Gå til innhold

Oppsett Gamer 9k m/skjerm.

Anbefalte innlegg

Hei!

Skal sette opp en ny pc er enda ganske usikker på hva jeg skal ha. Beklager å lage en ny slik tråd men forutsettningene har forandra seg såpass at jeg syntes det var greit. Har forsøkt å sette opp et helt nytt oppsett. Er bla inspirert av oppsettet i denne tråden.

Bruk og krav:

Skal hovedsakelig brukes til:

Spilling av spill som Mass effect 2, Left4Dead2, WoW, MW2 osv. I tillegg til fremtidige spill som måtte komme de neste 2-3 årene, om ikke alltid på abosullt full oppløsning og AA så hvertfall ganske godt.

Sekundære bruk er:

Videoredigering

Bildebehandling

Se på dvd (og blue ray, kommer tilbake til dette)

Videre er det verdt å nevne at pc'en i utgangspunktet skal stå på et sted det meste av tiden men av og til flyttes litt rundt.

Oppgraderingsmuligheter:

Jeg kommer ikke til ha med følgende ting, men ønsker å ha mulighet for å sette dette inn ved en senere anledning, feks om 1-2år.

Ekstra skjermkort (crossfire, litt usikker på denne, kan hende støtte for dette kan offres)

SSD disk

Blue-ray spiller

lydkort

4GB ekstra ram

WLAN

Vil selvføgelig også ha med dette nå om mulig

Budsjett:

Budsjettet mitt har jeg forsøkt å sette til 9k med skjerm, uten OS, med frakt. Har ikke behov for mus og tastatur.

Nettbutikk:

Ønsker i utgangspunktet å kjøpe ting der det er billigst, men vil helst ikke bruke mer en 2-3 forskjellige nettbutikker. I tillegg til dette så vil jeg om mulig bruke ps.no sin nettbutikk i størst mulig grad da jeg bor kun 20 minutter unna utleveringen deres, og dermed vil jeg ligge på svært lav frakt og også lettere kunne levere komponeter direkte tilbake ved reklamasjon i stedet for å sende dem i posten.

Oppsettet

Deler fra PS.NO

Prosessor: AMD CPU Phenom II X4 965 AM3 3400Mhz 8MB 125W Black Edition. Har valgt denne, men så også på 955. Har sett at 955 lå billig på netshop men ser ut til å være utgått og erstattet med en ny 955 oppføring som er hakket dyrere. (kr 1472.00,-)

Skjermkort GIGABYTE VGA-Card Radeon HD5850 1024MB PCI-E 2xDVI HDMI DisplayPort HDCP Fan Valgt ut i fra at prisen virker ok, vet ikke om det er noe særlig forskjell på 5850 kortene? (kr 2050.00,-)

Harddisk SAMSUNG Harddisk 500.0GB 7200RPM SATAII 3.0Gb 3.5" NoiseGuard SilentSeek 16MB Spinpoint F3 Her er det egentlig stort sett pris jeg har sett på, det blir nok aktuellt å oppgradere med en ekstra disk etterhvert. Har hørt litt frem og tilbake om både Samsung, seagate og WD så her er det ganske åpent. (kr 436,-)

DVD-brenner SONY DVD Recorder 24x SATA Dual Layer Internal Black Bulk Igjen er pris avgjørende. Er selvfølgelig greit at fargen er svart. Desverre ser jeg ikke mulighet for blue-ray innenfor budsjettet. (kr 176,-)

Hovedkort GIGABYTE Mainboard S-AM3 ATI790FX ATX 2xPCI-E Audio GbLAN 1394 Raid DDR3 USB3.0 SATA3 Vanskeligere for meg her. Det jeg vet jeg vil ha ut av et hovedkort er USB3.0 og "ok lydkort", tror også crossfire støtte er fint. Støtter dette kortet crossfire bra? Så et kort som ligner veldig hos netshop, hva er foskjellen? Ser også for meg at dette er et sted hvor det kanskje går ann å spare en hundrelapp eller to? (kr 1027,-)

Strømforsyning CHIEFTEC PSU Turbo Series 750W ATX 12V 2.2 EPS-12V w 14cm Fan PFC Cable Management PSU Retail Her må jeg innrømme at jeg kan veldig lite. holder 750W til crossfire senere? Dersom jeg skulle velge å offre crossfire støtte skal jeg vel kunne velge en noe billgere variant? (kr 885,-)

Totaltpris PS.no med frakt: 6076.00kr

Så til Netshop

Kabinett Lancool PC-K62, Miditower, Sort Kabinett er heller ikke noe enkelt valg, egentlig ønsker jeg meg et kabinett som var ganske lett, men det er jeg valgt å offre til fordel for flere muligheter og bedre design. Støy er ikke uvikig meg ikke noe hoved kriterie. Lancool kabinettet her falt jeg for etter å ha sett en

videoen. Å ikke måtte bruke verktøy, enkel installering, ryddighet og ok lufting er avgjørende her. Desverre selger kun netshop det i norge såvidt jeg kan se. Vil helst ha miditower da større blir enda vanskeligere å flytte rundt. Glass på siden er jeg usikker på men jeg tror det kan funke for meg også (er ikke på jakt etter blodharry design for å si det sånn) Har også sett på Lancool PC-K56, Miditower, Sort og COOLERMASTER Case Midi Tower CM 690 Ser for meg at jeg kanskje kan spare inn noe ved å velge ett av de to eller noe annet billigere kabinett. (CM690 blir også billigere iom. at jeg slipper frakt) (kr 799,- ) pris gjelder altså PC-K62

Minne Mushkin DDR3 4GB Blackline Black ES Kan ikke så mye om dette heller, så fant bare det rimeliste med 1600Mhz eller mer. Ser for meg ut som det er hele 200kr billigere enn laveste på PS.no. Er det andre ting jeg burde se etter her? (kr 799,-)

Skjerm BenQ 24" LCD G2412HD Sort 1920x1080, 40000:1, 2/5ms, VGA/DVI/HDMI Igjen, vanskelig valg, jeg vet ikke helt hva jeg ser etter her heller, men er ute etter en skjerm som duger til gaming og litt film i alle fall. lav responstid er greit og vil helst ha 24", men er villig til å gå ned til 23" eller 22" om det er beste måte å overholde budsjett eller om det vil gi betydelig bedre kvalitet. Kanskje burde det til og med tatt større plass i budsjettet? Kunne selvfølgelig ønsket meg å kjøpe skjermen hos ps, hadde vært enklere mtp reklamasjon etc (mye som kan skje der) men kunne ikke finne et godt alternativ til ca 1500kr som var 24". (kr 1 495,-)

Totalpris Netshop med frakt 3386.00kr

------

Pris totalt 9462.00kr

Som dere kan se så sprekker jeg allerede mitt eget budsjett med nesten 500kr. Er ikke umulig for meg, men er det noe sted her jeg lett kan sare inn? Som nevnt er det mulig å redusere på spesiellt kabinett men også andre deler. Meninger?

Er på jakt etter all slags respons og kommentarer, enten det er på enkeltdeler eller hele oppsettet. Har kune bygget noen få pc'er tidligere, så er litt rusten, fint om noen ser over at alt passer helt sammen. Si også i fra om linker ikke skulel fungere etc.

Alle svar mottas med stor takk!

Endret av Heavenly
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er et meget bra oppsett du har laget, så det merkes at du har gjort endel arbeid på forhånd. Men først:

De to hovedkortene du linker til er samme kortet (hvis du ser i PS-linken på product name - eller hva det stod). Kortet støtter crossfire og fungerer sikkert bra til det. Også får du jo USB3 og SATA3.

Jeg har selv fått Lancool-kabinettet for noen dager siden, etter å ha blitt fristet av samme video som du linket til! Så har du spørsmål ang. dette kabinettet er det bare å spørre. Fantastisk deilig å bygge i. Ellers har du jo en review av

her - regner med at det er ganske likt førsteutgaven.

Skal du spare inn på budsjettet må det nok bli å gå til PHII 955 BE-prosessoren, og evt. kabinettet. Tror ikke du vil merke store forskjellen på prosessorene, og du har alltids mulighet til å overklokke.

Alle oppgraderingene du ønsker mulighet for er i oppsettet ditt, så her er det bare å vente til kontoen på ny tillater innkjøp.

Lykke til med kjøp!

EDIT: Har den litt eldre broren til skjermen du tenkte på også, og den blir varmt anbefalt i mange fora på nett. Det er rett og slett en svært god budsjettskjerm.

Endret av E-asy1985
Lenke til kommentar

Takk for raskt svar!

Ser det med hovedkortet nå. Syntes de så veldig like ut.

Ang prosessor, så er det nok mye mulig det at jeg sparer inn litt på den ja.

Fint å høre at kabinettet er godt å bygge i, det betyr mye for meg ettersom jeg er ikke er noen supererfaren bygger enda. Eneste jeg så på videoen som bekymra meg litt, og som en fyr kommenterte under, var at det så ut som hovedkortet ble litt bøyd når man satte på plass skjermkortet. Skjedde det samme med deg?

Ellers håper jeg forsatt på flere kommentarer, spesielt i forhold til strømfosyning (driver det crossfire?), skjermkort (er Gigabyte noe bra i forhold til feks asus?) og skjermen.

Endret av Heavenly
Lenke til kommentar

Ja, kabinettet er virkelig et bra kjøp i mine øyne. Jeg har bygget maskin 4 ganger nå og brukte 30-45 min på å sette sammen hele greia, inkl. en del minutter til cable-management (som forøvrig også er vanvittig enkelt).

Ang. installering av skjermkort, så lot jeg merke til det i videoen jeg også. Det du må gjøre er å trykke kortet ned i PCIE-slotten før du smetter clip'en på. Virkelig stygg og slurvete feil av han som testa, og jeg tror du skal være ganske uvøren for å gjøre det samme.

Google hva som er nødvendig for å drive 2x5850 i crossfire. Spørsmålet er tatt opp n antall ganger rundt omkring! Husker ikke i hodet hvordan det var, men mener det skal holde.

5850-kortene med forskjellig produsent er stort sett klin like. Noen er litt overklokket fra produsent, noen har litt modifisert kjøleløsning og noen har litt forskjellig garanti fra produsent. Men overall er det minimal forskjell i ytelse.. Velg det rimeligste.

Lenke til kommentar

Sjekket litt rundt, virka som at 750W skal holde i utgangspunktet til et Crossfireopsett.

Ellers så fant jeg en noe rimeligere strømforsyning CHIEFTEC PSU 750W ATX 12C 2.2 EPS-12V 14cm Fan PFC Cable Management Retail til 759,-, altså litt over hundrelappen i innsparing, samme merke. Noen meninger om forskjellen her? Den er også på lager, som jo kan være en fordel. (Selv om flere av de andre delene ikke er det heller)

Endret av Heavenly
Lenke til kommentar

Da har jeg gjort enda en liten helomvending og gått for et helt nytt oppsett. Har droppa netshop og kjørt kun ps.no. Inn er mer ram, i5 prossessor og billigere kabinett og skjerm.

DDR3 PC3-12800 1600MHz Value Gold Tri Channel 6GB Kit(3x2048MB) 8-8-8-24 (i7)1.65V

På lager:0 1235.20 1235.20

StealthXStream 700W PSU Value-Minded Gamer Continuous Rated Active PFC

På lager:0 575.20 575.20

Harddisk 750.0GB 7200RPM SATAII 3.0Gbps 3.5" NoiseGuard SilentSeek 32MB NCQ

På lager:58 465.60 465.60

Case Elite 335 Mid Tower Chassis WO/PSU

På lager:93 240.00 240.00

Mainboard S-1156 H55 mATX PCI-E VGA(1748) D-Sub DVI HDMI Audio GbLAN DDR3 1394 USB3.0 PhysX

På lager:0 905.60 905.60

CPU Intel Quad Core i5 750 (2.66GHz) Socket-1156 1333MHz 8MB Cache 64bit 95W Lynnfield B1 Boxed

På lager:0 1184.00 1184.00

VGA-Card Radeon HD5850 1024MB PCI-E 2xDVI HDMI DisplayPort HDCP Fan

På lager:0 1640.00 1640.00

P225HQbd 21.5" Wide 16:9 Full HDCystal Brite 5 ms 50000:1 DVI w HDCP Black

På lager:0 799.20 799.20

TOTALT NOK: 8806.00 , legg til 90kr i frakt totalt.

Sparer altså ca 600kr, selv om jeg offrer litt på kabinett og skjerm så synes jeg dette ser ut som et bedre ytende oppsett.

Noen meninger? Passer alt dette sammen? Vil Crossfire støttes?

EDIT: legg til 170kr til dvd spiller. Fortsatt 400kr billigere.

EDIT2: Eller funker ikke trippel channel minne (eller hva det heter) med i5?

Endret av Heavenly
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...