Sandsvei Skrevet 3. februar 2010 Del Skrevet 3. februar 2010 (endret) Hei! Jeg skal søke Jus til høsten og håper på en fremtidlig jobb som advokat/dommer el. Har lest at man trenger plettfri vandel, og har derfor er par spørsmål angående det. Når jeg var 16 år ble jeg og tre andre kompiser tatt for innbrudd på en barneskole. Vi ble innkalt til avhør og deretter konfliktrådet som gav beskjed om at vi kunne ta en runde med samfunnsstraff og ikke bli dømt for noe(en second chance kan man si). Vi skulle ikke få noe på rullebladet. Når jeg var 18 år ble jeg anmeldt at tollvesenet for innførsel av ulovlige legemidler. Jeg ble innkalt til avhør og forklarte at dette var kosttilskudd som ikke var godkjent i Norge, men ikke dopingmiddler/narkotika el. Dette skulle de sjekke og kontakte meg snarest mulig. Utfallet ble at jeg aldri hørte noe fra dem før 1 år etterpå om at saken var henlagt pga bevisets stilling. Jeg avga ikke bilde/fingeravtrykk eller blei dømt. Så jeg lurer bare på om jeg har ødelagt kjangsen min for en karriere som advokat, eller om jeg bare kan kjøre på. Endret 3. februar 2010 av Sandsvei Lenke til kommentar
bruktCDplate Skrevet 4. februar 2010 Del Skrevet 4. februar 2010 Dette er vel noe du kan få sjekket på Politistasjonen? Står ingenting om plettfri vandel på opptakskravene til Advokat. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 4. februar 2010 Del Skrevet 4. februar 2010 Det har vel å gjøre med at jobbfeber og de sidene der generelt suger balle. http://www.tilsynet.no/oslo/tilsynet.nsf/i...15?OpenDocument -Politiattest i original, som ikke er eldre enn 3 måneder. http://www.advokatforeningen.no/Drift-av-a...vokatbevilling/ Hederlig vandel Hva som vil si "hederlig vandel" aner jeg ikke. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 5. februar 2010 Del Skrevet 5. februar 2010 http://www.tilsynet.no/oslo/tilsynet.nsf/i...45?OpenDocument 2.2 Hederlig vandel (jf. domstolloven § 220 fjerde ledd første punktum og § 223 annet ledd annet punktum). Hederlig vandel skal alltid dokumenteres ved politiattest av ny dato i original (jf. lov 11.6.1971 nr. 52 om strafferegistrering). Det er ikke tilstrekkelig å fremlegge en attest utstedt av advokat eller andre om at søkeren har ført en hederlig vandel. Vandelen undersøkes ikke i videre utstrekning enn politiattesten måtte gi grunnlag for. Selv om politiattesten viser at søkeren har begått straffbare handlinger, innebærer det ikke automatisk at vandelskravet ikke er oppfylt. Det må foretas en konkret vurdering. Man bør være spesielt oppmerksom på økonomiske forbrytelser som f.eks. underslag og bedrageri. Dette har sammenheng med at advokater ofte vil behandle midler tilhørende andre. Heller ikke soning av fengselsstraff vil automatisk medføre at søknad om bevilling eller autorisasjon avslås. For eksempel har det vært gitt bevilling til søker som har sonet straff for promillekjøring. På den annen side må også bøtestraffer tillegges vekt ved vurderingen av vandelskravet. Dersom vedkommende er bøtelagt flere ganger vil det kunne være til hinder for at vandelskravet anses oppfylt. Vandelskravet må også vurderes i relasjon til normen i domstolloven § 230 første ledd nr. 1 "gjør seg skyldig i forhold som gjør vedkommende uskikket eller uverdig til å drive advokatvirksomhet, eller som gjør at vedkommende mister den tillit som er nødvendig i yrket". I henhold til § 220 fjerde ledd annet punktum og § 223 annet ledd tredje punktum er det et vilkår for at advokatbevilling eller autorisasjon kan gis, at det ikke foreligger forhold som etter § 230 ville ført til at bevillingen/autorisasjonen ville blitt kalt tilbake eller satt ut av kraft. Vandelsspørsmålet bør for øvrig etter departementets mening vurderes strengere når det gjelder spørsmålet om å gi autorisasjon eller advokatbevilling enn når det er spørsmål om å tilbakekalle en advokatbevilling. Et tilbakekall av bevillingen vil frata advokaten hans mulighet til å fortsette i sitt yrke. Dette vil som oftest være mer inngripende enn et avslag ved søknad om adgang til et yrke. Tidsforløpet vil spille inn ved vurdering av om vandelskravet er oppfylt. Den vekt man tillegger et eller flere straffbare forhold vil avta med tiden, dersom det ikke senere er oppstått nye forhold. Hvor lang tid som bør ha gått, må vurderes i det enkelte tilfelle. En viss veiledning kan finnes i en dom inntatt i Rettstidende 1979 s. 695. Dersom en søknad avslås fordi vandelskravet ikke er oppfylt, bør det ikke gis uttrykk for at det kan søkes på ny etter en nærmere angitt tid. Søknaden bør avslås "på det nåværende tidspunkt" e.l. med mindre det straffbare forhold er så alvorlig at en søknad om advokatbevilling eller autorisasjon aldri vil bli innvilget. Du blir jo uansett alltid jurist da, så en slik utdannelse er ikke bortkastet. I ditt tilfelle så har du ingenting på vandelen din. Når det gjelder stillinger i f.eks. påtalemakten så krever de plettfritt vandel. Lenke til kommentar
Sandsvei Skrevet 5. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2010 Takker for utfyllende svar. Fikk svar på det jeg lurte på Lenke til kommentar
aluxez Skrevet 6. februar 2010 Del Skrevet 6. februar 2010 Tror du overvurderer advokat/dommer-yrket. Dette er faktisk en veldig liten del av jussen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå