Gå til innhold

[Løst]Ikke vise dupliserte verdier

Anbefalte innlegg

Jeg prøver å lage en combobox i microsoft access som henter verider fra en tabell. Det jeg ønsker er at hvis verdien går igjen flere ganger i tabellen, så vil jeg bare at den vises en gang i comboboxen! Er det mulig å gjøre dette på en enkel måte, eller må man kode et eget filter?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg prøver å lage en combobox i microsoft access som henter verider fra en tabell. Det jeg ønsker er at hvis verdien går igjen flere ganger i tabellen, så vil jeg bare at den vises en gang i comboboxen! Er det mulig å gjøre dette på en enkel måte, eller må man kode et eget filter?

Hvis du henter ut verdiene med en sql-setning kan du prøve med "select distinct blablabla ..." istedenfor "select blablabla ..."

Lenke til kommentar
Hvis du henter ut verdiene med en sql-setning kan du prøve med "select distinct blablabla ..." istedenfor "select blablabla ..."

Skal prøve på det:D

SELECT DISTINCT [Tabell1].[iD], [Tabell1].[Prosjekt] FROM Tabell1 ORDER BY [Prosjekt];

Prøvde dette. Men den laster fortsatt opp alle verdiene, selv om de er like!

Lenke til kommentar

Takk nå funker det som bare juling. Brukte denne setningen

SELECT DISTINCT [Tabell1].[Prosjekt], [Tabell1].[Prosjekt] FROM Tabell1 ORDER BY [Prosjekt];

Lenke til kommentar

Takk nå funker det som bare juling. Brukte denne setningen

SELECT DISTINCT [Tabell1].[Prosjekt], [Tabell1].[Prosjekt] FROM Tabell1 ORDER BY [Prosjekt];

I den første varianten kommer alle verdiene med fordi ID er unik, antar jeg? Distinct sørger for at du ikke får like rader, men du kan få med like verdier i enkelt-kolonner, som Prosjekt-kolonnen.

I den andre bruker du bare Prosjekt så da unngår du duplikater i den kolonnen. Men du har den med to ganger fordi comboboxen trenger et key-value-par elns. da?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...