Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Kjernerouter til mellomstort LAN.

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg driver nettverk på LAN fra tid til annen, og har for det meste brukt Cisco catlyst 2950T til bordsvitsjer, og kjørt uten en kjerne. Jeg tenker å utvide til 10 bordsvitsjer, og trenger derfor en gigabit router i core.

Lag3 funksjonalitet er vel greit her, da jeg kan segmentere nettverket, og begrense broadcasts? Kan bli opp til 250 deltakere, og tror det muligens er litt mye til å ha på et subnet.

Jeg lurer på om en Cisco 3550-12T kan være en grei boks? Da har jeg 12stk gigabit router, som skal ha mer enn nok kraft? Det er ingen planer om å kjøre gigabit nett i nærmeste fremtid, så trenger ikke tenke på at det skal kunne bygges ut noe særlig.

mvh

ZeRKoX

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ikke for og flisespikke men 3550-12t er jo l3 switch ikke router da :p

men om du klarer deg med bare 12porter i core funker det nok, vi kjørte en skole med 800brukere på en 3550 i ganske lang tid før oppgraderte.

selv bruker jeg en 4006 med 28x gbic for core når jeg låner ut av mitt utstyr for lans som funker fint og er ganske billig brukt.

Endret av cruzader
Lenke til kommentar

4006 så jo spennende ut, men det er litt nytt for meg med modulære routere på den størrelsen. Alt kan læres :p

Men hvilke kort og supervisorer bør jeg se etter? Bør jeg ha en eller to supervisorer?

Hva er forresten forskjell mellom L3-svitsj og en router?

Lenke til kommentar

en l3 switch utover og være en standard switch kan også gjøre oppgavene til en router i form av dirigere trafikk mellom nettverkene.

på min 4006 har jeg:

Supervisor Engine II - den har 3x24gbps switching samt 2x gbic

WS-X4232-L3 - gir layer3 switching mulighet samt 32x100mbit 2x gbic

4stk WS-X4306-GB - 6x gbic porter.

totalt 28x gbic porter som gir ok kapasitet for små lans.

til bord har jeg brukt 3500-24 som jeg kjøpte en 8stk på ebay til 20£ stk :D

så på et par 2950t til 35£ stk men har bare fiber gbics, og med kobber gbics utenom blir det en dyr utbytting.

Endret av cruzader
Lenke til kommentar

Da har jeg en neve nye spørsmål...

1. Er det mest økonomisk å kjøre fiber eller kobber? Kobber GBICs var jo dyre.... (2 av mine svitsjer er kobberporter på, 3 andre er GBIC porter på, men 2 kobber GBIC. Hvis jeg bruker GBIC kjerne, så kan jeg bruker kobber GBIC til to svitsjer, og 4 servere eller noe hvis jeg går over til fiber på resten...)

2. Hva bør jeg tenke på når jeg komponerer en kjernerouter? Hva avgjør om den kan route eller bare svitsje?

2.1 Kan en router også virke som en svitsj mellom noen av portene?

3. Hvor stor kapasitet har en 4006? Hva vil du si at er en praktisk maks grense mtp ytelse?

4. Hvor mye kommer ting til å koste ca?

Takk for all hjelp...

Lenke til kommentar

mest økonomisk spørs hvor god til du har til innkjøp.

jeg har selv 20 kobber gbics som kostet meg 1200kr totalt, mens 25fiber gbics kostet meg 400kr.

en 4006 kan egentlig takle ganske kraftige oppgaver, den supervisor enginen jeg har kommer med 3stk switching endinges på 24gbps mens den hakket over har 64gbit.

så kan du sette i et kort til om behov for mer switching kapasitet.

gbic kort får du for 2,6 eller 16modulers, jeg gikk for 4stk 6gbic siden jeg fant det på ebay for 250kr stk.

coreswitch brukes typisk en modulær siden du bygger akkurat det du har behov for og kan bygges ganske kraftige.

Endret av cruzader
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...