Gå til innhold

30k lån for 18åring

go4life

Anbefalte innlegg

Hei!

Som tittel sier, jeg lurer på et 30.000kr lån for meg som er 18år, hvem burde jeg velge for noe sånt? Skal kjøpe bil!

Tenkte meg en nedbetaling på ca 2år.

Takk for hjelp!

Christian

Endret av go4life
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor gidde å låne så lite penger? Du betaler minst 5-10 tusen bare i ekstra gebyrer og renter, du burde klare å skrape sammen et sånt beløp, etter et par måneder med jobbing? Ellers kjøp deg heller noe du har råd til først, og ta heller lån den dagen du skal ha deg ordentlig bil!

Endret av MrLG
Lenke til kommentar

skal jobbe også, men jeg bare tenker på forskjellige løsninger, da jeg også må betale lappen selv å så og si alt annet jeg trenger. Så kan hende jeg må låne i tillegg.

hvis jeg skal kjøpe noe jeg har "råd til" akkurat nå blir det bil til 5-10tusen, og blir ikke mye morro ut av det gitt..

Lenke til kommentar

Jeg vil si at lån til bil er egentlig noe man ikke bør gjøre. Å vertfall ikke viss det er et slikt lite beløp. Husk at en bil faller kraftig i verdi og du taper penger på det uansett.

Lån penger av foreldrene dine og avtal et fast beløp i månden for nedbetaling.

Dersom du ikke kan låne av foreldrene dine, så vill jeg da heller skrapt sammen pengene selv.

Lenke til kommentar
skal jobbe også, men jeg bare tenker på forskjellige løsninger, da jeg også må betale lappen selv å så og si alt annet jeg trenger. Så kan hende jeg må låne i tillegg.

hvis jeg skal kjøpe noe jeg har "råd til" akkurat nå blir det bil til 5-10tusen, og blir ikke mye morro ut av det gitt..

Vell nei kanskje ikke så veldig morro, men forsatt bedre enn å sitte med et lån. Personlig ville jeg aldri ha finni på å lånt et sånt beløp av en bank med mer eller mindre det var snakk om en nød situasjon. Hvis du kunne lånt av foreldrene dine er det jo forsåvidt greit, men anbefaler deg absolutt ikke å låne fra noen bank. Skaff deg en ordentlig deltidsjobb, så klarer du å skrape sammen pengene til den bilen på 3 måneder+-.

Hadde jeg hatt en kamerat som måtte til banken for å låne 30k til en bil bare fordi han ikke har klart å spare, hadde jeg kalt han en idiot for å si det rett ut. Neste stopp er luksusfellen

Endret av MrLG
Lenke til kommentar
Jeg vil si at lån til bil er egentlig noe man ikke bør gjøre. Å vertfall ikke viss det er et slikt lite beløp. Husk at en bil faller kraftig i verdi og du taper penger på det uansett.

Lån penger av foreldrene dine og avtal et fast beløp i månden for nedbetaling.

Dersom du ikke kan låne av foreldrene dine, så vill jeg da heller skrapt sammen pengene selv.

Ja tenkt på det selv, får vell høre med mamma om hun kan låne meg litt!

Vell nei kanskje ikke så veldig morro, men forsatt bedre enn å sitte med et lån. Personlig ville jeg aldri ha finni på å lånt et sånt beløp av en bank med mer eller mindre det var snakk om en nød situasjon. Hvis du kunne lånt av foreldrene dine er det jo forsåvidt greit, men anbefaler deg absolutt ikke å låne fra noen bank. Skaff deg en ordentlig deltidsjobb, så klarer du å skrape sammen pengene til den bilen på 3 måneder+-.

Hadde jeg hatt en kamerat som måtte til banken for å låne 30k til en bil bare fordi han ikke har klart å spare, hadde jeg kalt han en idiot for å si det rett ut. Neste stopp er luksusfellen

Sant sant, skal få skrapt sammen litt :)

Luksusfellen ja, herregud så mye dumme folk det er der!

"Jeg er 450000 i minus, og holder på å miste hus, bil og kona. Så kjøpte jeg Iphone, fordi jeg hadde lyst på den....." Rett før jeg klaska til tv'en hah

Hva med forsikring og avgifter? Drivstoff? Reperasjoner?

Forsikring skal jeg sette på mamma i starten for å få det litt billigere, avgifter og bensin skal jeg få gjort unna med jobb på siden. Reperasjoner kommer jeg til og gjøre mye selv og blir det veldig ille får jeg vell bare jobbe ekstra mye!

Lenke til kommentar
Forsikring skal jeg sette på mamma i starten for å få det litt billigere, avgifter og bensin skal jeg få gjort unna med jobb på siden. Reperasjoner kommer jeg til og gjøre mye selv og blir det veldig ille får jeg vell bare jobbe ekstra mye!

Men da kan du jo bare jobbe ekstra mye nå for å spare opp penger til bilen også ;)

Lenke til kommentar

Haha, sliter med å finne jobb jeg også. Eller, prøver ikke så ekstremt hardt. MEN hvis du er over 18 kan du jobbe nattevakter på bensinstasjon, det er ganske grei måte å tjene penger på (har vennene mine sagt, ingen erfaring med det selv).

Lenke til kommentar
Jeg er 18 og har deltidsjobb på statoil stasjon. Jeg kan tjene 15 000 månden men da må jeg jobbe endel utenom skolen. Men det er mulig. Si du gjør det i to månder så har du bilen din.

Helt genial tankegang. Eneste minuset er at folk flest har daglige utgifter som man må dekke... Normale mennesker lever nemlig ikke i denne drømmeverdenen der 100% av lønnen kan gå i sparing.

Lenke til kommentar
Jeg er 18 og har deltidsjobb på statoil stasjon. Jeg kan tjene 15 000 månden men da må jeg jobbe endel utenom skolen. Men det er mulig. Si du gjør det i to månder så har du bilen din.

wuuut ? deltidsjobb på statoil stasjon ved siden av skolen og du drar inn nesten 15 000 ved litt ekstra jobbing. Dæven hvor mye er det dere ungdommer tjener idag i timen ? Regner med at du jobber 8 timers skift i helgen da eller ?

Og til topic duden, jobb hardt spar pengene. Ikke lån, da får du heller utsette bilkjøpe noen måneder.

Lenke til kommentar

nice, får se om det er noe ledig på nærmeste bensinstasjon da :p

Haha, sliter med å finne jobb jeg også. Eller, prøver ikke så ekstremt hardt. MEN hvis du er over 18 kan du jobbe nattevakter på bensinstasjon, det er ganske grei måte å tjene penger på (har vennene mine sagt, ingen erfaring med det selv).

Problemet er at jeg ikke fyller 18 før i mai, og vil gjerne ha alt klart til da... dilemma dilemma dilemma :p

Helt genial tankegang. Eneste minuset er at folk flest har daglige utgifter som man må dekke... Normale mennesker lever nemlig ikke i denne drømmeverdenen der 100% av lønnen kan gå i sparing.

Jepp, går mange tusen på alt og ingenting i måneden.. regninger, mat, reise, kino, røyk (heldigvis sluttet og røyke nå da, så sparer litt der heh)..

Og til topic duden, jobb hardt spar pengene. Ikke lån, da får du heller utsette bilkjøpe noen måneder.

Il do my best ;)

Lenke til kommentar

Når jeg sier jeg tjener 15 000 så jobber jeg hver helg og i tilegg noe i uken. Det går fint utenom skolen ettersom jobben er helt grei. Lønnen er ikke noe spesielt god, 115 kroner timen. Regner med at jeg etter skatt denne månden vil få ca 14 000.

Når jeg tjener så "mye", så tar jeg også vaktene for andre. Men det meste av dette går rett inn på spare kontoen. Nå skal jeg jobbe et år, når jeg er ferdig med vgs til sommeren og tjene noe jævlig med penger. Vurderer en annen jobb da og har tenkt å spare minst 200 000 det året.

Den bilen du tenker på er det fullt mulig å spare penger til. Det hadde jeg klart på to månder og du bor sikkert hjemme?.

Før i tiden var jeg en som kjøpte mye tull selv om jeg som alle andre ungdommer fikk alt gratis hjemme. Altså av mat osv. Å da tenkte jeg: hvorfor i helvete har jeg ikke spart alle pengene mine før?

Det er skummelt å tenke på det, men om jeg og mange andre her inne? Hadde spart seg for alt unødvendig tullekjøp. Så hadde vi hatt mange rike ungdommer. Jeg skal vertfall lære opp mine barn til å spare mest mulig til en hver tid. Mange kaller meg for onkel skrue, men jeg har bare innsett at det å kjøpe en burger på bensinstasjon til 90 kroner. Når man kan få et sunt og godt måltid hjemme, GRATIS! Så gjør heller det!

Sparing er utrolig viktig og det har kostet meg jævla lang tid å lære det.

Kansje litt offtopic men ville bare fremme viktigheten av det.

Jeg begynte vel egentlig for alvor å se sparing som noe veldig bra, når jeg startet på bensinstasjonen. For vi har nemlig norsk tipping og rikstoto. Å det er ekstremt mange som spiller bort flere tusen kroner til dagen og betaler dette med mastercard.

Nei spar til bilen din du! Da verdsetter du den også mye mer. Kjenner selv venner som har tatt opp til 180 000 i lån for bil. Helt bortkastet og et stort tapsprosjekt.

Lykke til :)

Endret av eddielie30
Lenke til kommentar

Sparing er viktig ja, men nå har de færreste muligheten til å putte alle pengene man tjener i sin egen lomme mens andre tar regninga.

Hvis du har muligheten til å spare 200 000,- på ett år med en lavtlønnet jobb så er det selvsagt kjempefint for deg, men det er altså veldig få av oss som er i denne situasjonen.

Lenke til kommentar

Eddielie30, kan du utdype det du skriver litt bedre? Forstår blandt annet ikke helt hvordan en person med kommer fra VGS skal spare minst 200.000. Tviler ikke på din sparingsevne, men tror faktisk ikke du får muligheten til å spare så mye.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...