Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Vannbåren varme - Noen ulemper?

Anbefalte innlegg

Hei!

Driver i disse dager og planlegger oppføring av enebolig. Jeg er veldig usikker på hvilke oppvarming jeg skal satse på. Foreløpig heller det nok mot vannbåren varme med luft til vann varmepumpe. Har lest mye bra om dette. Men det jeg lurer på er om noen har erfaringer med dette som kan si litt om evt ulemper også? Har blant annet hørt at vedlikeholdet er dyrt og at en kostbar del av systemet må byttes ut etter 10-15 år?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

Du kan gjerne ikke trekke parallell mellom mine erfaringer og ditt prosjekt siden jeg har min vannbåren varme fra leverandør, men kan likevel nevne noen ting jeg tenker på.

Gulvvarmen vi får fra vannet er svært ujevn. Jeg bor i et rekkehusområde hvor alle har samme system og det samme går stort sett igjen over alt. Om dette er systemet som er brukt hos oss, manglende kompetanse hos de som har installert det eller et faktisk problem vet jeg ikke, men det slår ut på den måten at feks et murgulv med fliser vil har varme og kalde områder. Man får og slike effekter som at når jeg har varmen på fullt på badet, men av i gangen, så vil tilknytningen til badet varme opp et punkt i gangen.

Føler det er vanskeligere å termostatstyre denne varmen enn elektriske kabler.

Når det gjelder radiatorene vi har bruker jeg de knapt da jeg fyrer i den etg jeg har disse. Når jeg har brukt dem har de funket greit med unntak av en ting. Kretsen vannet går i er lukket. Dersom man får lekkasje vil det hos meg komme en irriterende dryppelyd fra radiatorene som gjør at man må lufte systemet.

En annen ting jeg ville tenkt på er ekstreme kuldeperioder. Har hørt om flere som har måtte skru av varmepumpene sine når temperaturene har krøpet ned fra -10 til -20 grader. Hvis dette er eneste oppvarmingskilden du har kan det da bli kaldt på gulvene/i rommene.

Ellers når det gjelder varmepumpe er de jeg kjenner som har det stort sett fornøyde økonomisk sett. Ting å tenke på er jo plassering, da mest med tanke på evt støy av vifter ol. Regner med dette er et mindre problem med overføring til vann enn om du har en vifte som blåser luften inn i huset.

Har skjønt det som at noen av disse pumpene kan kjøres i revers og brukes som aircondition om sommeren, vil det la seg gjøre med en slik pumpe (man ønsker kanskje ikke kalde gulv selv om det er varmt).

Selv om det meste jeg har skrevet er negativt så er jeg totalt fornøyd med vannbåren varme. Det jeg skriver er mer ment som ting å tenke på mer enn grunner til å gå bort fra løsningen.

edit:leifer

Endret av Ekko
Lenke til kommentar

Må si meg enig med Wisd0m, kjenner en som har vann til vann varmepumpe. Han fikk borret en "brønn" ned til grunnvannspeilet og hentet vann derfra, han har det varmt uansett hvor kaldt det er ute siden grunnvannet holder gjevn temperatur hele året. Men det fordrer selvfølgelig at en kan lage en brønn eller har tilgang på en frostfri vannkilde.

Lenke til kommentar

Vi har gått for vann-vann i vårt hus. Huset er fortsatt under oppføring, så kan desverre ikke si noe om hvordan dette fungerer i praksis. Vi valgte jordvarme, da vi hadde plass på tomten til dette. Samme prinsipp som å bore en brønn, bare at man legger slangen spredt utover et stort område istedenfor å trykke den ned i et dypt hull.

Hører flere prate om dårlig effekt ved lave temperaturer når de har luft/luft eller luft/vann - dette skal, som nevnt, være bedre ved et vann/vann-system.

Lykke til med valget av varmesystem!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...