Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjøpe brukt Mercedes

Anbefalte innlegg

Skal snart dra å hente en brukt 96 mod E-klasse, men det er noe som for meg til å lure litt. Bilen har en del småting som må ordnes i ettertid. Blant annet er det hull i eksospotta og den må trolig skiftes. Foringene på forstillingen må også bytte og coilen er ødelagt (ny følger med), så bilen kjører bare på pluggene.

Noen som kan estimere hva dette vil koste å få ordnet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først kan jeg jo si at bilen ikke vil starte med en ødelagt coil. Coilen forsterker opp spenningen, og om denne er ødelagt, får du ikke spenning til pluggene, eller ikke høy nok spenning. Hull i eksospotten er sånt man må regne med etter noen år. Foringer er også slitedeler. Det er en brukt bil, som er 14 år gammel. Du må regne med at den ikke er helt i toppform :-)

EDIT: Prisoverslag ja. Tipper en ny coil koster 2000 kr. Foringene kommer an på hvor mange, og hvilke. Mellom 1000 og 8000, i deler selvsagt. En eksospotte koster ca 5000 komplett. Så kommer verksted i tilegg om du ikke skrur selv. Regn 1 time per foring, 1 time på coil og 1 time på eksos. Timepris er ca 1100

Endret av -Selleri-
Lenke til kommentar
Forreassten,,. ham j eg kjøper bilaen fra er fra araberland, hater å værea stemlpende mens bord e e være bejymret??? Karen er 50ar og hade under 100 i inteakt i fjor,,

øæåøåæåøæå

Neida, ikke bekymre deg, han har sansynligvis tatt godt vare på drømmebilen sin, ville ikke du?

Lenke til kommentar
Ville hvertfall sjekket ekstra godt om alt som skal fungere faktisk gjør det.

Og hvordan hadde du planlagt å gjøre det?

Ting som bekymrer meg;

- Bilen selges for langt under listepris, fra ca 115 000 ned til 80 000.

- Ingen servicehefte

- 150 000 KM på telleren. Eier hevder dette kan dokumenteres?

- Eieren kommer fra midtøsten og har mye peiling på bil. Har hørt at disse gutta ofte 'mekker' sammen

vrak for å selge de videre. Rykter, men nok til å få hjerte mitt til å hoppe.

- En del ting som må fikses, blant annet endeledforinger, 4 bærekuler, eksospotte med flere hull.

Store pluss er;

- Meget fin pris

- Mye ekstra utstyr

- Bilen skal angivelig ha vært på rustkontroll i år. Null rust.

Lenke til kommentar

Tja, den er verdt det noen er villige å betale for den :p

Ser annonseteksten såvidt nevner noe rust, noe disse modellene har masse av. Sjekk dører, under pakningen.. samt ved bagasjeromslåsen, bøy deg ned og se opp over skiltet.

Jeg betalte 44.000 for min e200 1998 mod stasjonsvogn. Den har 250k på telleren. samt 60 mindre hester selvklart..

Lenke til kommentar

Mercedes er helt klart et merke du kan stole på. Men igjen spørs det litt hva eieren har "tuklet" med. Faren min kjøpte en E klasse for noen år tilbake som er 96 mod. Noen småfeil her & der, men bilen har holdt til dags dato. Faren min har alltid kjøpt Mercedes fordi det er et trygt kjøp, altså veldig gode biler. Selv om kostnadene kommer opp i 10 000,- vil jeg si det er verdt kjøpet :-)

- Men mangelen på serviceheftet osv er ikke så bra..

- Den eneste måten (som jeg vet om) å vite om bilen virkelig har gått 150 er rett & slett gjennom erfaring og følelsen du sitter med i bilen.

- At eieren kommer fra Midtøsten er ingenting å bekymre seg for så lenge du skriver en god kontrakt.

- Skadene/feilene på bilen kan koste litt, så det er noe du bør vurdere selv.

Lykke til :-)

Lenke til kommentar
Mercedes er helt klart et merke du kan stole på.

Jeg ville ikke konkludert med det så fort og lettvint. Hvis du ser på litt undersøkelser (eksempel) ligger ofte MB langt fra toppen. Kjenner også noen som kjøpte en E-klasse, riktig nok noen år nyere enn det som diskuteres (rundt 2005 kanskje?) , og den må nesten på verksted hver 4. måned pga elektronikkfeil. Poenget er bare at MB ikke er noe bedre enn gjennomsnittet, ihvertfall ikke nå, selv om de var bedre før. (Og se gjerne hva man bør være obs på på nevnte bil(fin, lang liste...))

Endret av grizzlyx
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+13412342564

Holder man en Mercedes stock så holder de vesentlig bedre enn de andre bilene etter det de jeg kjenner har erfart. Mulig disse bare har vært heldige med MB'en, da :)

Lenke til kommentar
Mercedes er helt klart et merke du kan stole på.

Jeg ville ikke konkludert med det så fort og lettvint. Hvis du ser på litt undersøkelser (eksempel) ligger ofte MB langt fra toppen. Kjenner også noen som kjøpte en E-klasse, riktig nok noen år nyere enn det som diskuteres (rundt 2005 kanskje?) , og den må nesten på verksted hver 4. måned pga elektronikkfeil. Poenget er bare at MB ikke er noe bedre enn gjennomsnittet, ihvertfall ikke nå, selv om de var bedre før. (Og se gjerne hva man bør være obs på på nevnte bil(fin, lang liste...))

Hvis du ser på undersøkelsene, ser du at E-klassen, C-klassen & S-klassen scorer ganske høyt. Gang etter gang ble nye E-klassen kåret til beste bil og ikke minst SIKRESTE. Men det jo de nye modellene ..

Når det gjelder elektronikk, så sier det jo seg selv. Dersom bilen er utstyrt med mye elektronikk vil det jo bli mye feil. Sånn er det jo med andre biler, f.eks. Audi. Jeg kjenner to eiere av noen verksteder, og de nærmest advarer mot å kjøpe Audi. Selv de som kjørte Audi før, valgte de heller å kjøpe en Mercedes ved neste anledning.

Så klart finnes det andre merker som kan være et alternativ, men du vil aldri kunne sammenlikne disse med Mercedes. BMW, Audi og de andre premium merken har langt mer feil enn Mercedes, og det vet de fleste :)

Lenke til kommentar

Nåja, nå har nå Mercedes litt feil, hvis ikke hadde jeg ikke hatt jobb. Når det er sagt så kan jeg si at på BoS hvor jeg jobber, så er det 90/95% Peugeot som kommer på Viking og Falcken sine biler. Typiske feil på nyere Mercedes er knekte fjærer. Dette har på en måte vært Mercedes sin svakhet når det kommer til slitedeler.

Rust har jo også blitt nevne, men når det her er snakk om 210 så føler ikke jeg at det kan understrekes nok, sjekk grundig!

Lenke til kommentar

Det du kan gjøre er og ringe statens vegvesen og få nr til dei siste eigerene før han og se om km standen hvirkelig stemmer.

Får det gjor min far da han skulle kjøpe bil og det viste seg absolutt at det ikke skulle stemme i det hele tatt. Bilen var oppført på telleren med 126000 og han som hadde den før han som har den nå(om han ikke har solgt den da far min ikke kjøpte den) han sa at bilen hadde gått 210 tusen km da han solgte den.

Så slikt bør du være obs på. Sjekk med statens vegvesen om du får navn og tlf nr. Vist du ikke får nr da kan du søke på gulesider.

Ellers lykke til med kjøp av bil :)

Lenke til kommentar

Nå er vel ikke Statens Vegvesen foolproof heller. Såvidt jeg husker kan man sette inn hvilken km.stand man vil når man legger inn PKK-kontrollen i systemet, og er det allerede trikset med km.telleren så kan jo ikke vedkommende som legger dataene inn i Autosys finne dette finne det ut, det er lett og slett ingen "Det finnes en PKK med høyere registrert km.stand"-feilmelding, men som djanrune sier så kan du jo selvfølgelig være "heldig".

Når det gjelder feilraten på elektronikk som noen nevner, så leste jeg et intervju i Motorbransjen eller et lignende tidsskrift med eieren av Simco (http://simco.no/) og han uttalte at Mercedes-Benz, BMW og andre premiummerker ofte har flere elektronikkfeil fordi de er innovative og det er ofte helt ny teknologi som sitter i bilene.

Dette mener jeg stemmer overrens med mine erfaringer i ganske stor grad, f.eks når C-klasse W203 ble lansert så hadde den vesentlig mer elektronikkfeil enn den utgående C-klassen W202, men da var det også helt ny teknologi som ble brukt.

Om du da ser på statistikken så vil du finne ut at nyere modeller av W203 ikke har noe særlig problemer med elektronikken enn andre biler, og jeg ville regnet det som et trygt kjøp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...