Gå til innhold

GT5 utsatt igjen!

LucarioX

Anbefalte innlegg

- Vi håper på «Gran Turismo 5» før jul

Sony-topp med mer dårlig nytt rundt Polyphony Digitals gigantproduksjon. Ikke hold pusten i påvente av PS3-bilsimulatoren.

1265112760669_935.jpg

Det kan bli enda lengre ventetid på det svært etterlengtede bilspillet. Foto: Polyphony Digital

Mengden av dårlige nyheter rundt «Gran Turismo 5» ser ikke ut til å stanse med det første.

For to uker siden tikket det ut meldinger om at den japanske lanseringen, opprinnelig planlagt til mars, var satt på vent. Årsaken som da ble oppgitt var at utviklerne i Polyphony Digital hadde støtt på «produksjonsmessige problemer» på oppløpssiden.

Spillet, som først ble annonsert på E3 i 2006 og vært i produksjon de siste fem årene, har hatt en særdeles trøblete, lang og dyr utvikling. Spillet har ifølge regissør Yamachi kostet 60 millioner dollar å lage. Og taksameteret ser ikke ut til å stanse med det første.

En Sony-topp i Portugal, James Armstrong, heller nå mer kaldt vann over GT-fansen.

Armstrong sier til spanske Canaris Al Dia (via GT Planet) at man «håper spillet er ute en gang til høsten, før jul».

Ikke overraskende slår han fast at en konkret lanseringsplan for spillet enda ikke eksisterer.

Hvorfor Armstrong likevel velger å snakke om temaet, får nesten bli opp til Sony internt å finne ut av - men dette er nok til å skake opp PS3-eiere som har ventet lenge på dette bilspillet.

Utålmodige

Med nyheter om at PS3-simulatoren fortsatt kan være flere måneder unna, er det kanskje på sin plass å minne om at Turn 10s Xbox 360-simulator har klart å få ut tre Forza Motorsport-spill på tiden Polyphony Digital har brukt mellom «Gran Turismo 4» og «GT 5», om man ser bort fra det relativt forglemmelige «Gran Turismo» på PSP som ble sluppet i fjor høst.

Kommentarfeltet på fansiden GT Planet bobler over av kraftige meninger etter dagens nyheter.

- Begynner virkelig å miste tålmodigheten. Hvis dette er sant så kommer jeg til å bytte inn PS3'en og spillene for å kjøpe en 360 og Forza 3, skriver brukeren GT Fanatec i kommentartråden.

- Hvis det ikke slippes før sommeren, kommer jeg ikke til å kjøpe GT5. Jeg kan ikke fatte hvordan et spill som nesten var ferdig i fjor trenger 12 måneders utsettelser! Sony må gi dem en DEADLINE, for dette begynner å bli en VITS! Husk: Dette var planlagt som en lanseringstittel, skriver IREWolfman.

(VG NETT 02.02.2010 kl. 15:44, Sist oppdatert 02.02.2010 kl. 15:45)

http://www.vg.no/spill/artikkel.php?artid=583842

Ingen tvil om at dette lar vente på seg, kanskje før jul er altså det nyeste nå. Blir vel til at man må vente helt til sommeren/høsten 2011, hvertfall for oss her på berget. Turn 10 har rukket tre spill (med super kvalitet), kanskje fire, på tiden Sony har brukt på et! På en annen side bygger Sony opp et helt nytt grunnfundament slik jeg har forstått det, som gjør det enklere å lansere nye spill i serien hyppigere etter at dette først er ute. Uansett, forventningene er høye og de får ikke akkurat mindre å leve opp til av dette :)

Hva mener forumfolket?

Endret av LucarioX
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har en sånn rar bismak av at Polyphony ble ferdig med grafikk motoren i spillet for kanskje ett år siden. De bildene man ser er jo still photo som får full AA osv. For jeg synes grafikken ser unektelig pen ut, men da lurer jeg liksom på om det vil se utdatert ut når det først kommer.. Er jo ganske mange andre elementer som er viktig her også kontra grafikken som kjøre egenskaper osv, men siden de bruker så lang tid på og produsere det, skal det bli ett spill som kan holde i 10 år da? er sikker på at utviklings kostnadene til dette spillet er skyhøye, og da tar det nok kansjke et par år før sony i det hele tatt tør og sette den på Platinum listen av spill kun for og tjene opp brukte penger.. (defintivt, er vel ingen tvil om at denne tittelen uansett kommer til og selge bra, men though...) hva vet man? jeg bare lufter jeg :p

Lenke til kommentar
Merkelig å kalle det utsettelse når det ikke har fått en offisiell dato.

Det hadde jo fått dato da,var jo i mars engang:p.Så bestemmer de seg og vente enda mer.idioter de.Når folket har venta så lenge så burde de prøve og få det ut så fort som mulig istedet for så bare drøyer de mer og mer.Så kommer høsten og så står det at det kommer til og bli utsatt igjen.Så kommer folk til og gå apeshitt pga forventningene.

Meg selv gleder meg til gt5,men synes det burde kommer ut i løpet av q2 værtfall. Personlig så driter jeg i skademodellering bullshittet,jeg vil bare ha gt5 som jeg er vant til,masse racing,tuning osv.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-NIoHlfL

Nei, det ble annonsert på TGS 09 at spillet ville komme ut i Japan i løpet av mars, europeisk og amerikansk utgivelsdato har aldri vært nevnt. Lokaliseringen av spillet henger trolig en del etter, utsettelsen i Japan kan kanskje peke mot en lansering samtidig over hele verden. Når spillet ble utsatt i Japan, ble det også sagt at utsettelsen ikke ville påvirke den amerikanske/europeiske lanseringen.

Det er for øvrig ikke snakk om noen ny utsettelse, i og med spillet ikke har noen dato etter utsettelsen av den japanseke lanseringen som ble offentliggjort tidligere i år. Dette er mer en uformell presisering for når vi kan forvente at spillet kommer.

Lenke til kommentar
Korrekt, men Polyphony eies vel og merke av Sony.

Korrekt, men Polyphony lager vel og merke spillet, slik at det blir feil uansett.

Microsoft har gitt ut 3 Forza spill på den tiden Sony har gitt ut 1 Gran Turismo spill + GT mobile og det motorsykkelspillet jeg ikke husker navnet på.

PD har tidligere også klart å levere 3 spill på kort tid. GT ble lansert i 97, så kom GT2 i 99. GT3 kom i 2001, mens det drøyde helt til 2005 før at GT4 kom ut.

Men hvorfor draes Turn 10 egentlig inn i diskusjonen? :p

andr3asb: Joda, utviklingen av GT5 har selvfølgelig kostet noen kroner, men så dro også salget av GT5 Prologue inn stort sett inn hele budsjettet :p Så du trenger ikke være redd for at PD plutselig er blakke.

Lenke til kommentar
Men hvorfor draes Turn 10 egentlig inn i diskusjonen? :p

Fordi Turn 10 er eneste firma med en serie som virkelig kan sammenlignes GT-serien, således kanskje eneste virkelige konkurrent :) Det er ikke nødvendigvis bare positivt for PD at erkerivalen har rukket å gi ut tre spill (som alle har motatt strålende kritikk) mens de fortsatt har jobbet på ett. Slikt kan sette preg på merkevaren også, da det blir mer snakk om Forza og mindre om GT.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...