Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Prøver desperat å unngå vennefellen

Anbefalte innlegg

La meg starter med å si at det gjelder eksen. Det ble ikke slutt grunnet uvennskap, så vi skiltes som venner og er fortsatt venner. Det som gjør at jeg lager dette emnet er at det har blitt mer flørting mellom oss og jeg fanger stadig opp signaler. Men misforstår jeg dem? Det er en av to ting jeg lurer på. For den andre tingen er hvordan man skal gå frem? Det at hun er eksen eskalerer vanskelighetsgraden for meg. For hvordan gå frem? Jeg er keitete rundt jenter jeg liker godt og roter det ofte til. Øvelse gjør mester, men denne gangen får jeg bare en sjanse. Så det blir en situasjon hvor jeg ikke kan feile og går det ikke slik jeg hadde håpet vil jeg ikke sitte igjen å være etterpåklok.

Jenta er populær så tidsrommet er snevert. Signalene har vært hva jeg kaller flørtete og jeg føler hun har hintet en del. Som sagt det er min tolkning. Hun har også ofte tatt første skritt for å oppnå kontakt. En av punktene som gjentar seg i diskusjonen rundt vennefellen er kroppskontakt. Hva er så beste skritt å ta for å få kroppskontakt uten at det blir unaturlig eller at hun føler seg presset og ukomfortabel? Kroppskontakt er vel det største hinderet slik jeg nå ser på situasjonen. Overvinnes det hinderet og det fortsatt føles naturlig og hun returnerer kroppskontakten er kanskje første skrittet tatt?

Slik det er nå føler jeg at jeg stadig trekkes nærmere det svarte hulle (les: vennefellen). Den har en stor tiltrekningskraft og jeg frykter jeg ikke er sterk nok til å unngå den. Så da håper jeg noen kan komme med reddende råd.

Jeg vet mange ikke er veldig positive når det blir klart at personen som er i kikkerten er en eks. Men vær snill å forstå at dere ikke kjenner historien så om dere skal gi gode råd unngå "hold deg unna eksen" rådene. Omtanken er verdsatt men jeg føler jeg må gjøre dette og heller slikke sårene etterpå om nødvendig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har vært i lignende posisjon selv, og mitt beste tips om du kanskje vil bli sammen med henne igjen f.eks. og ikke bli vennen hennes (slik vi mener det her) er rett og slett å ikke oppføre deg som vennen hennes. Ikke vær den som hun kan snakke med om alt mulig, diskutere gutter med osv. Om hun noen gang begynner å snakke om hvem hun liker osv er jo løpet kjørt (om det ikke er deg).

Vær litt sånn innelukket, mystisk, ikke legg alle kortene på bordet. Om du kan, få gjerne litt kroppskontakt som du sier. Vet ikke hvor godt dere kjenner hverandre ettersom dere har vært sammen før, men ikke oppfør deg som en som hun burde fortelle alt til osv, det er en god venn. Vær litt på defansiven kanskje.

Litt vanskelig å gi råd da jeg ikke kjenner verken deg eller henne, varierer jo fra person til person. Men alt i alt, ikke oppfør deg som vennen hennes. Ville også unngått msn-samtaler, da disse ofte resulterer i at samtalen dør ut osv at man tenker "jaja". Gi deg på topp isåfall, stikk midt under en god samtale så hun ønsker seg mer, savne deg litt. Det du egentlig vil prøve å oppnå er jo en "jeg skulle ønske vi var sammen igjen"-følelse hos henne.

Endret av Sitronsaft
Lenke til kommentar

Jeg vil ikke være en venninne men om hun spør om hun kan prate med meg om noe ønsker jeg ikke være slem og være avvisende. Men om hun drar opp en gutt så gidder jeg ikke (da er det best å virke uinteresert og indirekte vise min mangel på interese ovenfor temaet tror jeg). En ting jeg har lurt mye på er hva som bør gjøres om hun for eksempel drar opp at en gutt har prøvd seg? Skal jeg ta det som et tegn på at hun prøver å fremprovosere noe eller at hun ikke er interesert? Blir det ikke også feil om hun ikke føler hun kan prate med meg?

Når det gjelder msn er jeg ikke kjempe stor fan av å bruke det til denne type kommunikasjon. Men tar hun kontakt svarer jeg selvsagt. Vi kjenner hverandre veldig godt og var venner før vi ble et par.

Forstår at det kan være vanskelig å gi råd uten å kjenne oss. Jeg er takknemlig for at du hjelper meg.

Lenke til kommentar
Har vært i lignende posisjon selv, og mitt beste tips om du kanskje vil bli sammen med henne igjen f.eks. og ikke bli vennen hennes (slik vi mener det her) er rett og slett å ikke oppføre deg som vennen hennes.

What he said. Vi vil ikke ha enda en kompis som kan smile til oss og høre på all klagingen vår.. Vi vil ha en som forfører oss og får oss til å glemme problemene våre ;)

Lenke til kommentar
Jeg vil ikke være en venninne men om hun spør om hun kan prate med meg om noe ønsker jeg ikke være slem og være avvisende. Men om hun drar opp en gutt så gidder jeg ikke (da er det best å virke uinteresert og indirekte vise min mangel på interese ovenfor temaet tror jeg). En ting jeg har lurt mye på er hva som bør gjøres om hun for eksempel drar opp at en gutt har prøvd seg? Skal jeg ta det som et tegn på at hun prøver å fremprovosere noe eller at hun ikke er interesert? Blir det ikke også feil om hun ikke føler hun kan prate med meg?

Det er ikke noe i veien med å prate om ting og være der for henne. Men hvis hun begynner å snakke om andre gutter hun er intressert i, må du presisere at du ikke er venninna hennes og ikke har noen interesse av det samtaleemnet, før du tvinger samtalen over på noe annet. Husk at du skal ikke være gretten eller vise noe sjalusi når du sier dette, men si det med en leken tone før du dreier samtalen over på noe annet.

Hvis det er noe så simpelt som at hun nevner at noen prøvde seg, så er det bare noe jenter gjør for å vise at de er atraktive. I en sånn situasjon er det bare å dra samtalen over på noe annet, etter å ha svart noe simpelt som "aha ja.." "Sånn er det.." eller noe lignende.

Men det viktigste er som mange andre har nevnt, at du ikke oppfører deg som en venn. Push ting videre, og oppfør deg som en kjæreste, så er det størst sjangs for at du blir nettopp det igjen. :) Mange finner tilbake til hverandre etter et brudd, så dette er absolutt ikke en umulig oppgave.

Lykke til videre.

Lenke til kommentar

Det er bra å lese. Begynte å lure på om jeg virkelig burde ta så stor avstand. Noe jeg ikke følte ville være riktig. Det er jo også en enkel og høffelig måte å avvise den type samtaleemne før man vrir samtalen over på noe annet (samme gjelder om hun drar opp at en gutt har prøvd seg).

Nå som jeg har fått god kontakt føler jeg tiden er inne for å pushe ting videre, men føler at det å finne grensen er som å vandre drita full med bind for øyene i et minefelt (joda, man kan lykkes, men oddsen er så absolutt imot deg og sjansen for å bli blåst til himmels er overhengende stor). Men det er kanskje ingen sikker måte å gjøre dette på? Bare å gjøre sitt beste for å få en feeling for situasjonen og hoppe i det med hode først uten hjelm.

Har vært i lignende posisjon selv, og mitt beste tips om du kanskje vil bli sammen med henne igjen f.eks. og ikke bli vennen hennes (slik vi mener det her) er rett og slett å ikke oppføre deg som vennen hennes.

What he said. Vi vil ikke ha enda en kompis som kan smile til oss og høre på all klagingen vår.. Vi vil ha en som forfører oss og får oss til å glemme problemene våre ;)

Jeg håper, av hele mitt hjerte, at du har 100% rett ;)

vennefellen stinker (men så er det vel vår egen naivitet som får oss dit også). ;)

Lukter helt forjævlig. Så håper jeg slipper å puste inn den lukten fremover.

Avslutningsvis vil jeg rette en takk mot de av dere som har tatt dere bryet med å hjelpe et trengende medmenneske :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...