Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

bmw 520 24v problemer


djanrune

Anbefalte innlegg

heisann. var idag og såg på en bmw 520 jeg vurderer og kjøpe.

Han ville ha 10 lapper får den men nå er jeg ikke så erfaren med bmw så jeg vet ikke om dette rett og slett er får mye forhold til standen den var i. Varmeapperatet funket ikke og bilen bruker vann(toppakningen eller varmeregiter??)

på lavt turtal(kansje høyt også men hørte ikke det da) da var det på en måte som det var noen smell av og til i motoren da man ga gass. litt rust i kanaler og gjekkfester. Noen som vet om den er verdt 10k og om noen som vet hva problemene kan vere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde ikke giddet å begynne engang. Varmeproblemet er mest sannsynlig gåen vannpumpe, og det er nok der det lekker også. Kan også være termostathus som lekker. Hvor langt har den gått? Manuell eller automat? Smellelyder fra motor kan være så mye, men vis det er en med vanos kan det være synderen, vis ikke kan det være at det kommer olje i innsuget da dette er et problem på disse. Kan også være slitt kamaksel. Ville egentlig aldri begynt på det der, med mindre du kan fikse mye på bil selv. Er nok et prosjekt det der, da motor mest sannsynlig må sjekkes og kontrolleres for slitasje. Og rustsveising er jo ikke akkurat en billig affære heller.

Lenke til kommentar

blir både prosjekt og bruksbil, men har slått den i fra meg. Alt får mye med motor og slikt og gjør. litt rust hadde ikke gjort noe da jeg liker karrasori arbeid men og skru på bmw motorer er ikke noe gøy syns jeg da alt er så trangt ned i der :p

Lenke til kommentar

men er det noen som har noen tips til hva jeg bør se etter (standard feil på bmw?) da jeg skal se på bmw?

vet om rust i gjekkfester og ventiltikking, men er det mye mer jeg bør være obs på? Skal se på en til idag :D

har aldri hatt bmw før så jeg kjenner ikke merket ut og inn enda så tips er til stor hjelp :p heh

Endret av djanrune
Lenke til kommentar

Rust er ikke største problem på disse, da det som oftest bare er kanalene og gulvet som ruster. Lett å fikse og ikke direkte farlig så lenge det ikke får være der lenge. Ellers er kjølesystemet disse bilenes største problem, og vannpumpe har en tendens til å ryke rett før 200 000(på 24v ikke 12v da 12v har reim og vannpumpe nesten alltid byttes med reim. 24v har kjede og dermed er det ikke mange som tenker på vannpumpen). Så sjekk etter ulyder og lekkasje derfra. Ellers har radiatoren en tendens til å lekke i sjøten mellom ekspasjonstanken og radiator. Pass på at motor ikke går varm på tomgang da det kan være sprekk i toppen eller den kan være skeiv. Ventiltikking er ikke noe å bry seg om, da det er typisk på 12v bmwmotorene. Ellers det standarde som olje i kjølevæske, kjølevæske i oljen, at motor ikke har skumle ulyder, ulyder ved kjøring spesielt på ugjevn vei. Vis det er automat sjekk om den "slår" i gir, for da er lammeller slitt. Disse automatkassene går på såkalt "evighetsolje", men bør byttes på 200 000. Manuellkassene har en tendens til å bli veldig slarkete, og overføringene der pleier som oftest å bli VELDIG slitt og det er vanskelig å gire. Tja. Er det m20 motoren (12v, 129hk(24v 150hk)) så er det greit å få vite når reim ble byttet sist, da jeg har opplevd at mange er slurvete på dette og plutselig får man registerras.

 

Ble litt mye dette, men håper det er litt til hjelp ;)

Lenke til kommentar

Bare hyggelig :D Lykke til med kjøp av bmw! E34 er fantastiske biler og kjøre! Forrsten, sjekk etter slark i styring også, typisk på disse pga det er styresnekke og ikke tannstang.

Btw bli medlem på bimmers.no når du får kjøpt :D Kan være lurt å sjekke salgsdelen av forumet der også, mye bra bmwer til salgs!

Lenke til kommentar

er medlem i bimmers :p

har letet litt men alt ligger så langt unna og har ikke førerkort akkurat nå så blir ofte litt langt og reise og hente dei som er gode og billige -.-

men gode er dei og kjøre :p prøvekjørte den jeg såg på igår og den var som en drøm og kjøre :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...