indahla Skrevet 3. februar 2010 Del Skrevet 3. februar 2010 Jeg vurderer å importere en ny Volvo V70 fra Sverige. Utfordringen er at de kun har 2 års fabrikksgaranti i SE, mens det er 3 år i Norge. Hvis jeg bestiller bilen via www.dinbilpartner.no kan de levere med det 3. året med garanti. Er det noen som kjenner til selskaper om selger en form for ekstra garanti / forsikring jeg kan kjøpe som vil tilsvare det 3. året som jeg ikke får fra selger i SE ? Lenke til kommentar
aurstad Skrevet 4. februar 2010 Del Skrevet 4. februar 2010 (endret) Jeg vet at IF kan gi forsikring på motor/drivverk, men det er kanskje i hovedsak for bruktbiler. Du kan jo undersøke med dem.. Endret 4. februar 2010 av aurstad Lenke til kommentar
indahla Skrevet 4. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2010 IF sin er kun for bruktbiler, ja. Lenke til kommentar
Hachon Skrevet 10. februar 2010 Del Skrevet 10. februar 2010 http://www.norskbilgaranti.no/service.asp ? Tidligere Fragus. Vet at Star Autoco benyttet disse tidligere på bruktimporterte biler. Lenke til kommentar
indahla Skrevet 11. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2010 De solgte kun til forhandlere, ikke privatpersoner. Flere ideer..? Lenke til kommentar
Hachon Skrevet 17. februar 2010 Del Skrevet 17. februar 2010 Om dette er så viktig for deg så anbefaler jeg deg enten å benytte en importør som dinbilpartner eller rett og slett kjøpe bilen i Norge. Lenke til kommentar
indahla Skrevet 17. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2010 Selvfølgelig er det viktig. Men, det er mye penger å spare på å importere den selv i forhold til å benytte en importør, og iallefall i forhold til å kjøpe den i Norge.. Derfor denne bumpingen.. Lenke til kommentar
Hachon Skrevet 17. februar 2010 Del Skrevet 17. februar 2010 Da får du sette opp det du sparer mot å betale "reklamasjoner" etter 2 år. Visse fordeler skal det være å kjøpe bil fra norsk forhandler også. Lenke til kommentar
indahla Skrevet 18. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2010 Visse fordeler skal det være å kjøpe bil fra norsk forhandler også. Hadde jeg vært norsk forhandler hadde jeg også tenkt sånn.. Lenke til kommentar
St Thicket Skrevet 18. februar 2010 Del Skrevet 18. februar 2010 Dersom din bilparner selger bilen som ny (altså ikke bruktimportert), er det dem som står som garantist i tilfelle det skulle skje noe. Ergo har de reklamasjonsansvar i 5 år, selv om de stiller med 3 års garanti. Dette står klart og tydelig i forbrukerkjøpsloven. Lenke til kommentar
Hachon Skrevet 18. februar 2010 Del Skrevet 18. februar 2010 Ja, men han vil jo ikke bruke disse da det blir for "dyrt". Lenke til kommentar
St Thicket Skrevet 18. februar 2010 Del Skrevet 18. februar 2010 Ja, men han vil jo ikke bruke disse da det blir for "dyrt". Nå så jeg det... Da ville jeg tenkt... jess, jeg sparer 50.000 på bilen! Da kan jeg ha råd til en ganske stor reparasjon hvis det skulle være nødvendig! Ellers tror jeg det vil være vanskelig å få i pose og sekk. Lenke til kommentar
Hachon Skrevet 18. februar 2010 Del Skrevet 18. februar 2010 Ja, eventuelt, jeg sparte 50.000 kroner, så det er helt ok å måtte betale de 20.000 kronene for den styreenheten som gikk til helv... Personlig så hadde jeg ikke importert en ny bil fra utlandet, jeg hadde nok kjøpt den i Norge av en norsk bilforhandler. Men jeg er kanskje litt for omstendig... Lenke til kommentar
St Thicket Skrevet 19. februar 2010 Del Skrevet 19. februar 2010 Jeg er delvis enig med deg. Jeg kjøpte en bruktbil i Norge, og da jeg skulle hente den fortalte selger at den var bruktimportert... noe som var irriterende at han ikke sa med en gang! Uansett, jeg bestemte meg for å ta bilen, men så viste det seg at motorstyringen var delvis defekt... kostet meg 10.000 i reparasjoner! Bilen var da 4 år gammel, og en slik reparasjon ville blitt dekt av reklamasjonen. Jeg sverget at jeg aldri skulle ha bil fra utlandet igjen... men så ser jeg hvor mye penger det er å spare på feks Volvo fra Sverige. Når det nærmer seg 50.000 i besparelser, noe som er 10-15% av bilens verdi, da har jeg ingen betenkeligheter. Det skal bra mye til for å få en "garantireparasjon" på den summen. Problemet er at norske importører setter av ganske mye penger for hvert salg til garantipotten, slik at de ikke skal bli skadelidende i tilfelle store garantiutgifter. Dette må jo kunden betale til syvende og sist. Tommelfingerrelgelen sier at "kunden betaler alt, alltid". Det er viktig å tenke på! Lenke til kommentar
indahla Skrevet 19. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2010 (endret) Dersom din bilparner selger bilen som ny (altså ikke bruktimportert), er det dem som står som garantist i tilfelle det skulle skje noe. Ergo har de reklamasjonsansvar i 5 år, selv om de stiller med 3 års garanti. Dette står klart og tydelig i forbrukerkjøpsloven. Ved kjøpt hos Din Bilpartner gjøres kjøpet direkte hos forhandler i SE/DK. Din bilpartner er kun en "mellommann" og dermed gjelder svensk eller dansk kjøpslov (som kun gir 2 eller 3 års reklamasjon). Problemet er at norske importører setter av ganske mye penger for hvert salg til garantipotten, slik at de ikke skal bli skadelidende i tilfelle store garantiutgifter. Dette må jo kunden betale til syvende og sist. Tommelfingerrelgelen sier at "kunden betaler alt, alltid". Det er viktig å tenke på! Så vidt jeg vet er den garantien som leveres med bilen i Norge en såkalt "fabrikksgaranti". Dermed er det fabrikken, og ikke importøren, som må dekke kostnad ved reparasjon under garantitiden. Derfor har det også vært lett for meg å få ordnet garantireparasjonen på min svenskkjøpte Nissan Qashqai hos norsk forhandler. De sender bare regninen videre til fabrikken i Japan =) Men, at "kunden betaler alt, alltid", det stemmer selvsagt. Men, dette ble litt off topic. Noen som har flere tips om hvor jeg kan kjøpe ekstra garanti? Endret 19. februar 2010 av indahla Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå