Gå til innhold

Sparing i Nordax Finans

PelsJakob

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg registrerer at et svensk selskap, Nordax Finans, tilbyr rente på 4,5 % på sparing opp til 400 000 kr. Dette er skyhøyt over det norske banker tilbyr. De er imidlertid ikke en del av det norske banksystemet, så i praksis fungerer det slik at man overfører penger til deres konto, og man sender brev eller faks når man vil ta ut pengene. Det kan altså ta opp mot en uke å ta ut penger.

I denne forbindelse har jeg noen spørsmål:

1. Er det noen som har erfaringer med Nordax Finans og hvordan systemet fungerer?

2. Står pengene på konto som norske kroner, eller kommer det et ekstra risikoelement inn i form av valutasvingninger? (Jeg tenker da på forholdet mellom den norske og den svenske kronen.)

I utgangspunktet virker jo tilbudet svært godt, men samtidig er det selvsagt en fordel å ha alle pengene samlet i en bank, spesielt siden man da kan ta ut penger fra høyrentekontoen når som helst.

På forhånd takk for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du oppretter en NOK-konto i Nordax, og har dermed ingen valutarisiko på innskuddet direkte. At det er en svensk bank er irrelevant i denne sammenhengen – f.eks. har jeg USD-konto i DnBNOR. Det svenske bankgarantifondet har imidlertid en øvre grense på €50000, så der er det jo en implisitt valutarisiko dersom du skal sette inn noe i nærheten av maksimumsbeløpet.

(I tillegg kommer en mer indirekte risiko – jfr. Icesave, men her er den formodentlig marginal.)

Lenke til kommentar
Du kan maximalt få motsvarande 50 000 euro per institut, dock lägst 500 000 kronor.

https://www.insattningsgarantin.se/sv/Insat...gerar-garantin/

Jeg forstår dette dit hen at det er en viss diversifisering av denne implisitte valutarisikoen, med tanke på at man får mellom 500 000 svenske kroner og 50 000 euro tilbake ved en eventuell konkurs. (For øyeblikket mellom 400 og 420 000 NOK.) Da forutsetter jeg at SEK og EUR ikke endrer seg proporsjonalt, men det er vel også en sannhet med modifikasjoner. I praksis er det altså fortsatt et lite usikkerhetsmoment som en risikoavers sparer som meg ikke setter pris på. :) Samtidig er det jo sjelden at valutakursen svinger veldig mye fra dag til dag, så i utgangspunktet burde det bare være å følge med litt og heller redusere innskuddet om det blir nødvendig.

Når det gjelder den indirekte risikoen du nevner, er det et godt poeng. Selv om man skulle tro at forholdet mellom Norge og Sverige er tett nok til at det ikke burde oppstå en tilsvarende situasjon her, er det et element i vurderingen.

Takk for svar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...