Scyper Skrevet 3. februar 2010 Del Skrevet 3. februar 2010 har fått i oppgave på skolen og finne ut hva våpen har og si for naturvitenskapen, noen som vet noe om emne ? Lenke til kommentar
Sondring Skrevet 3. februar 2010 Del Skrevet 3. februar 2010 har fått i oppgave på skolen og finne ut hva våpen har og si for naturvitenskapen, noen som vet noe om emne ? Sikker vinner i moderne tid er vel atomvåpenet. Penger fra det militære medførte at teoretisk fysikk ble praktisk fysikk. Et annet godt tema er kulebaner, som det militære ville ha estimert nøyaktig for bombekasterene sine. Lenke til kommentar
SirDrinkAlot Skrevet 3. februar 2010 Del Skrevet 3. februar 2010 Ingenting, naturvitenskapen har kanskje noe å si for våpen. Lenke til kommentar
Sondring Skrevet 3. februar 2010 Del Skrevet 3. februar 2010 Ingenting, naturvitenskapen har kanskje noe å si for våpen. Nja, forskning som fikk midler fra det militæret har drevet frem naturvitenskapen? Lenke til kommentar
Stjernestøv Skrevet 3. februar 2010 Del Skrevet 3. februar 2010 Vi må kanskje definere hva naturvitenskap innebærer først: Vitenskapene som regnes til naturvitenskapene, er:astronomi biologi fysikk geologi kjemi. Denne listen er ikke utfyllende, i og med at disse vitenskapene overlapper med hverandre, og at det har oppstått mange forskningsfelt langs disse skjæringslinjene. Eksempler er astrofysikk, biogeografi, geofysikk eller mineralogi. Medisin og psykologi er i en viss særstilling. Sammen med mange andre vitenskaper som er viet mennesket, regnes disse vanligvis til samfunnsvitenskapene. I den grad medisin og psykologi bruker naturvitenskapelige metoder (biologi, kjemi, fysikk) i sine undersøkelser av mennesket, kan de imidlertid også regnes til naturvitenskapene. Matematikk er et viktig hjelpemiddel for samtlige naturvitenskaper, men regnes ikke selv som naturvitenskap (jf. realfag), da matematikk ikke er empirisk. wikipedia Forskning på våpenutvikling har betydd mye for vitenskapen, særlig fysikk og kjemi. Utviklingen av kjernekraftvåpen har som sagt vært svært betydningsfull for forståelsen av kvantefysikk. Sikkert noen som har mer å fylle ut med her etter hvert Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 3. februar 2010 Del Skrevet 3. februar 2010 Ingenting, naturvitenskapen har kanskje noe å si for våpen. Jeg tolker spørsmålet dithen at de lurer på hva penger/ressurser satt av til våpenutvikling har betydd for utvikling innen naturvitenskapen. Og det er ganske betydelig. Lenke til kommentar
Scyper Skrevet 4. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2010 Ingenting, naturvitenskapen har kanskje noe å si for våpen. Jeg tolker spørsmålet dithen at de lurer på hva penger/ressurser satt av til våpenutvikling har betydd for utvikling innen naturvitenskapen. Og det er ganske betydelig. eksempler ? Lenke til kommentar
ole_marius Skrevet 4. februar 2010 Del Skrevet 4. februar 2010 Vel... Bio-våpen er jo i dirkete kontakt med naturvitenskapen... Lenke til kommentar
Sondring Skrevet 4. februar 2010 Del Skrevet 4. februar 2010 (endret) Kan ta en titt på denne siden: http://en.wikipedia.org/wiki/Military_funding_of_science Edity: Militær backing av forskning og konstruksjon var jo opptil nylig så stor at man lagde en egen tittel for ingeniører som ikke drev med militære formål: Sivil Ingeniøren (fritt oversatt fra Civil Engineer) Endret 4. februar 2010 av Sondring Lenke til kommentar
Scyper Skrevet 4. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2010 Vel... Bio-våpen er jo i dirkete kontakt med naturvitenskapen... ja, er klar over det, men 1 ting er vel litt lite ? Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 4. februar 2010 Del Skrevet 4. februar 2010 Jeg tolker spørsmålet dithen at de lurer på hva penger/ressurser satt av til våpenutvikling har betydd for utvikling innen naturvitenskapen. Og det er ganske betydelig. eksempler ? Utviklingen av bl.a. radar, sonar og tildels laser, kan vel i stor grad spores tilbake til militær forskning og formål, vil jeg anta.. Og som allerede nevnt; kjernevåpen>atomfysikk. Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 5. februar 2010 Del Skrevet 5. februar 2010 Et litt morsomt (for mattenerder) eksempel er utviklingen av den matematiske teorien optimal kontroll-teori. Det russiske strategiske rakettvåpenet trengte å finne ut hvordan de kunne få raketter til å gå lengst mulig med en viss mengde drivstoff osv og "kommanderte" russiske matematikere til å finne teorien som kunne vise det. Optimal kontrollteori er senere tatt i bruk i finansverden og omtales der som "rocket science".. Men dette er matematikk og strengt tatt ikke naturvitenskap.. Lenke til kommentar
Sondring Skrevet 7. februar 2010 Del Skrevet 7. februar 2010 Men dette er matematikk og strengt tatt ikke naturvitenskap.. Oi, jeg protesterer! Matematikk er jo en av de grunnpillarene vi baserer hele vår vitenskap på Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 7. februar 2010 Del Skrevet 7. februar 2010 Men dette er matematikk og strengt tatt ikke naturvitenskap.. Oi, jeg protesterer! Matematikk er jo en av de grunnpillarene vi baserer hele vår vitenskap på Og så? Det regnes vanligvis ikke som naturvitenskap likevel. Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 7. februar 2010 Del Skrevet 7. februar 2010 Jeg får bare henvise til det samme wikipedia-sitatet som The Metal God siterte tidligere i tråden: Matematikk er et viktig hjelpemiddel for samtlige naturvitenskaper, men regnes ikke selv som naturvitenskap (jf. realfag), da matematikk ikke er empirisk. wikipedia Lenke til kommentar
Sondring Skrevet 7. februar 2010 Del Skrevet 7. februar 2010 Jeg får bare henvise til det samme wikipedia-sitatet som The Metal God siterte tidligere i tråden Ack, man lærer noe nytt hver dag Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå