Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Mekanisk nettverksswitch/splitter og hdmi-switch

Anbefalte innlegg

Trenger en mekanisk nettverksswitch/splitter, altså en duppedings jeg ved en knapp eller bryter skifter strømledende krets slik at jeg kan dele en port i ruteren på to noder. Jeg finner ikke en slik en noen sted og har ikke lyst til enda en boks som krever strøm i TV-benken min. Noen som vet hvor man kan få fatt i slike?

Trenger en tilsvarende dings for HDMI.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror heller du bør vurdere en lag-3 svitsj for å skille forskjellige nettverk.

En mekanisk sak har den ulempen at den vil være uegnet for høye frekvenser. Dvs det kan hende det virker dersom du tvinger hastigheten på tilknyttet nettverkskort til Mb/s. Men dog ikke anbefalt.

Tenker et relé fra det gamle televerket er noe slik du er ute etter.

Lenke til kommentar

Har ingen behov for å skille nettverkene.

Oppsettet er slik:

- En bredbåndsruter med dhcp

- En mediacenter pc

- Xbox 360

Jeg ønsker at begge skal ha kablet tilkobling til nettverkspunktet, men har ingen behov for å ha dem tilknyttet samtidig. Mao. så går jeg bort til duppedingsen og switcher en bryter når jeg skal skifte fra pc til xbox.

Et relè høres riktig ut. Hvor får man tak i noe slikt?

Lenke til kommentar

Er skeptisk til den dingsen det blir linket til lenger oppe da det ser ut til at den splitter/kobler sammen 8 og 8 ledere i begge utgangene. Noe som blir feil. Men vanskelig å avgjøre ut i fra bildet siden vi ikke ser koblingsskjema eller bak på begge.

Men, denne fra Clas Ohlson derimot vil fungere. Du vil da trenge to utganger fra routeren også.

Endret av nomore
Lenke til kommentar
Den dingsen som det er linket til over vil i et normalt oppsett ikke fungere i det hele tatt.

Er du helt sikker? Leste nå om en som hadde nettop en slik en. Derfor linket jeg til den dingsen :)

Jeg ville nå ha testet siden den er "gratis"

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar
Er du helt sikker? Leste nå om en som hadde nettop en slik en. Derfor linket jeg til den dingsen :)

Har korrigert innlegget mitt. Er ikke sikker, men veldig skeptisk.

Ser andre selger de i 2-pack, så antar det fungerer likt med løsningen fra Clasern.

Men man må jo gjette en smule, siden beskrivelsen er noe tynn.

Jeg antar den splitter opp kabelen i 2 * 2 par og da burde den holde for 100Mbit. Man må selvsagt ha en i hver ende og to korte kabler i switchen.

Årsaken til at eg er skeptisk er at eg mistenker den dingsen kun er to slike. Noe som ikke vil fungere.

OK, jeg skjønner skepsisen, for det er dårlig med dokumentasjon.

Lenke til kommentar

Beskrivelsen er veldig tynn, og derfor vil eg heller fraråde enn anbefale. Det at den selges som to bør ikke være en garanti for at det fungerer som tiltenkt.

I tillegg, ut i fra bildene, er ikke utgangene merket, noe som antyder at det ikke er forskjell på de. Typisk er at de er merket med A/B eller 1/2, så det blir rett når man kobler de til.

Lenke til kommentar

Han skulle heller ikkje bruke internett på begge dingsene samtidig. Noe som øker sansynligheten for at det virker :)

Jeg har troa til det motsatte er bevist :thumbup:

Å være negativ/skeptisk til å begynne med har ikkje jeg noen god erfaring med. Jeg liker å prøve ting som folk ikkje har testet før eller som folk tror ikkje fungerer.

Ting må jo prøves før vi kan trekke en konklusjon. Hvis det ikkje fungerer, så er vi en erfaring rikere. Tråden har da gjort nytte for seg her på diskusjon.no / hw.no :woot:

Lenke til kommentar

Ok. For å beskrive hvorfor det ikke vil fungere dersom min mistanke er korrekt.

I en vanlig nettverkskabel(Cat5e) er det 8 ledere som er tvunnet parvis(derav TP, Twisted Pair). Vanlig nettverkskobling(10/100MB ethernet) bruker kun 4 av disse lederene, 2 og 2 parvis. Dette gjør at det er to par ledige i en vanlig nettverkskabel, og det er disse ledige parene som brukes når man kjører to tilkoblinger over samme kabel.

En normal kabelsplitter har to enheter. Noen produsenter lager disse like, andre produsenter lager de litt ulike(av tilfeldige eller praktiske årsaker). Hver av disse har da to tilkoblinger på den ene siden hvor selve utstyret kobles til, og en tilkobling der hvor den ene nettverkskabelen som skal splittes kobles til. For at dette skal fungere så må disse enhetene kun koble de to parene de skal inn mot kabelen. Dvs for eks for port A så er det leder 1, 2, 3 og 6 som kobles til(1 og 2 er ett par, 3 og 6 er et annet), mens port B bruker leder 4, 5, 7 og 8(hvor 4 og 5 er et par og 7 og 8 er et annet par). Da vil nettverkstrafikken til de to forskjellige enhetene kun gå på de tildelte parene uten å snakke med hverandre eller kortslutte.

Dersom man derimot bruker en vanlig splitter som ikke er beregnet på ethernet så vil alle lederene 1 til 8 være koblet lik på begge portene. Det vil dermed være en kortsluttning og ingen av enhetene som kobles til vil kunne klare å oppnå kommunikasjon. Og om vi ser på bildene til det første forslaget så ser vi at alle "pinnene" er tilstede i hver port. Dette mener eg at er en sterk indikasjon på at dette er en splitter som ikke er beregnet på ethernet.

Så for guds skyld, trådstarter kan gjerne prøve seg frem. Det har eg ingenting i mot. Det kan du også Nizzen, men eg håper eg nå med dette innlegget har klart å forklare og gjøre det forstått hvorfor dette ikke vil fungere i praksis, dersom mistanken min er rett. Men dere må gjerne prøve selv, kaste bort pengene og komme tilbake hit og lure på hvorfor det ikke fungerer når det ble foreslått i en tråd på diskusjon.no.

Og strengt tatt handler det ikke om negativitet. Om eg vil spare penger og bare ha 3 hjul på bilen min så kan eg ikke kalle andre som forteller meg det ikke fungerer for negative?

Endret av nomore
Lenke til kommentar
Den rimeligste løsningen er jo å splitte kabelen selv. Koble dobbelt sett på pinne 1-2,3-6 på begge sidene.

EDIT: HDMI switch http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.31806

Dobbelt sett? Hva mener du? :)

Det går fint ann å mekke dette selv, men da må man sørge for at Xbox'en kun bruker lederene 1, 2, 3 og 6 på begge sider og mediasenter maskinen på lederene 4, 5, 7 og 8. I praksis blir dette litt tungvindt og et sårt punkt.

Anbefaler heller to slike bokser fra Clas Ohlson evnt en liten switch(men da trengs strømforsyning).

Clas Ohlson har også en manuell HDMI switch, så får man begge tingene i samme butikk :)

Lenke til kommentar
Den rimeligste løsningen er jo å splitte kabelen selv. Koble dobbelt sett på pinne 1-2,3-6 på begge sidene.

EDIT: HDMI switch http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.31806

Dobbelt sett? Hva mener du? :)

Det går fint ann å mekke dette selv, men da må man sørge for at Xbox'en kun bruker

Var vel litt knotete skrevet av meg. Mente par 1 og 2 på 1236 og par 3 og 4 på en annen rj-45 1236.

Problemet med en hjemmesnekret løsning kan være å holde parene samlet og vridd slik at det ikke blir for mange overføringsfeil. På den annen side er ikke alle løsninger man kjøper så veldig nøye konstruert heller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...