Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Kutte ut karbohydrater

Tuddelidu

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vanlige bestandelser i kosthold som inneholder karbohydrater kan være: Kornprodukter, pasta, poteter, frukt, grønnsaker og SÆRLIG sukker som er tilsatt i nesten alt mulig, særlig godteri og brus.

Forresten, jeg ser ikke helt poeng med å kutte ut karbohydrater helt. Hvis du kutter kilden til karbohydrater helt har du mistet ekstremt mange gode kilder til vitaminer og mineraler (kornprodukter, frukt og grønt). Du vil også bli uopplagt ved bare å innta fett og protein. Unngå heller ting som er tilsatt sukker og andre matvarer med en konsentrert mengde raske karbohydrater i seg. Frukt, grovt brød, havre og grønnsaker er alle gode kilder til karbohydrater sammenliknet med loff, bakverk, cola og godteri.

Endret av Crash
Lenke til kommentar

Som Crash sier, kutt ut snop, chips og sukkerholdig mat/drikke og du er på god vei! Nøtter er ofte greit, i moderate mengder. Prøv også å begrense poteter, ris, pasta og lyst brød (loff, hamburger/hotdogbrød osv). Når du spiser mindre karbohydrater blir du ikke så fort sulten igjen og du spiser mindre, det er det som er litt av trikset. Lykke til! :thumbs:

Også: du kan sjekke ut lavkarbo.no

Lenke til kommentar
Skal jo ikke ha dette som livsstil, det er bare for å gå ned i vekt.

Desverre er endring av vekt en livsstilsendring og visstnok ikke anbefalt å gjøre midl. da vekta bare vil fly på igjen.

Vil du bare gå ned kjapt i vekt er det jo strengt tatt bare å la være å spise en stund, men det vil komme tilbake om du fortsetter som før.

Lenke til kommentar

Spis halvparten eller 3/4 av det du vanligvis får i deg. Spiser du vanligvis en hel grandiosa, spis en halv.

Spiser du 4 kjøttkaker og 4 poteter, spis heller to av hver.

Magen vil krympe etterhvert og du vil bli mett når du spiser mindre. Og det er lettere å gå ned i vekt.

Det er hardt i starten, man vil gå sulten et par, tre dager. Men det går fort over. Gikk ned 12 kilo selv, ved å spise mindre og bytte ut godteri og brus med frukt, grønnsaker og pepsi max.

Det er lov å unne seg litt potetgull eller sjokolade, men ikke hver dag, og ikke en hel pose. Alt med måte :)

Lenke til kommentar
Spis halvparten eller 3/4 av det du vanligvis får i deg. Spiser du vanligvis en hel grandiosa, spis en halv.

Spiser du 4 kjøttkaker og 4 poteter, spis heller to av hver.

Magen vil krympe etterhvert og du vil bli mett når du spiser mindre. Og det er lettere å gå ned i vekt.

Det er hardt i starten, man vil gå sulten et par, tre dager. Men det går fort over. Gikk ned 12 kilo selv, ved å spise mindre og bytte ut godteri og brus med frukt, grønnsaker og pepsi max.

Det er lov å unne seg litt potetgull eller sjokolade, men ikke hver dag, og ikke en hel pose. Alt med måte :)

Bedre tips: Lag pizzaen sjølv og lag den med mykje fyll av typen mager kjøttdeig eller kylling e.l.

Spis 3 kjøttkaker og 1 potet. For ein normal person er det ikkje nødvendig å gå sulten for å gå ned i vekt, det gjeld berre å endre kosthaldet. Primært bør du få i deg meir protein og begynne å trene, ellers vil du miste muskelmasse.

Edit: og/å feil, skammekrok!

Endret av HValder
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-oI1BHr7y
Skal begynne med å kutte ut mest mulig karbohydrater, og vil gjerne ha litt svar på hva jeg helst bør unngå.

Har lest på diverse sider, men de gir bare pekepinner på hvor lite jeg bør ha og oppskrifter på hele retter. Jeg vil leve et normalt liv, bare å vite hva jeg ikke skal spise om jeg for eksempel blir servert eks fisketallerken.

Hva bør jeg unngå av mat?

Du bør unngå ris, pasta, poteter, gulrøtter, sukker i første omgang. I tillegg vil jeg som noen over her anbefale deg lavkarbo.no. der kan du snuse rundt og spørre og grave om alt innen det å redusere på inntaket av karbohydrater. Der er det også mange fler med erfaringer enn det later til å være her inne.

Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Gjest Guest_AnOnYm_*
Skal jo ikke ha dette som livsstil, det er bare for å gå ned i vekt.

For det er jo veldig smart av deg :roll: Når du så begynner med carbs igjen, så eser du ut og blir enda større enn du var. Du må få til en varig livsstil for å gå ned i vekt OG bli der.

Lenke til kommentar
Om man skal slanke seg så hjelper det ikke bare å gå på en kur i en viss periode.. Du må faktisk endre livstil for å seire!

Det stemmer.

Viktig: Når man skal kutte ned på karbo gjør det gradvis så "lurer" du kroppen litt som ikke setter inn sitt forvarsverk som ved ekstremtiltak - det ender ofte bare i vasken.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...