Knut_F Skrevet 3. februar 2010 Del Skrevet 3. februar 2010 Jeg prøver å lage en combobox i microsoft access som henter verider fra en tabell. Det jeg ønsker er at hvis verdien går igjen flere ganger i tabellen, så vil jeg bare at den vises en gang i comboboxen! Er det mulig å gjøre dette på en enkel måte, eller må man kode et eget filter? Lenke til kommentar
quantum Skrevet 3. februar 2010 Del Skrevet 3. februar 2010 Jeg prøver å lage en combobox i microsoft access som henter verider fra en tabell. Det jeg ønsker er at hvis verdien går igjen flere ganger i tabellen, så vil jeg bare at den vises en gang i comboboxen! Er det mulig å gjøre dette på en enkel måte, eller må man kode et eget filter? Hvis du henter ut verdiene med en sql-setning kan du prøve med "select distinct blablabla ..." istedenfor "select blablabla ..." Lenke til kommentar
Knut_F Skrevet 3. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2010 Hvis du henter ut verdiene med en sql-setning kan du prøve med "select distinct blablabla ..." istedenfor "select blablabla ..." Skal prøve på det:D SELECT DISTINCT [Tabell1].[iD], [Tabell1].[Prosjekt] FROM Tabell1 ORDER BY [Prosjekt]; Prøvde dette. Men den laster fortsatt opp alle verdiene, selv om de er like! Lenke til kommentar
Knut_F Skrevet 3. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2010 Hvis du henter ut verdiene med en sql-setning kan du prøve med "select distinct blablabla ..." istedenfor "select blablabla ..." Takk nå funker det som bare juling. Brukte denne setningen SELECT DISTINCT [Tabell1].[Prosjekt], [Tabell1].[Prosjekt] FROM Tabell1 ORDER BY [Prosjekt]; Lenke til kommentar
quantum Skrevet 3. februar 2010 Del Skrevet 3. februar 2010 Hvis du henter ut verdiene med en sql-setning kan du prøve med "select distinct blablabla ..." istedenfor "select blablabla ..." Takk nå funker det som bare juling. Brukte denne setningen SELECT DISTINCT [Tabell1].[Prosjekt], [Tabell1].[Prosjekt] FROM Tabell1 ORDER BY [Prosjekt]; I den første varianten kommer alle verdiene med fordi ID er unik, antar jeg? Distinct sørger for at du ikke får like rader, men du kan få med like verdier i enkelt-kolonner, som Prosjekt-kolonnen. I den andre bruker du bare Prosjekt så da unngår du duplikater i den kolonnen. Men du har den med to ganger fordi comboboxen trenger et key-value-par elns. da? Lenke til kommentar
Wattengård Skrevet 4. februar 2010 Del Skrevet 4. februar 2010 Aner jeg at noen ikke har normalisert modellen sin nok og skriver inn Prosjekt som en streng for hver record istedet for å ha Prosjekter i en egen tabell og bare referere til den med en nøkkel? -C- Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå