Mannen med ljåen Skrevet 7. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2010 Det er ikke alle dyre biler som er verdt så mye penger heller. Selv om alt er gull og lær, betyr ikke at det er smakfullt design. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 7. februar 2010 Del Skrevet 7. februar 2010 Et interessant faktum er at verdens rikeste mann (Ikea-grunderen Kamprad) visstnok kjører en eldgammal Volvo 240.SKIKKELIGE rikinger trenger tydeligvis ikke penisforlengere. ja, Olav Thon kjørte vel lenge en utgammel Citroën, men dette kan vel gjerne være ett tegn på at jante-loven er sterk i Skandinavia og at man snobber nedover. Hadde disse to kjøpt seg en RR så hadde dette av en eller annen grunn plaget mange, isteden for og glede seg over at noen har suksess sitter man og gnager på havrelefsa og surmuler, er man skikkelig heldig kommer en eller annen rød politikerdust og lager kvalme. Image er alt, se Røkke og hans forsøk på og opprettholde sin status som bare en "fisker". Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 7. februar 2010 Del Skrevet 7. februar 2010 Et interessant faktum er at verdens rikeste mann (Ikea-grunderen Kamprad) visstnok kjører en eldgammal Volvo 240.SKIKKELIGE rikinger trenger tydeligvis ikke penisforlengere. ja, Olav Thon kjørte vel lenge en utgammel Citroën, men dette kan vel gjerne være ett tegn på at jante-loven er sterk i Skandinavia og at man snobber nedover. Hadde disse to kjøpt seg en RR så hadde dette av en eller annen grunn plaget mange, isteden for og glede seg over at noen har suksess sitter man og gnager på havrelefsa og surmuler, er man skikkelig heldig kommer en eller annen rød politikerdust og lager kvalme. Image er alt, se Røkke og hans forsøk på og opprettholde sin status som bare en "fisker". Eller er det bare god gammeldags missunnelse? Lenke til kommentar
Hopperesque Skrevet 7. februar 2010 Del Skrevet 7. februar 2010 Tipper Thon bryr seg veldig lite om dyre biler, eller noen form for iøynefallende forbruk. Det samme gjelder nok Kamprad. Dessverre har mange næringslivsledere en sterkt behov for opptre folkelige. Jantelov? Neppe. Røkke, med dette fiskerstuntet sitt, er et godt eksempel. Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 7. februar 2010 Del Skrevet 7. februar 2010 Noen bryr seg rett og slett ikke. Andre bruker nok "folkelighet" som ett PR virkemiddel. Røkke f.eks. Det er ett resultat av janteloven ja. I den forstand at han kanskje prøver å ungå å bli offer for den og dermed skade bedriftene sine. Lenke til kommentar
Hopperesque Skrevet 7. februar 2010 Del Skrevet 7. februar 2010 Janteloven har blitt ett av de mest misbrukte ordene i norsk samtid. Dessverre. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 8. februar 2010 Del Skrevet 8. februar 2010 Mitt personlige inntrykk av hvilke biler som kan kalles "premium" er: Øverst setter jeg BMW og Audi. Som nummer tre kommer nok Mercedes. Jeg synes Mercedes har tapt det premiumrykte dem en gang hadde jeg da, og bilene jeg har prøvekjørt har ikke akkurat overbevist meg om at Mercedes lenger er en premiumbil. Men flotte biler...bevares. Hvilke biler som havner på 4 plass og nedover har jeg ikke tatt stilling til, og her tror jeg det er meget tett om plassen nedover. Men at BMW/Audi og til dels Mercedes utmerker seg er helt klart etter MIN smak. BMW og Audi er vel kanskje også de merkene som har den absolutt lengste ekstrautstyrslisten, og her kan man virkelig bryne seg hvis lommeboken er feit. Selv så valgte jeg ekstrautstyr for litt over 100.000,- på Min Audi og synes vel jeg kun tok det som føltes nødvendig + LITT til. Nesten 600.000,- for en ny A4 Avant er mye penger uansett, men pengene sitter litt mer løst når man finner seg til rette bak rattet og får en litt premiumfølelse. Jeg testet også en BMW 520D (helt ny) og dette var også en veldig flott bil med høy kvalitetsfaktor. Men en 520 med tilsvarende utstyr ble vesentlig dyrere enn Audien og kvalitetsinntrykket var ikke bedre i BMW'en, bare annerledes. Mercedes synes jeg faktisk var en litt trist bil. Kvalitetsfølelsen var bra, men jeg fikk inntrykk av at jeg var omgitt med hardplast over alt. Fikk ingen luksusfølelse i det hele tatt. Men bilen gikk smooth og rolig og komforten var på topp. Men jeg likte altså rett og slett ikke interiøret. Nå kjøpte ikke jeg meg Audi fordi jeg ville ha en premium-bil. Jeg har hatt VW de siste årene og for meg så falt det også litt "naturlig" og prøve en Audi som jo kommer fra samme lesten. Audi har langt høyere opplevd kvalitet og premiumstatus enn VW og de som sier at VW er ett premium merke virker for MEG litt uvitende. Jeg har hatt VW i mange år, og disse har jeg stort sett vært veldig fornøyd med. (bortsett fra en Golf 2002 1.6 jeg hadde, som minst måtte være en mandagsbil) VW er nok hakket over de fleste hva opplevd kvalitet angår, men jeg stiller meg selv spørsmålet om driftsikkerheten er på topp.... Sett deg inn i en Mazda 3 og lukk døren. Sett deg så inn i en Golf og lukk døren. I Golf'en får man dotter i ørene når man lukker dørene, i Mazdaen føles det nesten som om man lukker igjen en blikkboks. Jeg sier ikke at dette nødvendigvis bør ha noe å si på selve kvaliteten i praksis, men den opplevde kvaliteten der og da er vesentlig høyere i Golf. Biler som Mazda/Toyota/Peugot etc. er biler man kommer seg fra A til Å med. BMW/Audi/Mercedes etc. er biler man også kommer seg fra A til Å med, men da med langt større kjøreglede. Men sistnevnte koster også da... Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 8. februar 2010 Del Skrevet 8. februar 2010 Så i praksis er det tre tyske merker, BMW, Audi og Mercedes. Ordet er "oppfunnet" av tyske produsentar for å selge fleire bilar. Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 8. februar 2010 Del Skrevet 8. februar 2010 Det er nok ein del amerikanske merker som også kan få stempelet premium, diverre passer dei veldig dårlig for norske forhold og ikkje minst norske avgifter. Eit japansk merke som eg vil hevde er premium er Lexus. Lenke til kommentar
Hopperesque Skrevet 8. februar 2010 Del Skrevet 8. februar 2010 Jaguar, Lexus, Acura, Infinity og Cadillac kan alle plasseres i premiumssegmentet, i hvert fall i USA. Definisjonen på premium (eller luksus) i markedsføringsøyemed er noe man er villig til å betale ekstra for, uten at det strengt tatt er nødvendig. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 8. februar 2010 Del Skrevet 8. februar 2010 Det skal vel litt til og bygge opp ett såkalt premium-merke. Men leser man tester av BMW/Audi/Mercedes så får de ofte mye skryt for opplevd kvalitet, og dette synes jeg også gjenspiler seg i praksis. Jeg sier ikke at tyske biler er mer driftsikkre enn andre.. men det jeg mener er at så lenge dem går, så har man mye større kjøreglede med nevnte biler enn biler som Toyota og Mazda etc. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 8. februar 2010 Del Skrevet 8. februar 2010 Det er betraktelig enklere i USA, her i Europa teller tradisjoner og historie mye så Lexus og de andre nykommerne sliter tungt. Både Audi og BMW har bygd seg opp fra nokså ordinære merker på sytti og åttitallet, MB, Jaguar, Cadillac og Lincoln er vel kanskje de klassiske premiummerkene. Lenke til kommentar
Hopperesque Skrevet 8. februar 2010 Del Skrevet 8. februar 2010 BMW var et premiumsmerke på 70-tallet. Audi, derimot, har kun vært en seriøs konkurrent til BMW og Mercedes-Benz de siste 15 årene. Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 8. februar 2010 Del Skrevet 8. februar 2010 15, vil du si så lenge faktisk? Lenke til kommentar
Hopperesque Skrevet 8. februar 2010 Del Skrevet 8. februar 2010 Mulig jeg var litt snill, ja Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 9. mars 2010 Del Skrevet 9. mars 2010 Litt gammel denne tråden nå... men det er noen som spør tidligere i tråden her om Saab blir regnet som en premium-bil... Ifg. denne artikkelen så er det det Saab prøver på, men langt fra får til: http://www.klikk.no/motor/bil/article518326.ece Det skrives at bilen er gammeldags, har utdatert motor, treig girkasse, høyt forbruk, liten plass samt mye plast i interiøret som trekker ned kvalitetsfølelsen. Det skrives rett og slett at bilen er for dårlig... Men prisen derimot, er skyhøy... Lenke til kommentar
Hopperesque Skrevet 9. mars 2010 Del Skrevet 9. mars 2010 Saab henger ikke med i det hele tatt. Det har de vel heller ikke gjort de siste 6-7 årene. Har heller ikke særlig stor tro på at Spyker klarer å snu trenden. Salget er nå rekordlavt. Selv i hjemlandet Sverige sliter de tungt. I januar måned solgte Saab 207 biler. Til sammenligning solgte Volvo 2.648 personbiler. "Konkurrenter" som BMW, Mercedes-Benz og Audi ligger klart foran Saab på salgsstatistikken i Sverige. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 9. mars 2010 Del Skrevet 9. mars 2010 Hva som selges av en bil er vel ganske likegyldig i forhold til hvor premium det merket er. Se over til Bentley og Rolls Royce f.eks, lavt salg gir stor eksklusivitet. Når det er sagt kan jeg ikke akkurat si at verken Saab eller Volvo er premium merker, utfra egen erfaring og litt av andres. De forsøker, men når ikke helt opp. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 10. mars 2010 Del Skrevet 10. mars 2010 Hva som selges av en bil er vel ganske likegyldig i forhold til hvor premium det merket er. Se over til Bentley og Rolls Royce f.eks, lavt salg gir stor eksklusivitet. Nå har det seg vel slik at Bentley og Rolls Royce faktisk er premium merker til de grader. Grunnen til at ikke mange kjøper disse er jo at dem faktisk er dyre og at prisen står i stil til hva man får. Jeg leste en annen test av en Saab Turbo X med 280HK'er som også nærmest ble slaktet. Motoren er utdatert og var vesentlig treigere enn tilsvarende motorer fra andre merker. Jeg så at Audi A5 Sportback med 2.0TFSI og 211HK'er ble nevnt i denne artikkelen som morsommere og raskere. Dessuten så kostet Saab'en faktisk nesten en million kroner!!! Helt utrolig spør du meg... Saab er ifg. testene gode på sikkerhet og komfort, men interiørkvaliteten og motor får ofte slakt på testene jeg har lest. Når Saab atpåtil priser seg som ett premium merke, så må jo dette være grunn nok til at folk ikke kjøper Saab lenger... Lenke til kommentar
Hopperesque Skrevet 10. mars 2010 Del Skrevet 10. mars 2010 Hva som selges av en bil er vel ganske likegyldig i forhold til hvor premium det merket er. Se over til Bentley og Rolls Royce f.eks, lavt salg gir stor eksklusivitet. Når det er sagt kan jeg ikke akkurat si at verken Saab eller Volvo er premium merker, utfra egen erfaring og litt av andres. De forsøker, men når ikke helt opp. Sammeligner du Bentley og Rolls-Royce med Saab? De opererer i to vidt forskjellige segmenter. I Saabs tilfelle er det snakk om veldig små marginger. Totalt salg i mellom-/storbilsklassen på under 100.000 biler årlig er sjeldent lønnsomt. Det betyr at de må selge bilene med veldig liten fortjeneste eller mest sannsynligvis tap. Overskudd er igjen nødvendig for å kunne utvikle nye løsninger og modeller, noe som gjerne koster flere milliarder kroner. Dårlig økonomi er nok hovedårsaken til at Saab sliter i dag. De har rett og slett ikke hatt penger nok til å henge med konkurrentene. 9-5 er et godt eksempel. Først i 2009 ble den nye modellen introdusert. En slik arvtager burde ha kommet for 6-7 år siden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå