RekylTommy Skrevet 2. februar 2010 Del Skrevet 2. februar 2010 Har et ASUS M4A78T-E og en AMD Phenom II X2 550 prosessor som er unlocka til quad. Men en ting lurer jeg på, hvordan klokker jeg, har INGEN anelse, prøvde auto tune i AMD OverDrive og den stilte inn i en time eller noe, så startet pcn på nytt og alt var da tilbakestilt (cpu altså). Har prøvd litt i biosen, men det ender med at jeg må ta ut batteriet osv. Vennligst forklar allt jeg må gjøre, har stock kjøler, hvor lang går den? Har også ett Haf 922 som har 2 200mm vifter som blåser inn og 1 200mm og en 140mm som blåser ut. Etter jeg unlocket cpu viser temp. at den er -270grader elns. Til opplysning har jeg ett 5870 som ligger på 30 grader idle og 60grader load, 70 grader max. Vennligst forklar allt. Lenke til kommentar
Svenni212000 Skrevet 2. februar 2010 Del Skrevet 2. februar 2010 Når du låser opp kjernene på en X3 eller X2 Phenom II CPU, vil du ødlegge temp sensoren i CPUen. Det er derfor din CPU nå viser helt bort i natten temperatur. Dette gjør også OC'ing litt mer risikofylt, ettersom du ikke vet den egentlige temperaturen på CPU'en. Siden linket til rett under her har en fin guide. Den tar dog for seg Phenom II X4 955 Black Edition, men i hovedsak så er fremgangsmåten lik på alle AMD CPU'er. Jeg må nå fraråde deg å dra overklokkingen for langt med stock kjøleren, faktisk vil jeg mer råde at du ikke overklokker i det hele når du bruker stock AMD kjøler. http://blogs.amd.com/play/2009/04/22/overc...tion-processor/ Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 3. februar 2010 Del Skrevet 3. februar 2010 (endret) Tssss, går fint å klokke den opp med stockkjøler. Men du bør ikke overvolte noe særlig, spesielt om du har unlocket. Men det skal være ulåst multiplier på den CPUen, det enkleste er bare å øke den et hakk eller to, og kanskje sette vcore på 1.35v fast (er vel ca det som er stock på den?), i tilfelle hovedkortet skulle ønske å fore den med 1.5v pga økt frekvens (noen kort porøver å være smarte, men feiler brutalt ). Selv kjører jeg min på 3.6Ghz/1.33v. Ikke stock kjøler, men dette var bare noe jeg slang inn for at jeg skulle være sikker på at alt fungerte ved første boot, så skal se hvor lavt jeg kan få vcore på den hastigheten. Edit: testa litt mer, og 1.23v gikk ikke på 3.6, og 1.34v på 3.8 gikk heller ikke. Orket ikke prøve noe midt i mellom, men tror ikk jeg kan gå så veeeeeldig mye lavere enn 1.3v på 3.6, kanskje 1.27v elns for å fortsatt ha stabilitet. Endret 3. februar 2010 av knopflerbruce Lenke til kommentar
RekylTommy Skrevet 3. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2010 hvorfor så ivrig på og ha liten volt? Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 3. februar 2010 Del Skrevet 3. februar 2010 hvorfor så ivrig på og ha liten volt? Fordi jeg deler en sikring med en fyr i nabohybelen, så om jeg sparer noen watt kan jeg klaske opp mer utstyr. Dessuten ser jeg ikke poenget med å ha 4 Ghz kjørende på en rig som folder nvidia, siden de ikke bruker CPU i det hele tatt bortimot - hvertfall lite nok til at klokk har nada å si. Lenke til kommentar
RekylTommy Skrevet 3. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2010 hvorfor så ivrig på og ha liten volt? Fordi jeg deler en sikring med en fyr i nabohybelen, så om jeg sparer noen watt kan jeg klaske opp mer utstyr. Dessuten ser jeg ikke poenget med å ha 4 Ghz kjørende på en rig som folder nvidia, siden de ikke bruker CPU i det hele tatt bortimot - hvertfall lite nok til at klokk har nada å si. ok Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå