Gå til innhold

kjøp av Ultraportabel pc

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg tenker kjøpe en slik knøttliten bærbar pc som jeg kaller det, og har virkelig ikke peiling i det segmentet. Har hørt om Asus eee, men that it. Problemet når jeg googler er at bare eldgamle tester dukker opp så jeg regner med det har kommet noe nytt.

requirements:

pris - rundt 5000

skjerm - helst led - ikke over 13 tommer...helst ned på 10 tallet

må ha wlan

må ha ssd hd, størrelse så og si uvesentlig

ihvertfall 2 gb ram

ikkeno linux greier

MÅ ha god batteritid (derav ønske om led, ssd og helst en strømgjerrig prosessor...atom?)

Pcen skal kun brukes til å fjernstyre en stasjonær pc over wlan med vnc viewer.

Noen som har noen tips?

hvor skal jeg begynne å lete?

finnes det noen fallgruver i denne pc sjangeren?

Endret av superjorn82
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nesten alle pc produsenter har en eller flere utgaver av netbooks ute. Det er jo endel å velge mellom, kanskje denne testen av 8 minibærbare kan hjelpe deg?

http://www.dinside.no/797680/test-8-minibaerbare

EDIT: Nå så jeg at den testen var ganske så utdatert..

se her istedet:

http://www.pcworld.com/reviews/collection/...0_netbooks.html

Jeg tror nok du vil finne det vanskelig å finne netbooks med SSD ennå, men det er jo ingenting imot at du kan kjøpe en SSD seperat og bytte ut harddisken som fulgte med maskinen.

Eventuelt du kan bare kjøpe maskinen først og se så om det virkelig er noe du vil teste ut.

Husk at netbooks ofte har en litt mindre oppløsning på skjermen enn normale bærbare, dette pga størrelsen på skjermen. Hvis du skal fjernstyre en pc med VNC som normalt kjører 1600x1200 så vil du måtte scrolle mye på netbooken hvis den bare kan vise 1024x800 f.eks.

Det er jo bare å sette ned oppløsninga på den pcn du vil fjernstyre, men jeg bare nevner det så du er klar over det.

Endret av aurstad
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...