boob Skrevet 3. februar 2010 Del Skrevet 3. februar 2010 (endret) a Endret 7. november 2013 av boob Lenke til kommentar
Rampage Skrevet 4. februar 2010 Del Skrevet 4. februar 2010 Sålenge man fortsetter å sette Islam lik den autoritære teokratiske delen av Islam, og så anvender det som et argument mot muslimer i seg selv så vil disse sammenligningene være håpløse. "de naive som fortsatt har troen på et utopi av et multikulturelt Europa." betyr igjen at du med en gang hopper til konklusjonen at siden islam har disse elementene, at noen vektlegger de sterkt. Så vil muslimer være uforenlige med "vestlige normer og verdier". Hva er vitsen med å angripe militante konservative muslimer og så sette det frem som et argument mot multikulturelle samfunn der muslimer (både liberale, konservative, moderate, militante og alle mulige retninger) befinner seg? Domstolen vektlegger uansett hans rett til å ytre sine syn. Der sammenligningen er tillatt, domstolen tar ikke noe standpunkt i hvorvidt islam er fascistisk. Så når du sier deg enig og så argumenterer for det så bommer du. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 4. februar 2010 Del Skrevet 4. februar 2010 (endret) En Nederlansk domstol uttalte i sammenheng med Geert Wilders saken "His comparison of Islam with Fascism i permissible" - www.nisnews.nl/public/080408_1.htm Jeg er absolutt enig med denne domstolen. Domstolen sier bare at Geert Wilders har rett til å sammenligne islam med fascismen. Domstolen sier ingenting om de deler dette synet eller ei. Det er m.a.o. et forsvar for ytringsfriheten - ikke en ytring i seg selv. Her er mine argumenter; - Totalitær - Gjennom Hadithene styrer religionen alle former av samfunnslivet. - Elitistisk - Prester bestemmer hvem som er kvalifiserte kandidater for viktige verv. De kjenner best Guds vilje, og derfor også folkets vilje, er argumentet som brukes. Dette er åpenbart antidemokratisk. Mennesker søker også råd hos diverse religiøse skoler for råd om hvordan de skal leve livet sitt. - Militant - Umiddelbart så er jo drømmen å gjenopprette kalifatet, noe som åpenbart oppfordrer til vold. - "Nasjonalisme" - i gåsetegn ettersom det er jo religionen som er sentral, ikke nasjonen. Islam er det eneste rette. Noen som har noe å tilføye/motbevise? Du kan si akkurat det samme om katolisismen. Forskjellen er bare at folk ikke pisser på seg av frykt når man nevner katolikkene ... edit: Reaksjonene fra enkelte hold på 'fenomenet' "muslimer i Europa" er omtrent som reaksjonene fra enkelte hold på Apple's iPad ... Endret 4. februar 2010 av nebrewfoz Lenke til kommentar
boob Skrevet 4. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2010 (endret) Hva er vitsen med å angripe militante konservative muslimer og så sette det frem som et argument mot multikulturelle samfunn der muslimer (både liberale, konservative, moderate, militante og alle mulige retninger) befinner seg? Nei, jeg mener ikke at muslimer som enkeltindivider er uforenlige med vestlige normer og verdier, men det er konservative Islam. Problemet ligger i at disse gjør seg mer og mer gjeldende, noe som eksempelvis kan dokumenteres med VGs rapporter om "moralpolitiet" på Grønland. Nye landsmenn (både liberale, konservative, moderate, militante og alle mulige retninger) må jo faktisk tilpasse seg et ganske forskjellig samfunn fra hva de er vant til, og da de i tillegg opplever å bli motarbeidet i "fornorskingsprossessen" forvanskes denne prosessen betraktelig. Domstolen vektlegger uansett hans rett til å ytre sine syn. Der sammenligningen er tillatt, domstolen tar ikke noe standpunkt i hvorvidt islam er fascistisk. Så når du sier deg enig og så argumenterer for det så bommer du. Godt poeng, da sier meg enig i Geert Wilders påstand isteden Du kan si akkurat det samme om katolisismen.Forskjellen er bare at folk ikke pisser på seg av frykt når man nevner katolikkene ... Forskjellen er bare at Europas katolikker i mye større grad er preget av vår kultur. Om ikke annet fører den eventuelle konservative delen til langt færre gnisninger enn konservative muslimer. Endret 4. februar 2010 av boob Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 4. februar 2010 Del Skrevet 4. februar 2010 Forskjellen er bare at Europas katolikker i mye større grad er preget av vår kultur. Om ikke annet fører den eventuelle konservative delen til langt færre gnisninger enn konservative muslimer. Å? Meg bekjent forsøker "katolske religøse krefter" i f.eks. Spania, Italia og Irland å påvirke samfunnsutviklingen i de landene i mye større grad enn "muslimske religiøse krefter" gjør i noe europeisk land. Lenke til kommentar
boob Skrevet 4. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2010 Forskjellen er bare at Europas katolikker i mye større grad er preget av vår kultur. Om ikke annet fører den eventuelle konservative delen til langt færre gnisninger enn konservative muslimer. Å? Meg bekjent forsøker "katolske religøse krefter" i f.eks. Spania, Italia og Irland å påvirke samfunnsutviklingen i de landene i mye større grad enn "muslimske religiøse krefter" gjør i noe europeisk land. Disse menneskene dømmer altså demokrati nord og ned, og vil styre samfunnet via bibelen? Kilder? Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 4. februar 2010 Del Skrevet 4. februar 2010 Følg med på utenlandsnyhetene ... Lenke til kommentar
boob Skrevet 4. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2010 Følg med på utenlandsnyhetene ... Var det så vanskelig å hoste opp en link? Lenke til kommentar
Rampage Skrevet 4. februar 2010 Del Skrevet 4. februar 2010 Hva er vitsen med å angripe militante konservative muslimer og så sette det frem som et argument mot multikulturelle samfunn der muslimer (både liberale, konservative, moderate, militante og alle mulige retninger) befinner seg? Nei, jeg mener ikke at muslimer som enkeltindivider er uforenlige med vestlige normer og verdier, men det er konservative Islam. Problemet ligger i at disse gjør seg mer og mer gjeldende, noe som eksempelvis kan dokumenteres med VGs rapporter om "moralpolitiet" på Grønland. Nye landsmenn (både liberale, konservative, moderate, militante og alle mulige retninger) må jo faktisk tilpasse seg et ganske forskjellig samfunn fra hva de er vant til, og da de i tillegg opplever å bli motarbeidet i "fornorskingsprossessen" forvanskes denne prosessen betraktelig. Det er en betydelig forskjell på å tilpasse seg og bli assimilert. Konservative islam betyr forøvrig ikke nødvendigvis den militante radikale islam du tenker deg. Moralpolitiet er noe slikt som må slåes ned på, men det moralpolitiet er jo ikke akkurat noe annerledes enn det kristne "abort er drap, prostitusjon er ondskap osv."-moralene de også besitter. Domstolen vektlegger uansett hans rett til å ytre sine syn. Der sammenligningen er tillatt, domstolen tar ikke noe standpunkt i hvorvidt islam er fascistisk. Så når du sier deg enig og så argumenterer for det så bommer du. Godt poeng, da sier meg enig i Geert Wilders påstand isteden Geert Wilders bedriver quotemining og presenterer noen få individer som representative for hele religionen og samtidig tillegger en hel folkegruppe, splittet både av religion, etnisitet og nasjonalitet kollektive preferanser. Han er en kjedelig populist. Du kan si akkurat det samme om katolisismen.Forskjellen er bare at folk ikke pisser på seg av frykt når man nevner katolikkene ... Forskjellen er bare at Europas katolikker i mye større grad er preget av vår kultur. Om ikke annet fører den eventuelle konservative delen til langt færre gnisninger enn konservative muslimer. Det var ikke mitt sitat, men du kan jo se hva slags gnissninger religion fører med seg i USA, eller krangelen i Nord-Irland. Det er særdeles mye moralpoliti å finne i kristendommen også. Likeledes er det logisk, og vi ser tendenser til at de fleste muslimer ønsker et langt mer sekulært og liberalt samfunn. Lenke til kommentar
boob Skrevet 4. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2010 (endret) a Endret 7. november 2013 av boob Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 5. februar 2010 Del Skrevet 5. februar 2010 Følg med på utenlandsnyhetene ... Var det så vanskelig å hoste opp en link? Ja. Søker man på "catholic church" i tilknytning til "politics" og hhv. Ireland, Spain og Italy, kommer det opp jævlig mange treff, og jeg hadde ikke - og har fortsatt ikke - tid til å vade gjennom alskens pedofile-relaterte artikler og annet for å finne noen som var direkte relatert til hvordan den katolske kirken driver og påvirker politikken i de nevnte landene. (Jeg har min informasjon om dette fra NRK radio & TV og fra BBC World, og ikke fra nettet.) Lenke til kommentar
TomTom01 Skrevet 5. februar 2010 Del Skrevet 5. februar 2010 Følg med på utenlandsnyhetene ... Var det så vanskelig å hoste opp en link? Ja. Søker man på "catholic church" i tilknytning til "politics" og hhv. Ireland, Spain og Italy, kommer det opp jævlig mange treff, og jeg hadde ikke - og har fortsatt ikke - tid til å vade gjennom alskens pedofile-relaterte artikler og annet for å finne noen som var direkte relatert til hvordan den katolske kirken driver og påvirker politikken i de nevnte landene. (Jeg har min informasjon om dette fra NRK radio & TV og fra BBC World, og ikke fra nettet.) Nuvel..... det du drar opp nå er jo ikke verre enn at en prest var statsminister i Norge! Lenke til kommentar
annie0901 Skrevet 9. februar 2010 Del Skrevet 9. februar 2010 Når jeg sier konservative Islam, så mener jeg konservative Islam. Jeg er klar over at det finnes lite militante islamister i Norge. Forskjellen mellom kristne og muslimer i Norge er at veldig få tar de kristne seriøst, og de klarer ikke påvirke de rundt seg i særlig grad. Muslimene, les:moralpolitiet, ser derimot ut til å ha en relativt stor impact på steder med en konsentrert innvandringsbefolkning. Da de aktivt prøver å beholde verdier fra hjemlandet som ikke stemmer med våre, er det et stort problem - og vil antakeligvis bare utvikle seg ettersom flere kommer til. Selvom de ikke vil la seg assimileres, burde de revurdere det at de aktivt fiendtliggjør "norskifisering" da dette bare vil føre til at flere og flere blir kritiske til muslimer og innvandrere generelt. Geert Wilders sier det millioner tenker, det at noe er populistisk betyr bare at det er et stort og viktig tema for befolkningen. Kulturkræsj av de dimensjonene vi ser i Europa er ikke forsvarlig, og man kan begynne å se holdningene som lå til grunnlag for Hitlers nazisme. Høyreorienterte, innvandringskritiske partier vinner frem over hele kontinentet, og det er noe som gir grunn til bekymring. Jeg vil at det skal bli gjort noe med, før det kommer så langt. Jeg prøver ikke å forsvare kristendommen, jeg er imot all religion. Kristendommen i Vest-Europa er for øvrig på vei ut, hvertfall i den grad at det styrer livet til folk. Veldig få praktiserer kristendom utenom helligdagene, og de som gjør det er hovedsakelig den eldre garde. Mener du at innvandringen/integrering vi ser idag ikke byr på problemer overhodet? Saken er den at grunnlaget for kulturen i vesten er kristendommen, pluss det at Norge idag er egentlig ikke et veldig religiøst land, så kristendommen har ingen makt her i landet. Islam derimot er en ny religion som ikke har hvert i Norge i mer enn 50 år maks. Muslimene som har kommet til Norge vil beholde sine røtter slik at deres barn vil fortsette å være muslimer. Jeg mener ikke at moralpolitiet og slike ting er riktig, men jeg mener at nordmenn har vært ganske flinke til å plukke ut alt det de liker ved utlendinger og prøve å fjerne alt det som er altfor nytt for dem eller ukjent. Integrering kan ikke kalles integrering hvis ikke begge parter forandrer seg, hvis nordmannen fortsetter å se på hele islam som EN konservativ religion så vil vi aldri komme oss videre fra der hvor vi står. Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 9. februar 2010 Del Skrevet 9. februar 2010 Saken er den at grunnlaget for kulturen i vesten er kristendommen, pluss det at Norge idag er egentlig ikke et veldig religiøst land, så kristendommen har ingen makt her i landet. Islam derimot er en ny religion som ikke har hvert i Norge i mer enn 50 år maks. Muslimene som har kommet til Norge vil beholde sine røtter slik at deres barn vil fortsette å være muslimer. Jeg mener ikke at moralpolitiet og slike ting er riktig, men jeg mener at nordmenn har vært ganske flinke til å plukke ut alt det de liker ved utlendinger og prøve å fjerne alt det som er altfor nytt for dem eller ukjent. Integrering kan ikke kalles integrering hvis ikke begge parter forandrer seg, hvis nordmannen fortsetter å se på hele islam som EN konservativ religion så vil vi aldri komme oss videre fra der hvor vi står. Jeg kan si mye av det motsatte. Grunnlaget for kulturen i vesten er hedenske religioner som har formet oss gjennom flere tusen år. Idag er det kristendommen som har størst makt i Norge. Lenke til kommentar
annie0901 Skrevet 10. februar 2010 Del Skrevet 10. februar 2010 Saken er den at grunnlaget for kulturen i vesten er kristendommen, pluss det at Norge idag er egentlig ikke et veldig religiøst land, så kristendommen har ingen makt her i landet. Islam derimot er en ny religion som ikke har hvert i Norge i mer enn 50 år maks. Muslimene som har kommet til Norge vil beholde sine røtter slik at deres barn vil fortsette å være muslimer. Jeg mener ikke at moralpolitiet og slike ting er riktig, men jeg mener at nordmenn har vært ganske flinke til å plukke ut alt det de liker ved utlendinger og prøve å fjerne alt det som er altfor nytt for dem eller ukjent. Integrering kan ikke kalles integrering hvis ikke begge parter forandrer seg, hvis nordmannen fortsetter å se på hele islam som EN konservativ religion så vil vi aldri komme oss videre fra der hvor vi står. Jeg kan si mye av det motsatte. Grunnlaget for kulturen i vesten er hedenske religioner som har formet oss gjennom flere tusen år. Idag er det kristendommen som har størst makt i Norge. Og derfor feirer dere som ikke er troende, Jul og Påske? Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 10. februar 2010 Del Skrevet 10. februar 2010 Og derfor feirer dere som ikke er troende, Jul og Påske? Ja. Men av andre grunner enn 'troende'. Jul = ferie & fest m/ venner og familie. Påske = ferie. Snø, sjø, eller bare hjemme. Både jul og påske er dessuten feiringer som har sin opprinnelse i førkristen tid. Ribbe, juleøl, påskelam og egg har fint lite med Jesus å gjøre. Lenke til kommentar
annie0901 Skrevet 10. februar 2010 Del Skrevet 10. februar 2010 Og derfor feirer dere som ikke er troende, Jul og Påske? Ja. Men av andre grunner enn 'troende'. Jul = ferie & fest m/ venner og familie. Påske = ferie. Snø, sjø, eller bare hjemme. Både jul og påske er dessuten feiringer som har sin opprinnelse i førkristen tid. Ribbe, juleøl, påskelam og egg har fint lite med Jesus å gjøre. Men de er alle idag sett på som kristne feiringer, ja de var høytider før kristus tid , men de ble ikke spredt ut til verden før de ble kristne. Norge feiret ikke JUL før etter at kristendommen var innført her i landet. Lenke til kommentar
Republic3D Skrevet 10. februar 2010 Del Skrevet 10. februar 2010 Sammenlikningen med kristendom blir fullstendig håpløs. Det er det samme argumentet om og om igjen. Selv om det finnes kristne fanatikere betyr vel ikke det at islamistiske fanatikere er noe bedre? Islam er ikke det samme som fascisme. Fundamentalistiske islamister er derimot et fenomen som kanskje kan sammenliknes med fascistisk ideologi. Fascismen var derimot også en økonomisk ideologi i motsetning til islam, som er en religion. Bruken av ordet fascisme i forbindelse med islam kan være riktig i sammenheng med autoitær lederstil, håndplukkede samfunnsledere, strenge samfunnsnormer og den imperialistiske ideen om et verdensomspennende kalifat (Umma). Fremveksten av fundamentalistisk islam de senere årene er etter min mening en konsekvens av globalisteringen. Da tenker jeg på "time-space compression", åpne verdensmarkeder og spredning av vestlige verdier som demokrati og ytringsfrihet. Dette er ting som er fremmed for mange andre kulturer, spesielt muslimer i Sentral-Asia. Disse menneskene søker eksistensiell trygghet, dvs trygghet i gamle verdier som famlie, stammesamfunn, klaner og til syvende og sist; i religiøse tekster. De har ingen mulighet til å konkurrere eller overleve i en stadig ekspanderende vestlig kultur. Vestlig kultur representerer sosiomatrialistisk trygghet, dvs kapitalisme, sekularisering, relativisering og kunnskapsoppløsning. De vil bekjempe dette med alle midler. Fundamentalistne søker informasjon og svar direkte i tekstene i Koranen, hermeneutikken er ikke vitenskaplig. Det som står i Koranen er sannheten. Det er nettopp dette som er problemet. Akkurat som Bibelen har blitt omskrevet og oversatt mange ganger, har det samme skjedd med Koranen. Derfor er direkte tyding av Koranen veldig farlig, og skaper et "fascistisk" bilde av Islam. Dette er et stort tema, man kan ta med både teorien om "the Clash of Civilizations" av Samuel P. Huntington, og man kan ta med seg Jack Miles' historiske tilnærminger til problemet. Islam er som sagt ikke det samme som fascisme, men det har fascistiske trekk. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 10. februar 2010 Del Skrevet 10. februar 2010 Og derfor feirer dere som ikke er troende, Jul og Påske? Både jul og påske er dessuten feiringer som har sin opprinnelse i førkristen tid. Ribbe, juleøl, påskelam og egg har fint lite med Jesus å gjøre. Men de er alle idag sett på som kristne feiringer, ja de var høytider før kristus tid , men de ble ikke spredt ut til verden før de ble kristne. Norge feiret ikke JUL før etter at kristendommen var innført her i landet. Det var nettopp JUL vi feiret her i Norge før kristendommen ble innført! Det du tenker på er 'kristmesse' (Christmas på engelsk), som beleilig nok ble plassert midt oppi julefeiringsperioden i et forsøk på å overta julens plass i folks bevissthet og etablere en ny tradisjon. (Selv om knapt noen lenger tror at Jesus ble født 24/12.) Om de før-kristne nordmenn hadde noen form for vårlig rituale som evt. forsvant da påskefeiringen ble innført aner jeg ikke. Men jeg spiser påskemarsipan og appelsin uten å ofre Jesus og kristendommen en tanke. Det engelske ordet Easter har muligens en keltisk (?) opprinnelse som kan tyde på en eller annen før-kristen sammenheng ... Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 10. februar 2010 Del Skrevet 10. februar 2010 (endret) Og derfor feirer dere som ikke er troende, Jul og Påske? Nei, dere kristne feirer jul og påske på grunn av oss hedninger! Jul er jo den sterkeste hedenske feiringen vi har her i landet, og tradisjonen var så sterk at kirken ikke klarte å få slutt på den, derfor ble tradisjonen adoptert av kristendommen og jesus "ble født" samme tid som solen snur. Jul handler om solen, ikke jesus, og solen var noe av det aller viktigste for oss hedninger i nord. Påske kommer først og fremst fra en jødisk feiring. Ingenting av dette er originalt kristent. Men de er alle idag sett på som kristne feiringer, ja de var høytider før kristus tid , men de ble ikke spredt ut til verden før de ble kristne. Norge feiret ikke JUL før etter at kristendommen var innført her i landet. Julefeiring ble "spredt" ut i verden da menneskene oppfattet at solen ikke oppførte seg likt de forskjellige årstidene. Hele Europa feiret den mørkeste dagen i året, og helt sikkert andre verdensdeler også, lenge før noen hadde hørt om Jesus. De aller fleste feiringer og høytider idag er vel sett på som hva de er, en blanding av mye rart, men mange vet at mye av det vi har idag stammer fra hedensk tid, uavhengig av jesus eller andre jøder. Endret 10. februar 2010 av Abigor Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå