Gå til innhold

Fargebilder fra 30/40-tallet

Anbefalte innlegg

Snubla over disse bildene på flickr.

http://www.flickr.com/photos/library_of_co...57603671370361/

Det er noe såpass sjeldent som fargebilder fra krigens dager (og eldre enn det). De ble tatt med 4x5 storformat, og formodentlig Kodachrome lysbildefilm. På den tiden var vel fargefilm på rundt ASA 16-25 - og som alle som har prøvd det vet, må man treffe veldig nøyaktig med eksponeringen når man bruker positiv fargefilm. Ta også i betraktning at de brukte kunstig lys på en del av bildene (formodentlig blitspærer, muligens vanlige glødepærer), og konstater at den tekniske kvaliteten er ekstremt imponerende, i likhet med komposisjon, stemning, atmosfære, og egentlig alt annet.

Noen av mine personlige favoritter fra samlingen, som dere kanskje skjønner at jeg er ekstremt entusiastisk over:

2178404545_6bc277e273.jpg

2179130295_9304ff5822.jpg

2178409179_e0a71cd508.jpg

2178412523_9dfbc77d3f.jpg

2179224580_86309789c8.jpg

(De må sees i maksimal størrelse, og helst større enn det)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fine bilder!

Jeg har en hel bok med fargebilder fra 2. verdenskrig, "Veien til Berlin - fra D-dag til frigjøring", private 16mm filmopptak i farger - tre ruller samtidig gjennom et litt mer omfangsrikt 16mm-kamera - fra George Stevens som ledet en Special Coverage Unit. Standardformatet var s/h, men dette er hans private bilder. Imponerende!

Lenke til kommentar
Fine bilder!

Jeg har en hel bok med fargebilder fra 2. verdenskrig, "Veien til Berlin - fra D-dag til frigjøring", private 16mm filmopptak i farger - tre ruller samtidig gjennom et litt mer omfangsrikt 16mm-kamera - fra George Stevens som ledet en Special Coverage Unit. Standardformatet var s/h, men dette er hans private bilder. Imponerende!

Har du ISBN på denne boken? finner den ikke på navn. Hadde vert en genial gave til bestefar :p

Lenke til kommentar
Fine bilder!

Er detta same bok? http://www.amazon.com/Victory-Europe-D-Day...y/dp/0316813346

Lenke til kommentar
Fine bilder!

Er detta same bok? http://www.amazon.com/Victory-Europe-D-Day...y/dp/0316813346

Ja, samme fotograf, samme forfatter, og tittelen passer fint - så det er nok samme bok.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...