Gå til innhold

nytt objektiv til mitt 450D

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg ønsker anbefalinger fra dere som har litt peiling.

Vet det finnes ca 1000 tråder om det samme fra før, men lager her min egen :)

Fra før sitter jeg med Canon 450D + kitobjektiv. jeg ønsker å utvide rekkevidden litt mer da jeg føler 18-55mm ikke strekker helt til overalt. har sett litt på canon 55-250mm IS, men siden min bedre halvdel ser mørkt på det å bytte objektiv har jeg sett litt på canon's 18-200mm IS.

Spørsmålet mitt er da, er canon 18-200mm IS en grei oppgradering eller har sigma/tamron tilsvarende som er bedre/billigere? Hvordan er f.eks tamron 18-270mm i forhold til canon 18-200mm?

kan vel si at øvre grense for investeringen er 5000,-

bildestabilisering er vel nødvendig siden det blir mest håndholdt.

tips til billig greit stativ?

filter jeg bør ha i tillegg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Se nærmere på Canon EF-S 55-250 IS du.

Med et budsjett på 5000,-, kan du kjøpe både 55-250 (kr 2000,-) til din ene halvdel, OG Panasonic TZ7 (kr. 2500,-) til din andre halvdel. Problem solved.

Dropp uv-/skylightfilter, men sleng gjerne med en solblender. Den beskytter både mot strølys og støt.

Men da er det ikke penger igjen til et stativ.

Selv har jeg ikke brukt stativ på flere år. Jeg setter kameraet på det jeg finner.

Må jeg skyte håndholdt med moderat lang lukkertid, skyter jeg seriebilder mens jeg holder pusten og klemmer kameraet godt mot kroppen, mens jeg står stødig. Det pleier å bli minst ett skarpt bilde.

Lenke til kommentar

Jo mindre zoom-faktoren (største blender / minste blender) er, jo større sjanse for å få god optisk kvalitet. 55-250mm-en har fått et godt rykte på seg og kan anefales som en god makker til 18-55mm-en. Hvis det å skifte objektiver er en plage, så ville jeg heller vurdert Canons 18-135mm fremfor 18-200mm. Førstnevnte er noe rimeligere og optisk litt bedre. Rekkevidden er ikke like lang, men forskjellen er ikke verre enn at dere får med de viktige motivene.

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...