Gå til innhold

BK: Silverdrop (vanndråpe) Serie (to bilder)


ZepukkU

Anbefalte innlegg

Hei. Andre forsøket mitt på å ta bilder av vanndråper. Tema mitt var sølv, og ikke stort mer enn det ^^

 

 

Ønsket kritikk på:

Har ingen spessielle ønsker, så bare å fyre løs om hva dere syns

 

Hva jeg liker og ikke liker med bilde:

Bilde 1: Liker ikke: Jeg klar over det lyse området på venstre side av bildet. Det kom også en uønsket vignettering i begge høyre hjørnene.

Liker: Grei plassering, fin og skarp, matchene farge til tema (sølv)

 

Bilde 2: Liker ikke: Kanskje litt mørk? Litt mye støy på venstresiden. Uønsket lyst punkt i nedre høyre hjørne.

Liker: Grei plassering, skarpt, grei bakgrunn og matchene farger til tema (sølv)

 

Utstyr:

Canon EOS 450D

Gammalt røti stativ

Innebygd blits

 

Bildeinformasjon:

ISO: 100

Lukker: 200

Brennvidde: 50 mm

Blender: f/5.6

 

Etterarbeid utført:

Begge bildene har så og si lik etterbehandling. Photoshop er brukt for å øke kontrast, croppe bildet, redusere fargemetning samt litt farge korreksjon.

 

Bildene:

post-209156-1265142004_thumb.jpg

post-209156-1265142010_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva ønsker du kritikk på? Du sier strengt talt mye selv, så det er ikke så mye mer å pirke på. Likte det første bildet godt pga den fine kontrasten mellom dråpen og rutene i bakgrunn. Et meget vellykket bilde, vil jeg si. Det andre var også kult, men litt mørkt som du sier.

Endret av Photôgrapher
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om det er meg eller bildene, men noe er for skeivt her.

Første bildet synes jeg dørkarmen, eller det hvite på venstre side forstyrret litt for mye, og kanskje ikke den mest spennende dråpen.

Andre bildet er mye mer behagelig og se på, og en mer spennende dråpe.

Jeg skulle gjerne sett refleksjonen til dråpen i bunn og ikke at den blir kuttet slik som nå, og gjerne sett mer rom rundt sirkelen som dannes i vannen.

Uansett er det tøffe bilder :)

Lenke til kommentar

Takker for kritikk. Bildet er nok rimelig skeivt ja. Stativet vil ikke bli rettere. Som sagt så nevner jeg i første post at jeg bruker et gammalt røti stativ, så forhåpningene var ikke for store der.

 

Det du nevner med refleksjonen er jeg klar over. Hadde jeg zooma litt ut hadde vask-kanten kommet i veien, og hadde jeg beveget krana (som ga meg dråpne) litt lener bakover, hadde det blitt en stor svart flekk i øverste høyre hjørne. Men det skal tas med videre ;)

Lenke til kommentar

Genial ide det er med å si alt selv.

:!:

 

Det var greie bilder og du nevner det du misliker med dem som jeg også ville hatt påpekt, samt at det har kommet frem at det er noe skjevt. Jeg ønsker å heller gi kritikk på fremgangsmåten før bildene ble tatt istedenfor selve bildene.

Tenk bakgrunn, lys, til høyre og venstre for dråpen, tenk refleksjon i selve dråpen neste gang. Dråpebilder må ikke tas rett i vasken på kjøkkenet. Det er enkelt å få kjøpt en dråpeteller på apoteket, julepapir i sprø mønstere og farger kan være fin bakgrunn eller man kan prøve forskjellige farger bak, under, over og på sidene. T-skjorter kan man bruke som bakgrunn. Men behøver absolutt ikke bruke vann heller, det er jo mye rart som er flytende. Hvit melk i svart kaffe for eksempel.

 

Du har med bildene over her vist at du kan ta dråpebilde, neste steg er å ta spennende dråpebilder.

:thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...