markraves Skrevet 2. februar 2010 Del Skrevet 2. februar 2010 Hei, Dette er sikkert et veldig dumt spørsmål, men må man betale skatt av fortjeneste på aksjer uansett hvor lenge man har eid dem? Ikke at jeg har hatt dem i et helt liv, men jeg kjøpte meg inn i min lokale bedrift når jeg begynte å jobbe der, og nå da jeg slutter selger jeg aksjene med litt fortjeneste. fortjenesten ligger på rundt 40000,-, og jeg har eid alle aksjene i to år. Må man uansett betale skatt av fortjenesten? Takker for svar, \\martin Lenke til kommentar
Märtha og Durex Skrevet 2. februar 2010 Del Skrevet 2. februar 2010 Samme som kapitalskatt, 28% på fortjenesten. Lenke til kommentar
diskoduck Skrevet 2. februar 2010 Del Skrevet 2. februar 2010 Skatt på handel i aksjer, unoterte aksjer og grunnfondsbevis i Norge For kjøp og salg av aksjer beskattes gevinst, mens tap går til fradrag. Det betyr 28 % fradrag for aksjetapet og 28 % beskatning for gevinst. Gevinsten som beskattes reduseres med eventuelt ubenyttet skjermingsfradrag dersom man har eid aksjene gjennom et årsskifte. Les mer om det her: http://www.netfonds.no/skattehjelp.php#aksjernorge Lenke til kommentar
markraves Skrevet 2. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2010 Hei, Takk for svar. Da får vi bite i det sure eplet og spytte enda litt i trygdekassa. \\martin Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå