Gå til innhold

Får ikke surround til å virke ordentlig

Anbefalte innlegg

Heisann :)

Har prøvd å søke litt rundt her på forumet , men finner ikke helt riktig løsning =/

Har nettopp kjøpt meg nye høytalere, Logitech x-530, men får ikke surrounden til å virke. Lydkortet er SB Audigy 2 ZS E480 og anlegget er koblet til med tre minijacker.

Det er bare lyd i de to høytalerne foran og bassen, ikke bak og i midten. Når jeg konfigurerer anlegget i windows kommer det dog testlyder ut av alle høytalerene.

Noen som vet om noen løsning?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva mener du med at det ikke fungerer?

Spiller du av noe i stereo, skal det i utgangspunktet bare komme ut av fronthøyttalerne. Hvis det kommer testlyder ut er jo alle tilkoblinger riktig.

Er det musikk, film eller spill som er problemet?

Lenke til kommentar
Hva mener du med at det ikke fungerer?

Spiller du av noe i stereo, skal det i utgangspunktet bare komme ut av fronthøyttalerne. Hvis det kommer testlyder ut er jo alle tilkoblinger riktig.

Er det musikk, film eller spill som er problemet?

Alle tre er problemet...

EDIT: Sorry dette var feil. Har noen blu-ray filmer som virker, så det er vel jeg som har driti meg ut på hva som skal være i surround :p

Men jeg trodde det gikk an å tvinge musikk til å gå i alle kanaler?

Endret av Krissern_
Lenke til kommentar

Hvis et sterosignal er kodet i dolby pro logic I/II kan noe av lyden sendes til bakhøyttalerne og senterhøyttaleren. Dette gir en enkel form for sourround. Noen logitech-høyttalere har en knapp som lar deg skru på dette, hvis ikke kan du kanskje sette dette opp i innstillingene til lydkortet.

For spill må du nok skru på 5.1 i spillet, og da skal dette funke hvis spillet støtter det.

Musikk i stereo anbefales ikke i sourround i utgangspunktet. Hvis du derimot skal ha mange mennesker i rommet (fest) kan du sansynligvis sette på 2xstereo (forann og bak).

Mesteparten av disse innstillingene gjøres nok i avspillingsprogrammet eller i lydkortdrivern/instillingene. Har ikke prøvd å gjøre dette på pc før.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...