nmork48 Skrevet 2. februar 2010 Del Skrevet 2. februar 2010 Hei Kjøpte for ett par uker siden en snøfreser på en lokal butikk. Har brukt den tre ganger siden jeg fikk den og har hatt litt problemer med att den stopper av og til helt av seg selv. Idag når jeg skulle bruke den så ville ikke gassen virke og da kan den ikke brukes, Dro på butikken der den ble kjøpt og klaget på dette og foreslo att de kunne hente og reparere den. Bor ca 5km fra butikken så det er jo ikke lange bilturen for dem å hente den i varebilen sin. Men jeg må få lånt eller leid meg en tilhenger for å få den dit. Han jeg pratet med på butikken sa att dette ikke var noe jeg hadde krav på og at jeg måtte få den dit selv.. Blir jo noen hundrelapper for meg å leie en henger både til å fra når den skal hentes! Jeg mener av prinsipp att det er deres problem. Har jeg feil? hva sier loven om dette? Takker den som gidder å svare meg:) Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234 Skrevet 2. februar 2010 Del Skrevet 2. februar 2010 Har snøfreseren en mangel og du krever avhjelp (reparasjon), skal dette skje "uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren", jf. fkjl. §30. Utgifter du har med frakt vil du kunne kreve refundert av selger, antageligvis kan du også kreve at selger henter snøfreseren hos deg. Lenke til kommentar
nmork48 Skrevet 2. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2010 (endret) Har snøfreseren en mangel og du krever avhjelp (reparasjon), skal dette skje "uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren", jf. fkjl. §30. Utgifter du har med frakt vil du kunne kreve refundert av selger, antageligvis kan du også kreve at selger henter snøfreseren hos deg. Hei og takk for svar Var det jeg også kom frem til når jeg las forbrukerkjøpsloven men er litt dårlig med regler og paragrafer Men så er det dette med å få ett erstatningsprodukt mens freseren er under reperasjon, om det tar lang tid så blir det en ulempe for meg da jeg ikke får ryddet parkeringsplassen og innkjørselen min for snø. Hvordan er rettighetene mine for dette? Endret 2. februar 2010 av nmork48 Lenke til kommentar
hean Skrevet 2. februar 2010 Del Skrevet 2. februar 2010 Hei og takk for svar Var det jeg også kom frem til når jeg las forbrukerkjøpsloven men er litt dårlig med regler og paragrafer Men så er det dette med å få ett erstatningsprodukt mens freseren er under reperasjon, om det tar lang tid så blir det en ulempe for meg da jeg ikke får ryddet parkeringsplassen og innkjørselen min for snø. Hvordan er rettighetene mine for dette? De har 1 uke på seg, da kan du "kreve" låneprodukt. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234 Skrevet 2. februar 2010 Del Skrevet 2. februar 2010 Hei og takk for svar Var det jeg også kom frem til når jeg las forbrukerkjøpsloven men er litt dårlig med regler og paragrafer Men så er det dette med å få ett erstatningsprodukt mens freseren er under reperasjon, om det tar lang tid så blir det en ulempe for meg da jeg ikke får ryddet parkeringsplassen og innkjørselen min for snø. Hvordan er rettighetene mine for dette? Da har du sikkert også funnet frem til §30 tredje ledd: "Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres." Utgangspunktet er altså at du har krav på en erstatninggjenstand, selger må påvise at han påføres ulemper/ kostnader som står i misforhold til ditt behov. Er det på innleveringsdagen klart at reparasjon vil ta mer enn en uke, har du rett på erstatninggjenstand fra første dag (Nasciboy tar feil). Interesseavveiningen må foretas konkret og er vanskelig å si noe om generelt om. Får du ikke erstatninggjenstand, vil tiden selger har til avhjelp bli kortere og heving av kjøpet vil lettere komme på tale. Lenke til kommentar
nmork48 Skrevet 2. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2010 Okey, takker for svar. Da skal jeg printe ut de avsnittene fra forbrukerkjøpsloven og dra på butikken å kreve at de henter freseren eller betaler om jeg leier henger for å frakte den til de og hjem igjen! Pluss at jeg skal vite med dem om det tar mer enn en uke å reparere den! Lenke til kommentar
stc887 Skrevet 3. februar 2010 Del Skrevet 3. februar 2010 Pluss at jeg skal vite med dem om det tar mer enn en uke å reparere den! godt tips. ikke si skal skal skal. si heller f.eks Du har vel en formening om ca hvor lang tid det tar. Lenke til kommentar
nmork48 Skrevet 3. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2010 Pluss at jeg skal vite med dem om det tar mer enn en uke å reparere den! godt tips. ikke si skal skal skal. si heller f.eks Du har vel en formening om ca hvor lang tid det tar. Jepp, men det er trolig bare noen fjærer som styrer gassspjeldet som må skiftes så det tar vel under en uke tipper jeg. Men det jeg mener er viktigst er at de betaler frakten av fresern slik at jeg slipper den kostnaden i tillegg! Han fyren i butikken stod vertfall fast på att de ikke drev med frakting eller henting av varer som blir reklamert på, og han gav meg en råtten sammenligning med "att om man kjøper en bil og noe går galt med den så kommer ikke selgeren å henter bilen for å reparere den:P" Han lovte å ringe meg idag men det gjorde han ikke! så imorgen skal jeg ut på butikken med utskrift av paragraf 30 av forbrukerkjøpsloven! Lenke til kommentar
hean Skrevet 3. februar 2010 Del Skrevet 3. februar 2010 Jepp, men det er trolig bare noen fjærer som styrer gassspjeldet som må skiftes så det tar vel under en uke tipper jeg.Men det jeg mener er viktigst er at de betaler frakten av fresern slik at jeg slipper den kostnaden i tillegg! Han fyren i butikken stod vertfall fast på att de ikke drev med frakting eller henting av varer som blir reklamert på, og han gav meg en råtten sammenligning med "att om man kjøper en bil og noe går galt med den så kommer ikke selgeren å henter bilen for å reparere den:P" Hvis en bil er innen garantitiden og blir ukjørbar så henter de bilen uten kostnad for deg, du kan hilse og si det. Lenke til kommentar
stc887 Skrevet 4. februar 2010 Del Skrevet 4. februar 2010 Men det jeg mener er viktigst er at de betaler frakten av fresern slik at jeg slipper den kostnaden i tillegg!Han fyren i butikken stod vertfall fast på att de ikke drev med frakting eller henting av varer som blir reklamert på, og han gav meg en råtten sammenligning med "att om man kjøper en bil og noe går galt med den så kommer ikke selgeren å henter bilen for å reparere den:P" Han lovte å ringe meg idag men det gjorde han ikke! så imorgen skal jeg ut på butikken med utskrift av paragraf 30 av forbrukerkjøpsloven! noen folk skulle blitt tvangskurset i forbrukerkjøpsloven. men du har krav på å få dekt din utgifter i forbindelse med reklamasjon/garanti rep. eneste forutsetning er at det skal gjøres på den måten der selger lider minst økonomisk tap eller noe i den duren. gidder ikke å google det Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå