Gå til innhold

AMD phenom II X2 åpnet til X4 : )

torfinns

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg ville i ditt tilfelle kjøpt en X2 555. Det er rev C3 og er ny på markedet. Slik jeg har forstått det, er sjansen for å åpne kjerner større på den også.

Kjøpte en X2 555 her om dagen, og så langt rusler den på 3.9 GHz på 4 kjerner :)

Endret av lucky666
Lenke til kommentar

Bygde nettopp en PC med Asus M4A785TD-V EVO og Phenom X2 545.

Så i BIOS at det sto "Press 4 to activate ACC function". Lurte på hva dette er og prøvde det. Etter noen sekunder rebooter den og BIOS sier nå "***** 4 cores are now activated! *****".

CPU ID er nå X4 B45.

Etter "Load default" i BIOS så er den tilbake til X2 545.

Lenke til kommentar

Prøver å finne ut hvor billig hovekort man kan ha og samtidig klare å låse opp kjerner.

Kan noen komme med tips for kort som dette funker for? Det går nesten litt sport i det å få mest mulig ytelse for minst mulig penger, og for de som hr et stramt budsjett vil disse tipsene ha stor verdi :)

Prøvde å sjekke manualen til ASUS M4A78-EM på nett uten å finne opsjon for dette i BIOS-innstillingene, noen som har dette og har prøvd / kan prøve? (oops, ser nå at det har AMD 780G/SB700 chipset og da er det ikke aktuelt slik jeg har lest)

Xtremesystems forums diskusjon

Annen tråd om opplåsing

Grafikkytelse på integrert grafikk på 785G-brikkesett

edit: linker

Endret av torfinns
Lenke til kommentar

Prøver å finne ut hvor billig hovekort man kan ha og samtidig klare å låse opp kjerner.

Kan noen komme med tips for kort som dette funker for? Det går nesten litt sport i det å få mest mulig ytelse for minst mulig penger, og for de som hr et stramt budsjett vil disse tipsene ha stor verdi :)

Prøvde å sjekke manualen til ASUS M4A78-EM på nett uten å finne opsjon for dette i BIOS-innstillingene, noen som har dette og har prøvd / kan prøve? (oops, ser nå at det har AMD 780G/SB700 chipset og da er det ikke aktuelt slik jeg har lest)

Xtremesystems forums diskusjon

Annen tråd om opplåsing

Grafikkytelse på integrert grafikk på 785G-brikkesett

edit: linker

Du må ha minst SB710 for å kunne låse opp kjerner.

Det billigste jeg fant

Lenke til kommentar

Etter en liten kikk hos MSI viser deg seg at de har en "Unlock core" funksjon på flere av kortene sine.

Det vil si det samme som at billigste kort jeg finner på socket AM3 ligger på kr 575. Oppdatert: kr 538 Se handlevogn med forskjellige kort foreslått

Totalprisen for en enkel oppgradering vil da bli kr 2517 ifølge akams prisguide. Det er jo slett ikke verst tatt i betraktning at det er stor sjanse for opplåsing av de to siste kjernene!

edit: prisvurdering

Oppdaterte priser

Endret av torfinns
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

SB nyere enn 710 lar seg opplåse (slik jeg har forstått det).

Har selv et AM2+ kort med X2 550 på stock kjøler for tiden. Har ikke fått innvilget søknad om nyere HW før sommeren (mulig flytting til ny bolig med fiber!), men det kommer i løpet av året..

Problemet med min X2 550 er at den ikke starter like glatt om jeg låser opp kjerner. Den starter fint når den restarter etter opplåsing over eventuell OC i bios, men når jeg så slår den av og lar den stå over natten får jeg ikke beepcodes første gang jeg slår den på. Da må jeg ned å fikle med av og på knappen på PSU, samtidig som jeg slår av og på maskinen med bryter på kabinettet. Etter 20-30 sekund med fikling og "timing" av viftehastigheter starter den som regel. (Litt usikker på om det har noe å si at viftene nesten stopper før jeg igjen slår på PSU, men jeg innbiller meg at den lettere får beepcodes da). Restart etter jeg har fått beepcodes går helt fint.

Forstå det den som kan. :)

Lenke til kommentar

@Vighilicious:

Ja, det hovedkortet skal fungere, men det kan hende at du må oppdatere BIOS dersom funksjonen ikke er tilgjengelig i utgangspunktet. Men jeg regner med det, siden det er et såpass nytt kort.

Har nå fått min x3 720 (2,8 GHz på stock) på 3,4 GHz med 1,4V med alle fire kjernene. Har brukt PC'en masse, latt den stå avslått over natten, og skrudd på igjen, og kjørt 1,5 timer i Prime95, alt uten problemer.

Så det virker som om jeg har fått en fullt fungerende 4-kjerner med en kjerne deaktivert.

Det er faktisk fristende å kjøpe en x2 555 bare for å prøve...

Endret av pro_odeh
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Oppdatering - Firekjerne opplåst til sekskjerne!

TomsHardware har tatt en firekjerne opp til seks kjerner: "We got our hands on one of the first Zosma-based CPUs, the Phenom II X4 960T, along with ASRock’s 890FX Deluxe3 motherboard"

Ser fremdeles muligheten for å gjøre kupp på AMD-plattform om man er på budsjettnivå og ønsker å ta en sjanse :)

Blir morsomt å se på hvor stor prosent av brikkene dette vil la seg gjøre på.

Endret av torfinns
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...