Gå til innhold

Informatikk eller drift av datasystemer erfaringer

newsflash

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg driver å vurderer fram og tilbake muligheter for studier. Går for tiden påbygg etter å ha tatt fagbrev som serviceelektronikker. Vurderer informatikk på NTNU eller UiO og Drift av datasystemer på HiST. Har også tenkt på informasjonssikkerhet på HiG. Jeg kan ikke tenke meg noen programmeringsjobb når jeg er ferdig, men ser for meg noe innenfor drift.

Er det noen som har noen erfaringer med hva som står høyest på lista for arbeidsgivere når det gjelder disse studiene? Ønsker også erfaringer med den faglige kvaliteten på HiST/NTNU/UiO.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noe generalisert, så kan man si at høgskoler er praktisk orientert, mens universitetene er teoretisk orientert. Så hvis du har lyst til å jobbe med drifting er nok høgskolen veien å gå. IT på universitetene sikter mer mot systemutvikling og programmering etter mitt bekjentskap.

Lenke til kommentar

Takker for svar. Jeg har ikke noe i mot å gå i dybden på teorien. Jeg har jo allerede en god del praktisk erfaring. Men, jeg er ute etter å studere et sted med god faglig dybde og uten at jeg har gransket hjemmesidene til HIST så veldig nøye virket det som om det var en del ting som var litt "jalla" - programmering i VB f.eks.

Lenke til kommentar

Man lærer strengt tatt ingenting om drift på Informatikk. Nesten uansett "IT-studie" i Norge så kommer du ikke unna en god slump med programmering.

Om jeg var tvunget til å måtte søke på et slags IT-studie i dag, i Norge måtte det ha blitt kommunikasjonsteknologi på NTNU. Personlig er jeg mest interessert i det praktiske aspektet, og har ikke lykkes i å finne noe slikt studie i Norge. Har forhåpentligvis studieplass i England til høsten for elektronikk og kommunikasjon. :)

Om det veldig spesifikt kun er drift du vil drive med, så mener jeg personlig at IT-studier ikke vil gange deg noe mer enn det Microsoft- og/eller Cisco-sertifiseringer ville gjort. Det eneste ville vært lønn, men innen du har jobbet like lenge som andre har vært på universitetet, så har du erfaring nok som gjør at du kan kreve like mye lønn.

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar

Tror også sertifisering kan være god ide om det er såpass spesifikt arbeidsområde som er aktuelt. Men bare så det er nevnt, selv om man har mye programmering på mange av linjene så betyr det ikke at man ender opp i en programmeringsjobb. Det er også gode muligheter for å havne i driftstillinger. Jeg ble tilbudt en driftstilling nylig selv om jeg ikke har jobbet så mye med det tidligere. Programmeringskunnskaper kan være en bonus, med tanke på automatisering av driftsoppgaver, pluss at bedriften får intern kompetanse ifall det dukker opp noen mindre oppgaver som krever programmering. :p

Lenke til kommentar

Misforstå meg rett - jeg har ikke noe i mot programmering. Men, VB er såpass uglesett at jeg helst ville sett noe mer i retning C++, C#. Målet mitt er vel egentlig bare å lære mest mulig samtidig som jeg ikke mister gløden av vannskelige algoritmer og krypteringsteori. Var på utdanningsmesse i går og snakket med både HiG og HiST. På hig går en visst gjennom hele CCNA-pensumet og får mulighet til å ta sertifiseringen for en billig penge.

Lenke til kommentar

Velger du drift på Gjøvik vil du gå igjennom CCNA pensumet, og mulighet for å ta denne sertifiseringa (endelig prøve) etter endt studie mot en liten pengesum. Her foregår programmeringa i hovedsak i C++, men man er også innom C og i liten grad assembly. Når det kommer til Informasjonssikkerhet så er det ikke mange fagene som skiller disse to linjene.

Vil du gå et driftsrelatert studie tilbys vel dette fortsatt bare på Gjøvik og i Sør-Trøndelag. Tenker du å gå videre etter bacheloren (f.eks master i drift ved UiO/HiO) bør du være klar over at driftstudiet ved HiST ikke inneholder de 10 studiepoengene i matematikk som kreves som minimum flere steder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...