Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hva er premium?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mener jeg leste at motorblokken var fra tidlig 80-tall.....(?)

Hvis dette stemmer så vil jeg jo si det nesten er på grensen til tragisk...

 

Man skal ikke tro alt man leser sies det... men jeg har vel aldri hørt noe spesielt positivt om Saab egentlig...

 

De som eier en Saab vil sef. beskytte merket... men mange tester kan da ikke ta så feil?

Lenke til kommentar

Gamle motorblokker er ikke nødvendigvis dårlige. BMWs formel-1 team brukte 10 eller 20 år gamle 1,5 liters som basis for bilen deres en gang på åttitallet, og den leverte småpene 1200 hester.

 

Ikke det at jeg ville hatt noe slikt i en vanlig bil.

Endret av HaraldCL
Lenke til kommentar

Eller betyr det bare ekstra bra bil?

Nei, det betyr ekstra dyr bil. De som betaler ekstra mye for bilen sin, vil gjerne tro at det var verdt prisen. Derfor går de rundt og tror at de har en premium bil.

 

Det er ganske enkelt noe lureri for at de som kjøper for dyre biler skal tro at de har gjort noe smart.

Lenke til kommentar

Eller betyr det bare ekstra bra bil?

Nei, det betyr ekstra dyr bil. De som betaler ekstra mye for bilen sin, vil gjerne tro at det var verdt prisen. Derfor går de rundt og tror at de har en premium bil.

 

Det er ganske enkelt noe lureri for at de som kjøper for dyre biler skal tro at de har gjort noe smart.

Med fare for å virke veldig subjektiv her nå:

 

Men det har seg vel slik at bla. interiørfinnish er vesentlig bedre i BMW/AUDI (som de fleste ser på som litt premium) er høyere enn andre billigere biler av samme størrelse.

 

Man kan ikke sammenligne en Avensis og en 520 eller A4 synes jeg.

En BMW/Audi vil alltid være dyrere enn en tilsvarende Avensis.

 

Har ikke kjørt Avensis selv, men har kjørt en Mazda 6 Stasjonsvogn, og man kan rett og slett ikke sammenligne en Mazda 6 og en 520/A4. Driftsikkerheten og kvalitet på motor/drivverk er nok stort sett den samme, men kvaliteten på interiøret er vesentlig bedre i en BMW/Audi. Om det er verdt prisen kan jo diskuteres, men klart det er en forskjell.

 

Hvis man kjører 20 mil i en Mazda 6 og den same distansen i en A4/520 så er forskjellen stor synes jeg. Mazda 6 er flotte biler til sitt publikum, men BMW/Audi er bare rett og slett bedre, men dog til en dyrere penge.

 

Om prisen er høyere enn hva en premiumbil faktisk er verdt skal jeg ikke kommentere, men en premiumbil er og føles bedre på mange områder.

 

Man kan ikke bare spikre sammen en bil og selge den for dobbel pris i forhold til andre, og vips så konkurrerer man med Ferarri liksom....

 

Det ER en grunn til at noen biler er dyrere enn andre, men når det kommer til Saab'en så sier jo testen jeg leste (som jeg linket til lenger opp her) at den har en premiumpris, men at bilen på langt nær føltes som noe premium.

Endret av BjerkneZ
Lenke til kommentar

Du prøver å si at premiumbiler er de som legger storparten av pengene i interiøret, i motsetning til de fleste japsene, som legger pengene i motor og drivverk?

 

Han prøver vel mer og si at produsentene av premiumbiler legger en god del mer penger i interiøret i forhold til japsene, som bruker noe á la ukelønnen til den 10 år gamle lillebroren min i interiør.

Endret av ProXhimo
Lenke til kommentar

Det bråker jo selvfølgelig mer i enn ny Avensis enn en ny Mercedes E klasse, samt mange andre forskjeller. Men om det er verdt pengene er jo opp til hver enkelt. Har man pengene og er glad i kjøreegenskaper og comfort så velger man jo noe ala Mercedes eller bmw.

Lenke til kommentar

Du prøver å si at premiumbiler er de som legger storparten av pengene i interiøret, i motsetning til de fleste japsene, som legger pengene i motor og drivverk?

 

Han prøver vel mer og si at produsentene av premiumbiler legger en god del mer penger i interiøret i forhold til japsene, som bruker noe á la ukelønnen til den 10 år gamle lillebroren min i interiør.

Pengene må jo taes fra et sted, og det er jo et kjent faktum at japsene er konge på driftssikkerhet, så premium har tydeligvis ingenting med driftssikkerhet å gjøre.

Lenke til kommentar

Du prøver å si at premiumbiler er de som legger storparten av pengene i interiøret, i motsetning til de fleste japsene, som legger pengene i motor og drivverk?

 

Han prøver vel mer og si at produsentene av premiumbiler legger en god del mer penger i interiøret i forhold til japsene, som bruker noe á la ukelønnen til den 10 år gamle lillebroren min i interiør.

Pengene må jo taes fra et sted, og det er jo et kjent faktum at japsene er konge på driftssikkerhet, så premium har tydeligvis ingenting med driftssikkerhet å gjøre.

 

Tvert imot vil jeg si at en viss sans av driftsikkerhet er en nødvendighet for å få et Premium-stempel. En Rolls Royce som måtte bytte forstillinga 3 ganger i året skriker ikke akkurat Premium, men er jo jævlig fin og se på. Premium kan vel egentlig også kalles for helhetlig komfort.

Lenke til kommentar

Pengene må jo taes fra et sted, og det er jo et kjent faktum at japsene er konge på driftssikkerhet, så premium har tydeligvis ingenting med driftssikkerhet å gjøre.

 

 

Nei, ikke i Europa, det er langt viktigere i USA hvor f.eks Lexus og de andre japanske premiummerkene har stor suksess.

I Europa er det helt andre ting som selger slike biler, blodfersk teknologi er viktig, utprøvd og driftsikker teknikk selger ikke. Design er livsviktig, merkets historie og bilkulturen er også viktig for kjøperne, men Norge er jo selvsagt helt sært i og med vi har latterlige priser på biler og ett avgiftsystem som virker prisutjevnende som gjør at billige biler blir relativt dyre hvis de får litt motor.

 

Dette er ting som plasserer f.eks Lexus helt i skyggen, en bagatell som selges på trass i Europa.

Lenke til kommentar

Nå er det vel heller ikke slik at Audi/BMW er lite driftsikre biler eller?

Mulig Toyota er mer driftsikker ifg. statistikker, men de fleste av oss bytter vel bil en gang hvert 5. år eller noe, og da går det vel greit med henhold til driftsikkerhet uansett...

 

Det er inni bilen man sitter å kjører og det er der den største forskjellen er. I tillegg til små detaljer som gjør at man får lyst på bilen, slik som LED-lys og lignende. Man kan også få Noe som til Audi heter "Drive Select" som man kan justere dempere/girkasse/styring etc. via ett display inne i bilen. Slikt får man så vidt meg bekjent ikke til en Toyota Avensis eller Mazda 6...(?)

 

Er mange slike småting som gjør at man kan tilpasse bilen til sitt eget behov...

 

Det er jo ikke slik at driftsikkerheten på såkalte premiumbiler er helt ræva da...

Audi og BMW-kunder er blandt de som er mest fornøyd med bilen sin ifg. ferske meningsmålinger, så det må jo ligge noe i dette.

 

Har man kjørt en Audi/BMW kontra en Mazda/Toyota så skjønner de fleste med en gang hvor de ekstra pengene går.

Interiørkvalitet/fancy utstyr/ett mangfull av skinnseter å velge mellom/Drive Select/Fantastiske automatkasser/Bedre motorer (vertfall min egen erfaring)/LED-lys/selve utseende etc etc...

 

Men bilr blir jo testet i forhold til pris, og da blir det mer gjevnt. Ser man helt bort fra hva bilen faktisk koster i biltester, så er jeg ganske sikker på at Toyota og Mazda samt andre lignende biler blir utklasset.

 

Ifg. noen tester jeg har lest på klikk.no av Avensis og Audi så ser det ut til at Audi får jamt over bedre karakterer, selv om den er dyrere.

 

Derfor så kan man ikke kalle det "Premiumbil" KUN ved hjelp av den høye prisen. Er en grunn til at det er dyrere.

Lenke til kommentar

Det bråker jo selvfølgelig mer i enn ny Avensis enn en ny Mercedes E klasse, samt mange andre forskjeller. Men om det er verdt pengene er jo opp til hver enkelt. Har man pengene og er glad i kjøreegenskaper og comfort så velger man jo noe ala Mercedes eller bmw.

 

Det bråker mer i en ny Avensis, enn i en 20 år gammel Audi/BMW/Mercedes. Det er faktisk sant, enten du vil det eller ikke.

Lenke til kommentar

Det er jo ikke slik at driftsikkerheten på såkalte premiumbiler er helt ræva da...

Audi og BMW-kunder er blandt de som er mest fornøyd med bilen sin ifg. ferske meningsmålinger, så det må jo ligge noe i dette.

Nå er vel strengt tatt Toyota-kundene de mest fornøyde, dessuten har møller ræva kundeservice, og der taper audi mye.

 

Jeg har kjørt begge deler, kjører en audi daglig, en 15 år gammel en. Og jeg må si, interiøret er utmerket, men den er ikke nevneverdig stillere innvendig enn en toyota eller honda. Den har nok også høyere driftskostnad enn en toyota corolla.

Hadde den på eu i dag, og det er noe rart med eksosen, den spruter ut for mye co2 ved 2500rpm (og på tomgang ligger den laaang under maksgrensen) så noe er vel galt med olje, tennplugger eller lambdasonde.

 

Sier ikke at en Toyota nødvendigvis er bedre å kjøre, men på driftssikkerhet har ikke tyskerne noe de skulle ha sagt.

Lenke til kommentar

Selv har vi her hjemme en 2007 Honda Jazz og en 2009 BMW 520d. Jeg vet hvilken jeg elsker å kjøre ihvertfall.

 

Ja, det var jo en bombe.......

Skal man sammenligne så bør man naturligvis finne noe som er tilnærmet i samme størrelse.

En Jazz har naturlig nok ingen ambisjoner om og være premium, det er en liten bybil og antagelig langt triveligere enn en diger BMW i de scenarioene den er tiltenkt.

Lenke til kommentar

Ok, Honda Jazz eller f.eks. Toyota Yaris (eller F.eks. Auris/Mazda 3) vs Bmw 1 serie/Audi A3(minste de lager - hvis vi ser bort ifra A2 som ikke lages lengre). Jeg vet fremdeles hvilken jeg foretrekker...

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

Honda jazz eller f.eks. toyota yaris vs Bmw 1 serie/Audi A3(minste de lager - hvis vi ser bort ifra A2 som ikke lages lengre). Jeg vet fremdeles hvilken jeg foretrekker... Kan sammenligne mellom Toyota Auris eller en Mazda 3 forøvrig også.

 

Er det virkelig verdt dobbelt så mye?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...