LarsOl Skrevet 17. august 2010 Forfatter Del Skrevet 17. august 2010 Bare tenkte å ta en refresh på denne tråden da jeg synes at det kan diskuteres videre. Har ingen tilføyelser nå, men det kommer nok. Inntil da har kanskje noen andre innspill? Lenke til kommentar
Vikestart Skrevet 17. august 2010 Del Skrevet 17. august 2010 (endret) Elsker dette temaet. Har tenkt på det samme selv Har også tenkt på at på en måte så har alt det som kommer til å skje i fremtiden allerede skjedd. Uansett hvor mye vi vrir og endrer på det som skjer nå for å endre framtiden er det som kommer til å skje utifra det alltid det som var ment til å skje. Ta for eksempel også to tidslinjer. Jeg er nesten oppi en slåsskamp. I den ene tidslinja slår jeg han andre og det blir slåsskamp, mens i den andre tidslinja slår jeg ikke og det blir aldri noen slåsskamp. Hva vil skje med disse to tidslinjene over tid? Vil de vike mer og mer fra hverandre ettersom tiden går? Endret 17. august 2010 av RedEye2058 Lenke til kommentar
Czo Skrevet 17. august 2010 Del Skrevet 17. august 2010 Tid er en av de mest forvirrende temaet for menneskehjernen å forstå desverre, og jeg vil tippe at vi trenger i overkant av 5-800 IQ for å forstå oss på det. Men det er det ingen av oss som har i dag. Det er også mulig at vi trenger å omstrukturere hele hjernens oppfattelse av tid for å kunne forstå det, da den med sin hensikt, er laget for å oppleve f.eks 5 minutter. Det vi opplever, trenger ikke nødvendigvis å ha så mye med hva som egentlig skjer å gjøre. F.eks, når vi ser en rødfarge, er det bare hjernens måte å tolke en elektromagnetsik bølgelengde på. Det er jo egentlig ikke en rødfarge som spretter rundt i rommet i lysets hastighet. Uansett, for å komme med noen innspill, ser jeg at mange her snakker om tiden som noe som akkurat eksisterer i nuet. Jeg vil ikke si meg enig i det. På en eller annen måte, uten å kunne argumentere så mye for hvorfor, ser jeg for meg at det er mulig å observere hele universet fra utsiden, og når man gjør det, vil man observere hele dets historie som et konstant bilde, uavhengig av tid. At man kan gjøre dette som person er selvsagt ikke mulig, men jeg tenker mere på energien, eller eksistensen, av det som står i ansvar for universets eksistens. Tid er jo også veldig relativt. Faktisk så relativt at når du går mot døra, reiser du også i tid mot den, og når du løfter handa mot hodet, reiser handa i tid mot hodet. Her er det selvfølgelig så ørsmå forskjeller at man aldri vil merke det. Lenke til kommentar
LarsOl Skrevet 18. august 2010 Forfatter Del Skrevet 18. august 2010 Veldig interessante tanker! Artig det du mener om det menneskehjernen klarer å forstå. Kanskje om vi kunne utnyttet hjernens kapasitet fullt ut hadde vi forstått det? Det at den kjører på daff maskin (selv for Einstein) er og forblir et mysterium for meg. Er det forresten noen andre enn meg som sliter med å få vist side 2 i denne tråden? Jeg hadde dette problemet i går og har det fortsatt, uansett hvordan jeg prøver å få vist den. Noe som moderatorer kan se på, eller lokalt problem hos meg? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå