XP28 Skrevet 2. februar 2010 Del Skrevet 2. februar 2010 Hei, Trenger litt hjelp med å få koblet opp for DSL: Jeg har telefonkabel og en RJ45 datakontakt. Telefonkabelen som kommer inn til huset har 4 ledere: Svart, blå, rød og grønn. Denne ligger åpent. Denne må sjøtes (for kort), så skal jeg koble på en RJ45 påvegg kontakt i enden. Skal bare ha et ADSL modem. Kabelen jeg skal sjøte med har 8 ledere: 4*svart, grønn, orange, brun, blå. I RJ45 kontakten er det 8 nummererte tilkoblinger. Kan noen fortelle meg hvordan dette skal kobles sammen? Etter å ha googlet litt fant jeg ut at jeg må sikkert benytte nummer 4/5 i kontakten, men usikker på hvilken farge som skal hvor.. Takker for svar Lenke til kommentar
War Skrevet 3. februar 2010 Del Skrevet 3. februar 2010 Er det ikke bare til å prøve seg frem? Tipper det er 2 ledninger du trenger, ikke alle 4. Sånn ble det her: Lenke til kommentar
thomaslov Skrevet 3. februar 2010 Del Skrevet 3. februar 2010 (endret) Inngående kabel: Bredbåndet ditt er mest sannsynlig levert på par 1. Altså Blå og rød. Skjøt de to med 2 ledere du finner igjen i andre enden. F.eks blå/svart. Om det er vanskelig å finne igjen hvilke par som hører sammen. Tar du f.eks blå/orange. I kontakten: Koble valgt par (som er skjøtet med blå/rød, altså par 1 i inntakskabelen) med LSA tang (eller et lite flattjern) på pinne 4 og 5 i kontakten. Angående pinne 4 og 5: Det varierer fra kontakt til kontakt hvor dette er. I en kontakt med nummereringen 1,2,3,4,5,6,7,8 fra venstre. Kobler du på paret du valgte på 1 og 2. Det sammme gjelder om det ikke er nummerering. Spiller ingen rolle om hvilken leder du kobler hvor på de 2. Er nummereringen slik 1,2,3,4,5,6,7,8. Kobler du lederne på 4,5. Endret 3. februar 2010 av betuel Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå