Gå til innhold

Portrett objektiv (inne) til eos 40D - forslag?

Anbefalte innlegg

Jeg har en baby: EOS 40D

Og nå har kona fått en jente baby i helgen.

Så da fant jeg fort ut att jeg trengte noe bedre optikk!

Jeg har tengt på Sigma 30mm F1.4 EX DG HSM, men jeg fikk høre att Sigma 50mm F1.4 EX DG HSM er muligens eit bedre kjøp. Jeg har ikke stor peiling på utstyr, men jeg liker å fotografere, og jeg ser så mye fint å ta bilder av:)

Så,

Jeg vil ha eit objektiv som fungerer bra inne - F1.4 er jo bra, men klarer min 40d utnytte det?

Jeg vil ha rask AF. har ikke brukt noe objektiv med det før, så jeg blir sikkert fort fornøyd.

Også en ting til, fungerer eit DG objektiv bra på eit "ikke full format" kamerahus?

Eller er det bare slik att jeg ikke får utnytta objektivet 100% men att kamera blir 100% fornøyd?

Det er først og fremst baby bilder jeg trenger det til nå, men jeg liker og å ta natur/ting/landskap bilder også. He he:) Jeg er veldig takknemlig til gode råd!

Dan.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har en baby: EOS 40D

Og nå har kona fått en jente baby i helgen.

Så da fant jeg fort ut att jeg trengte noe bedre optikk!

Jeg har tengt på Sigma 30mm F1.4 EX DG HSM, men jeg fikk høre att Sigma 50mm F1.4 EX DG HSM er muligens eit bedre kjøp. Jeg har ikke stor peiling på utstyr, men jeg liker å fotografere, og jeg ser så mye fint å ta bilder av:)

Så,

Jeg vil ha eit objektiv som fungerer bra inne - F1.4 er jo bra, men klarer min 40d utnytte det?

Jeg vil ha rask AF. har ikke brukt noe objektiv med det før, så jeg blir sikkert fort fornøyd.

Også en ting til, fungerer eit DG objektiv bra på eit "ikke full format" kamerahus?

Eller er det bare slik att jeg ikke får utnytta objektivet 100% men att kamera blir 100% fornøyd?

Det er først og fremst baby bilder jeg trenger det til nå, men jeg liker og å ta natur/ting/landskap bilder også. He he:) Jeg er veldig takknemlig til gode råd!

Dan.

Jeg vil holde meg under 5000kr

Også vil jeg helst ha fast objektiv.

Lenke til kommentar
Hva med Canon 28mm F/1.8 eller 35mm F/2? 50mm er flott til portretter, men kan bli litt trangt hvis du vil ha med litt mer enn bare hodet innendørs...

Sier du det, det må jeg se på når jeg prøver den.. blir det veldig mye vidvinkel på 28mm?

Dan.

Lenke til kommentar

Jeg tror nok at 50mm vil være en god brennvidde til ditt bruk. Hvis din bruk er portretter av kona og baby.

Hvis du vil ha med mere, f.eks. en gruppe mennesker, så må du ned i brennvidde. 35mm er veldig anvendelig men kan også være litt trangt. 28 eller 30mm er iddelt til gruppebildene. Men det er ikke så vidt at du vil slite med forvrengte tryner.

Lenke til kommentar

Jeg tror nok at 50mm vil være en god brennvidde til ditt bruk. Hvis din bruk er portretter av kona og baby.

Ok, også litt til "macro" fotografering? Vet du hvordan bilder av trær/natur fra litt avstand blir med en slik linse? kan man få skarpe bilder?

Lenke til kommentar
jeg har dette: https://prisguiden.no/produkt/92444 Og er meget fornøyd med det :) God kontroll på dybdeskarphet og god optisk kvalitet.

Cool, hva kamerahus bruker du det på?

Trenger jeg ikke tenke på DG/DC når jeg "bare" har eos 40d? anyone?

Bruker det på 400D, og skal ha det på 50d som er på vei. Får ikke bedre portrett linse enn dette på et begrenset budjsett :)

http://www.the-digital-picture.com/Reviews...ens-Review.aspx

Lenke til kommentar
jeg har dette: https://prisguiden.no/produkt/92444 Og er meget fornøyd med det :) God kontroll på dybdeskarphet og god optisk kvalitet.

Cool, hva kamerahus bruker du det på?

Trenger jeg ikke tenke på DG/DC når jeg "bare" har eos 40d? anyone?

Bruker det på 400D, og skal ha det på 50d som er på vei. Får ikke bedre portrett linse enn dette på et begrenset budjsett :)

http://www.the-digital-picture.com/Reviews...ens-Review.aspx

Jeg må prøve den i måren;) jeg har en sigma 18-200mm til div annet bruk så da dekker kanskje denne 50mm en del jeg ikke har.

Lenke til kommentar
Ok, også litt til "macro" fotografering? Vet du hvordan bilder av trær/natur fra litt avstand blir med en slik linse? kan man få skarpe bilder?

Disse er ikke egnet til makro fotogeafering - du må 20-30cm unna ...

Dette er vel omtrentlig det nærmeste man kommer med 50mm linsen til macro bruk. Man får 50mm for macro også, men da må man litt opp i pris. Macro objektiv med større brennvidde egner seg dårlig til portrett innendørs siden en må et stykke unna. Bildet er litt soft fordi jeg kom litt for nærme.

IMG_8961.JPG

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...