Møreboy Skrevet 2. februar 2010 Del Skrevet 2. februar 2010 Hei.. Jeg bare lurer på om man trenger førerkort på alt som har en motor på seg? Eller kan jeg kjøre lovlig på veien med noe som har en motor på seg uten førerkort? Lenke til kommentar
_Ferrari_ Skrevet 2. februar 2010 Del Skrevet 2. februar 2010 Ja, skal du kjøre på veien må du ha førerkort :-) Lenke til kommentar
eab Skrevet 2. februar 2010 Del Skrevet 2. februar 2010 §12 i førerkortforskriften: "Kjøring med motorvogn, som har tillatt totalvekt ikke over 3 500 kg, og som er konstruert for en hastighet ikke over 10 km/t, og som bare med vesentlige konstruktive forandringer kan kjøres med større hastighet, kan føres av person som er fylt 16 år og har nødvendig ferdighet." Lenke til kommentar
daruu Skrevet 2. februar 2010 Del Skrevet 2. februar 2010 Dvs du kan kjøre gressklipper Lenke til kommentar
Møreboy Skrevet 2. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2010 Dvs du kan kjøre gressklipper Haha, lol Lenke til kommentar
Møreboy Skrevet 2. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2010 Men er det noen av de førerkortklassene man bare kan gå til biltilsynet og hente lappen på da? Jeg vet de som er 20 eller over 20 bare kan bestille førerkort til for eksempel scooter, og dermed kjører de plutselig lovlig. Kan jeg gjøre det på ett eller annet? Jeg er 18. Helt patetisk at de skal ha førerkort på absolutt alt! Traktor og scooter og ja.. Blir vel snart førerkort på vanlig tråsykkel også nå. Lenke til kommentar
Postkassestativ Skrevet 2. februar 2010 Del Skrevet 2. februar 2010 Snøfres trenger du ikke førerkort på. Har du blitt tatt for fyllekjøring, tror jeg ikke at du har lov til å føre noe med motorisert drift Lenke til kommentar
Daniel Skrevet 2. februar 2010 Del Skrevet 2. februar 2010 Helt patetisk at de skal ha førerkort på absolutt alt! Traktor og scooter og ja.. Blir vel snart førerkort på vanlig tråsykkel også nå. Det er lett å si før du har møtt et par idioter langs veien. Lenke til kommentar
Møreboy Skrevet 2. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2010 (endret) Det er lett å si før du har møtt et par idioter langs veien. Men de tar jo alle over en kam da.. Det er ikke alle 16, 17 eller 18'åringer som er idioter på veien.. Kunne de ikke bare hanka inn alle de tullingene da, mens de som faktisk fulgte reglene, og kjørte pent fortsatt kunne fått gjort det.. Når jeg går i Ålesund, eller Molde, eller hvor pokker det er, så ser du idioter på moped og lettsykkel og alt det der uansett... Endret 2. februar 2010 av Møreboy Lenke til kommentar
eab Skrevet 2. februar 2010 Del Skrevet 2. februar 2010 (endret) Men de tar jo alle over en kam da.. Det er ikke alle 16, 17 eller 18'åringer som er idioter på veien. Nei, mange av de er voksne nok til å holde seg borte fra veien før de får førerkort. Endret 2. februar 2010 av eab Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 2. februar 2010 Del Skrevet 2. februar 2010 Men er det noen av de førerkortklassene man bare kan gå til biltilsynet og hente lappen på da? Jeg vet de som er 20 eller over 20 bare kan bestille førerkort til for eksempel scooter, og dermed kjører de plutselig lovlig. Kan jeg gjøre det på ett eller annet? Jeg er 18. Helt patetisk at de skal ha førerkort på absolutt alt! Traktor og scooter og ja.. Blir vel snart førerkort på vanlig tråsykkel også nå. Du kan utsetje deg sjølv og andre for like stor fare i ein traktor eller på ein scooter, så kvifor skal du berre få utdelt førerkort til det sånn heilt utan vidare. Lenke til kommentar
Daniel Skrevet 3. februar 2010 Del Skrevet 3. februar 2010 Men de tar jo alle over en kam da.. Det er ikke alle 16, 17 eller 18'åringer som er idioter på veien.. Kunne de ikke bare hanka inn alle de tullingene da, mens de som faktisk fulgte reglene, og kjørte pent fortsatt kunne fått gjort det.. Når jeg går i Ålesund, eller Molde, eller hvor pokker det er, så ser du idioter på moped og lettsykkel og alt det der uansett... Vi kunne selvfølgelig ha gjort det, men det ville vært ganske dumt. Jeg foretrekker at de verste idiotene blir stoppet allerede hos sensor, framfor at de tas av veien først etter at de skader noen. Du er tydeligvis ikke enig, men hvis det står mellom livet mitt og det at du syns det er teit å sørge for at folk har tilstrekkelig med ferdigheter før de slippes ut på veien, må jeg dessverre meddele at hva du syns står i andre rekke. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 3. februar 2010 Del Skrevet 3. februar 2010 Jeg vet de som er 20 eller over 20 bare kan bestille førerkort til for eksempel scooter, og dermed kjører de plutselig lovlig. Kan jeg gjøre det på ett eller annet? Jeg er 18. Fra 1 januar 2005 ble det krav om at alle som kjøyrer moped skal ha sertifikat uansett alder, men om du har fylt 20 år før 1. januar 2005 og har nødvendig ferdigheit, jfr. førerkortforskriften vedlegg 6 § 11 så kan du ta kontakt med en trafikkstasjon for å få utstedt eit slikt førerkort etter at vandel og helse er kontrollert. Helsekravene er dei samme som for personbil. Med andre ord, om du er minst 25 år gammal så kan du møte opp hos biltilsynet å få eit sertifikat for moped sjølv om du ikkje har hatt opplæring. Men du har ikkje lov å kjøyre moped før du har dette beviset sjølv om du oppfølger krava, så eg anbefaler å skaffe seg dette sertifikatet så fort som mulig om du kvalifiserer. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 3. februar 2010 Del Skrevet 3. februar 2010 (endret) Du kan kjøre elektrisk sykkel. Det er en vanlig sykkel med elektrisk motor i forhjulet og batterier på rammen. Den må imidlertid følge en masse regler som du finner på Google. Blant annet må du trø selv, for at motoren skal hjelpe deg. Det er IKKE en elektrisk moped. Et fint alternativ for den som vil sykle uten å bli svett. http://el-sykkel.no/ Endret 3. februar 2010 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
*F* Skrevet 3. februar 2010 Del Skrevet 3. februar 2010 Dvs du kan kjøre gressklipper Men da må vel gressklipperen godkjennes hos biltilsynet osv? og registreres, tror det blir dyrt, og tror ikke den blir godkjent. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 3. februar 2010 Del Skrevet 3. februar 2010 Nei, en sånn gressklipper som du sitter på trenger ikke å registreres hos biltilsynet. Men den har visse begrensninger, som hastigheten, Den skal heller ikke kjøres på vei, medmindre det er nødvendig. Det er nødvendig hvis den er på vei til et jorde som skal klippes såvidt jeg har forstått.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå