Gå til innhold

Eit gigantisk stjerneskudd

Anbefalte innlegg

Eg var ute å jogget i sta.( eg bor på vestlandet )

også såg eg eit stjerneskudd, men det var ikkje eit vanleg stjerneskudd. d var 40 ganga så stort som eit vanli. Noen andre som såg det?? :O

Noen som kan forklare kva dette var for noe??

Det kom som eit vanleg stjerneskudd også bare forsvann det :O

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Synd at jeg gikk glipp av det. Bor på vestlandet selv, og elsker stjerneskudd.. Husker da jeg var i syden, pleide alltid å gå opp på bartaket og ligge meg på en solseng midt på natten (var jo varmt sant), og se på stjernehimmelen. Så tre stk på rad en natt :D

I hvilket område var du da du så stjerneskuddet TS?

Lenke til kommentar
Synd at jeg gikk glipp av det. Bor på vestlandet selv, og elsker stjerneskudd.. Husker da jeg var i syden, pleide alltid å gå opp på bartaket og ligge meg på en solseng midt på natten (var jo varmt sant), og se på stjernehimmelen. Så tre stk på rad en natt :D

I hvilket område var du da du så stjerneskuddet TS?

Eg var i Eid komune i sogn og fjordane :D

Lenke til kommentar

Stjerneskudd (meteorer) er egentlig et svært vanlig fenomen, men vi pleier ikke å gå å se opp i været hele tiden, så de fleste av de ser vi aldri. Hvert døgn blir Jorda bombardert av flere tonn med sand og småstein fra verdensrommet, og det meste brenner opp i Jordas atmosfære før det rekker å treffe Jorda som meteoritter. Meteoritter (meteor-nedslag) er sjeldne, men stjerneskudd er ganske vanlig. Hvis man kler seg godt mot vinterkulda og går ut på stjerneklare netter og ser opp på himmelen en halvtime til en time, så burde fleste klare å se et stjerneskudd eller flere. Det er ca 200 såkalte stjerneskuddsvermer i året, da er sjangsene litt større enn vanlig for å se flere ildspor over himmelen.

De fleste stjerneskuddene er på størrelse med sandkorn, men selv de fleste steiner opp til størrelsen av en fotball brenner opp i atmosfæren. Og de fleste meteorittene (de som overlever helt ned) faller ned havet, som jo dekker 2/3 av Jordas overflate. Mesteparten av de andre faller ned i ødemarksområder der det bor få eller ingen mennesker. I de siste hundre årene er det kun ett kjent dødsfall i hele verden etter at en kar ble truffet av en meteoritt.

Men for ca 65 millioner år siden ble et sted i Mellom-Amerika (Yukatanhalvøya i Mexico) truffet av en 10 km stor stein fra verdensrommet, og man tror at ettervirkningene av denne meteoritten utryddet dinosaurene. Slike nedslag er heldigvis svært svært sjeldne.

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar

Kan man estimere størrelsen på meteorittene man ser på en enkel måte? Det største stjerneskuddet jeg har sett lyste et kort øyeblikk mye sterkere enn fullmånen og etterlot seg en glødende hale som strakk seg over ca 1/4 av himmelen før det ble borte.

Lenke til kommentar
Kan man estimere størrelsen på meteorittene man ser på en enkel måte? Det største stjerneskuddet jeg har sett lyste et kort øyeblikk mye sterkere enn fullmånen og etterlot seg en glødende hale som strakk seg over ca 1/4 av himmelen før det ble borte.

Vel, det kommer jo an på hvor presist estimat du vil ha da. Du vil se forskjellen på en meteor pa 10cm og en på 1km f.eks., men du ville ikke kunne ikke estimere størrelsen veldig mye bedre enn dette. Det er det alt for mange forutsettninger du må gjøre, som gjør at du ikke vil kunne si noe om størrelsen med noen nevneverdig presisjon med det blotte øyet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...