilen min så lukter jeg eksos. Hva kan det være? Bilen min har ikke coupe/pollen- filter. Kan det være luftfilteret? Det så greit ut sist gang jeg så på det i høst. Eller så tror jeg eksosanlegget er ganske rustent. Fra manifold til endestuss egentlig. Har jo også et høyt oljeforbruk (1l pr. 1000km ca) om det skulle bety noe.

 

Hva gjør "diffen"? Hva er forskjell på de forskjellige (2- veis etc)?

Lenke til kommentar

Hvorfor lukter man spylevæske inn i bilen når man bruker det?

Det er nok fordi spyledysene står rett over luftinntaket til ventilasjonsanlegget i bilen.

 

Når jeg gir litt ekstra turtall, over 5000 iallefall, i bilen min så lukter jeg eksos. Hva kan det være? Bilen min har ikke coupe/pollen- filter. Kan det være luftfilteret? Det så greit ut sist gang jeg så på det i høst. Eller så tror jeg eksosanlegget er ganske rustent. Fra manifold til endestuss egentlig. Har jo også et høyt oljeforbruk (1l pr. 1000km ca) om det skulle bety noe.

Det kan være mye rart, f.eks at motoren brenner olje eller slipper ut eksos fremme et eller annet sted. Alt som slippes løst i motorromet kan potensielt komme inn i kupeen pga inntaksventilene til ventilasjonsanlegget rett under frontruta.

 

Hva gjør "diffen"? Hva er forskjell på de forskjellige (2- veis etc)?

Den gjør at hjulene som har drift kan gå med forskjellig hastighet. Det er nødvendig for å holde bilen stabil i svinger pga de hjulene som på innersiden av svingen går saktere enn de som er på yttersiden. Alle modifikasjoner som blir gjort på diferensialer gjøres for å begrense hvor stor forskjell det kan være mellom hastigheten på hjulene, for å overføre kraft til begge hjulene samtidig som ett av spinner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...