Mojo Pin Skrevet 2. februar 2010 Del Skrevet 2. februar 2010 (endret) swap Endret 23. januar 2012 av Mojo Pin Lenke til kommentar
gxi Skrevet 3. februar 2010 Del Skrevet 3. februar 2010 (endret) Ville testet det ut. Komponentvideo kan kjøre 1080p uten problemer med god sender, god kabel og god mottaker. Dersom alle disse er oppfyllt vil komponentvideo gi feilfritt bilde på i vertfall opp til 1080p. Det som desverre er et faktum er at spillere og enheter ofte støtter komponentvideo, men med vilje degraderer kvaliteten for at den ikke skal brukes (fordi den ikke har kopisperre/kryptering/HDCP). Jeg vet ikke helt hva som ligger i "HD-lyd", men jeg tviler på at akkurat den delen er noe avgjørende for lydkvaliteten i et "greit" anlegg. Digital coax skal nok gi tilstrekkelig god lyd uansett (det er her viktig å bruke en skikkelig kabel, ikke en kabel beregnet for analog lyd, men det skal brukes samme type kabel som for kompositt eller komponent video (altså en 75ohm coax)) Endret 3. februar 2010 av gxi Lenke til kommentar
covah Skrevet 3. februar 2010 Del Skrevet 3. februar 2010 Jeg vet ikke helt hva som ligger i "HD-lyd", men jeg tviler på at akkurat den delen er noe avgjørende for lydkvaliteten i et "greit" anlegg. Digital coax skal nok gi tilstrekkelig god lyd uansett (det er her viktig å bruke en skikkelig kabel, ikke en kabel beregnet for analog lyd, men det skal brukes samme type kabel som for kompositt eller komponent video (altså en 75ohm coax)) Med "HD-lyd" menes de nye lydformatene som bla. BD støtter. Dvs. Dolby TrueHD og DTS HD Master Audio. For å overføre disse til forsterker, må man bruke HDMI. Det er ikke mulig å overføre dette via coax eller optisk. Lenke til kommentar
Junkers Skrevet 3. februar 2010 Del Skrevet 3. februar 2010 (endret) Du skriver ikke noe om hva slags receiver og høyttalere du har. Derfor blir det vanskelig å vurdere behovet ditt for HD-lyd. I et kvalitetsanlegg vil det være forskjell på disse lydformatene. Tror ikke du ser særlig stor forskjell på 720 og 1080 på en 32". Få noen til å bytte mellom formatene. Gjerne uten at du vet hva som er hva. (ikke bruk animasjonsfilm, det er ingen match for avspiller og skjerm) Dett kommer også litt an på hvor bra TVen er på oppskalering fra 720 til 1080. Post gjerne hvilke komponenter du har, da det sikkert er flere som vil unngå "fella" du har havnet i Endret 3. februar 2010 av Junkers Lenke til kommentar
Mojo Pin Skrevet 3. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2010 (endret) swap Endret 23. januar 2012 av Mojo Pin Lenke til kommentar
Junkers Skrevet 3. februar 2010 Del Skrevet 3. februar 2010 Takk for alle svar !! TV: Samsung LE32A656 Blu Ray: Panasonic DMP-BD35 Receiver: Onkyo TX-NR807 Høyttalere: Dali Concept 6 fronthøyttalere Da ville jeg prioritert HD-lyd. Lykke til Lenke til kommentar
Mojo Pin Skrevet 3. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2010 (endret) swap Endret 23. januar 2012 av Mojo Pin Lenke til kommentar
covah Skrevet 3. februar 2010 Del Skrevet 3. februar 2010 Både optisk og coax kan overføre vanlig DTS og DD lyd. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 3. februar 2010 Del Skrevet 3. februar 2010 (endret) Du merker ikkje forskjell på 720p og 1080p på ein 32" TV. Må opp rundt 50" før det er noko stort poeng med 1080p. Endret 3. februar 2010 av Zeph Lenke til kommentar
TheOats Skrevet 3. februar 2010 Del Skrevet 3. februar 2010 Du merker ikkje forskjell på 720p og 1080p på ein 32" TV. Må opp rundt 50" før det er noko stort poeng med 1080p. Jeg merker klart forskjell på PS3 og 360 når det kommer til oppløsningen på min 40 tommer. Men så sitter jeg ganske nærme da. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 3. februar 2010 Del Skrevet 3. februar 2010 (endret) På spel eller film? Forresten så er dei fleste spel på markedet i dag ikkje i 1080p, kun oppskalert. Endret 3. februar 2010 av Zeph Lenke til kommentar
TheOats Skrevet 3. februar 2010 Del Skrevet 3. februar 2010 (endret) På spel eller film? Forresten så er dei fleste spel på markedet i dag ikkje i 1080p, kun oppskalert. Spill. Da snakker jeg selvfølgelig om de som er 1080p. Vet ikke om noen som er det på 360, men det er en del "arcade" spill på ps3 som er det. Endret 3. februar 2010 av TheOats Lenke til kommentar
Mojo Pin Skrevet 3. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2010 Både optisk og coax kan overføre vanlig DTS og DD lyd. Men kan man høre på DTS med kun to fronthøyttalere (stereo) ? Lenke til kommentar
o0 Skrevet 4. februar 2010 Del Skrevet 4. februar 2010 hvorfor prøver du ikke begge deler og ser hva som blir best? jeg ville prioritert hdmi til bilde hvis det var jeg som skulle velge hvertfall... Lenke til kommentar
Junkers Skrevet 4. februar 2010 Del Skrevet 4. februar 2010 Både optisk og coax kan overføre vanlig DTS og DD lyd. Men kan man høre på DTS med kun to fronthøyttalere (stereo) ? Hva ? Har du bare to høyttalere i kino oppsettet ditt ? Når du nevnte kun frontene trodde jeg de var eksempler på lydkvaliteten. Du bør minimum ha en senter i tillegg, det er den viktigste høyttaleren. Det forandrer nok rekkefølgen på anbefalingen min ja. Bygg ut til 5 kanaler og evt sub, eller prioriter bildet når du kun kjører 2-kanals lyd. Lenke til kommentar
Mojo Pin Skrevet 4. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2010 Både optisk og coax kan overføre vanlig DTS og DD lyd. Men kan man høre på DTS med kun to fronthøyttalere (stereo) ? Hva ? Har du bare to høyttalere i kino oppsettet ditt ? Når du nevnte kun frontene trodde jeg de var eksempler på lydkvaliteten. Du bør minimum ha en senter i tillegg, det er den viktigste høyttaleren. Det forandrer nok rekkefølgen på anbefalingen min ja. Bygg ut til 5 kanaler og evt sub, eller prioriter bildet når du kun kjører 2-kanals lyd. Jeg spør i førsteposten hvor viktig HD-lyd er i et stereosystem. Er fullstendig klar over at 5.1 gir bedre lyd til film, men nå kan oppsettet mitt heller ikke kalles for et "kino oppsett". Det er en tv som primært brukes til å se tv, og som står midt i stuen jeg deler med kjæresten. Høyttalerne vil bli brukt ca 50/50 til film/musikk. Den viktigste grunnen til kjøp av receiver + høyttalere var å heve lyden fra TV-høyttalerne, samt få et ålreit musikkanlegg Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 4. februar 2010 Del Skrevet 4. februar 2010 Så sant dekoderen er klar over at du har stereooppsett og den må samle høgtalarane skal det gå bra. I staden for FR+FL+C+RR+RL blir det (FR+C+RR)+(FL+C+RL). Lenke til kommentar
Junkers Skrevet 5. februar 2010 Del Skrevet 5. februar 2010 Både optisk og coax kan overføre vanlig DTS og DD lyd. Men kan man høre på DTS med kun to fronthøyttalere (stereo) ? Hva ? Har du bare to høyttalere i kino oppsettet ditt ? Når du nevnte kun frontene trodde jeg de var eksempler på lydkvaliteten. Du bør minimum ha en senter i tillegg, det er den viktigste høyttaleren. Det forandrer nok rekkefølgen på anbefalingen min ja. Bygg ut til 5 kanaler og evt sub, eller prioriter bildet når du kun kjører 2-kanals lyd. Jeg spør i førsteposten hvor viktig HD-lyd er i et stereosystem. Er fullstendig klar over at 5.1 gir bedre lyd til film, men nå kan oppsettet mitt heller ikke kalles for et "kino oppsett". Det er en tv som primært brukes til å se tv, og som står midt i stuen jeg deler med kjæresten. Høyttalerne vil bli brukt ca 50/50 til film/musikk. Den viktigste grunnen til kjøp av receiver + høyttalere var å heve lyden fra TV-høyttalerne, samt få et ålreit musikkanlegg Ser at jeg overså en vesentlig liten info i første post ja Da kunne vi ha parkert diskusjonen for lengst. HD lyd har lite for seg i stereo oppsettet ditt, og på musikk vil jo ikke HD være en opsjon uansett. Bruk derfor HDMI kapasiteten til best mulig bilde til du evt. bygger ut til 5.1 blir mitt råd. Lenke til kommentar
Mojo Pin Skrevet 7. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2010 Da kunne vi ha parkert diskusjonen for lengst. HD lyd har lite for seg i stereo oppsettet ditt, og på musikk vil jo ikke HD være en opsjon uansett. Bruk derfor HDMI kapasiteten til best mulig bilde til du evt. bygger ut til 5.1 blir mitt råd. Okei, takk Og det vil ikke være et lydmessig tap å gå fra HDMI til optisk lydkabel? Lenke til kommentar
cFc Skrevet 7. februar 2010 Del Skrevet 7. februar 2010 På ps3'en iallefall så kan du få HD-lyd sendt over til forsterkeren over optisk, da tokanals. Hvis du lar spilleren ta seg av dekodingen av formatene. velg Lineær PCM 2 kanals samtlige frekvenser så har du (nesten*) makslydkvalitet på stereo. *Mange mener at det gir bedre lyd om man lar forsterkeren ta seg av kodingen med formatene, men om man hører forskjell på dette spørs jo. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå