Cundou Skrevet 3. februar 2010 Del Skrevet 3. februar 2010 Vel, selvfølgelig er svaret nei, i utgangspunktet, men jeg sitter jo og lurer på hva mer jeg skal utdanne meg til etter endt lærlingtid. Men uansett hvor jeg ser, virker det som man er nødt til å ha enten generell studiekompetanse, eller være 25+ med minst 5 års arbeidserfaring, for å komme inn på studiene. Eneste unntaket jeg vet om er y-veien for ingeniørstudiene... og jeg vil ikke bli ingeniør, tror jeg... Hva annet kan man gjøre? Jeg blir helt motløs av alle internettsidene og stoffet man skal lese... Jeg er interessert i data og dyr og natur, hovedsakelig, men tror jeg kunne trives innen media og, og forsåvidt også som lærer på videregående eller høyere (men ikke heeeelt enda...). Jeg har gått til karriereveileder, som ba meg sjekke ut hvilke jobber jeg er interessert i og hva som kreves osv. Men jeg synes det er en jungel! Og før jeg i det hele tatt begynner å lete, lurer jeg altså på: Må man ha generell studiekompetanse!? Hva kan jeg evt. gjøre med et fagbrev innen IKT? Det ble kanskje litt rotete, men håper noen har noen glupe svar... Lenke til kommentar
p0pc0rn Skrevet 3. februar 2010 Del Skrevet 3. februar 2010 Med fagbrev innenfor IKT kan du fort få deg jobb som IKT guy i kommunen f.eks Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 3. februar 2010 Del Skrevet 3. februar 2010 Jeg tror du vil få et bedre perspektiv etter du har vært lærling. Det er nesten umulig å si på forhånd. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 3. februar 2010 Del Skrevet 3. februar 2010 Det finnes mange jobber hvis du har fagbrev i IKT. Ønsker du å ta høyere utdanning må du ha generell studiekompetanse. I noen tilfeller (avgjøres i hvert enkelttilfelle) kan du komme inn basert på realkompetanse, men det vet jeg heller lite om. Unntaket er altså en del ingeniørstudier på høgskolen i slogvær, hvor de tar inn gud og hvermann. Lenke til kommentar
John1 Skrevet 3. februar 2010 Del Skrevet 3. februar 2010 Du nevnt ingeniør og skrev at du tror det er noe du vil ikke menn også nevnt på data (IKT) er intressant for deg. Bachelor i ingeniørfag, data teknikk. Bra utdanning og jeg tror at det er bedre betalt en vanlig IKT / utvikler utdanning. Det er tre år på skole til en Bachelor med to til for å fa en Masters (Enda bedre lønn). Lenke til kommentar
Cundou Skrevet 4. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2010 Takk for svar! Jeg sitter og tenker hardt, søker på nettet og prøver å forstå alt sammen. Jeg er inne på tanken til noe sånt som Bachelor i informasjonssystemer og IT-ledelse (HIVE) eller IT og informasjonssystemer-bachelor (HIBU) eller tilogmed Økonomi og IT-ledelse (BI) når det kommer til IKT-studier. Når det gjelder ingeniør i data, Y-veien, ser det ut som det er begrenset med skoler som tilbyr det (ifølge utdanning.no). Narvik og Sogn og Fjordane blir litt langt for meg. På alle de andre står det på krav at de krever generell studiekompetanse eller realkompetanse (hvilket jeg regner med er 25+ med 5 års erfaring?). BI sier 23+ med 5 års erfaring, men det hjelper fint lite. Er det noen som vet om mulighetene til å ta generell studiekompetanse etter å ha vært lærling? Eller mens man er lærling? Jeg bor i Buskerud, men klarer ikke å finne noen informasjon noen steder (har lett på utdanning.no, bfk.no, bok.no (opplæringskontoret i Buskerud)). Jeg har også tidligere spurt min kontakt i BOK om muligheten til å ta studiekompetanse mens jeg er lærling, hun sa bare "Ja, som privatist." (og det var alt hun sa). Jeg får vel sende henne en ny mail og spørre litt mer *sukk* Det føles så håpløst noen ganger, når man ikke helt vet hvor man skal begynne. Jeg vil helst slippe å ta enda et år for å få generell studiekompetanse før jeg kan begynne å studere noe annet, om mulig... Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 4. februar 2010 Del Skrevet 4. februar 2010 For å få generell studiekompetanse må du være 23 og ha 5 års utdannelse eller fulltidsjobb (eller militærtjeneste) etter fylte 18 år. Du må også fylle visse fagkrav. Eller du kan bare gå påbygning. Det er også fint mulig å ta en privatisteksamen eller to i halvåret mens du er lærling. Da kan du bli ferdig med generell studiekompetanse til du er ferdig med lærlingetida. Nøyaktig hvilke fag som kreves når du har vært lærling vet jeg ikke, men send en mail til utdanningskontoret i ditt fylke (hvor du spør hvilke fag som kreves for å få studiekompetanse når en har fagbrev, og ikke noe annet). Lenke til kommentar
Cundou Skrevet 4. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2010 Tusen hjertelig, tror jeg fant riktig epost adresse tilogmed Så da venter jeg i spenning på svar... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå